De heta känslornas musik
Ja, kärleken är utan tvivel den kraft som har inspirerat till mest musik genom alla tider. Ibland rör det sig om kärleken som fenomen, ibland om kärleken till en viss person, eller kärleken till Gud, om vi vänder oss till tonsättare som Bach, Bruckner och Messiaen.
Mycket musik handlar om kärlek rent tematiskt, men det finns också gott om stycken som gestaltar själva erotiken. Lyssna t.ex. på countertenoren Andreas Scholls version av Henry Purcells What power art thou? där han verkar balansera på gränsen till klimax genom hela sången. Eller det subtila gnyendet i Frida Hyvönens Dirty Dancing. Eller den utdragna urladdningen i slutarian ur Wagners Tristan och Isolde.
Vårens program 2023 med Malmö SymfoniOrkester bjuder på många möjligheter att njuta av musik som kretsar kring kärleken och älskandet. Till exempel Tjajkovskijfestivalen, som pågår mellan den 16 och 25 mars. Kompositörens eget kärleksliv var tragiskt och olyckligt, men han hade likväl en fantastisk förmåga att sätta toner till dessa känslor. Tydligast är det kanske i den monumentala och stormande Manfredsymfonin (23 och 25 mars), som kretsar kring saknaden efter en förlorad kärlek.
Få länder förkroppsligar romantik och längtan efter kärlek som Italien, och den 13 april framförs två verk som på olika sätt är inspirerade av landet: Richard Strauss tonpoem Aus Italien, och Felix Mendelsohns Symfoni nr 4. Lyssna efter brustna hjärtan bland marmorruinerna i Rom, raspet från gåspennan som skriver passionerade kärleksbrev i en utkyld kammare i Florens eller det romantiska vattenkluckandet från Sorrentos strand.
Det verk på vårens repertoar som tydligast gestaltar erotik och sensualism är nog Arthur Honeggers Concerto da camera (27 april). En dubbelkonsert för engelskt horn och flöjt, där instrumentstämmorna rör sig lekfullt och eggande runt varandra, särskilt i tredje satsen. Programmet innehåller även Sjostakovitjs Symfoni nr 5 och en ouvertyr av norrmannen Eivind Groven.
I slutet av säsongen framförs Stravinskijs Våroffer (11 och 13 maj). Ett stycke som med sin brutalitet och råhet är så långt från kärlek man kan komma. Men det kan ändå platsa på en sån här lista. Jämför med att bjuda en Alla hjärtans dag-dejt på skräckfilm, med förhoppningen att personen ska söka din hand i biomörkret …
Konserten inleds dock i ljusare tongångar. Före paus spelas Debussys symfoniska svit Printemps och Lili Boulangers ouvertyr D'un matin de printemps. Boulangers stycke spritter av uppdämd energi och förväntan, medan Debussy är mer eftertänksam och reflekterande. Vårens obändiga och svärmiska kraft, elegant och kongenialt formulerad i toner.
Tor Billgren