Pjotr Tjajkovskij-festival #4 2023

25 mars 2023
Konsertsalen
ca 2 timmar 10 minuter inkl. paus
Malmö Live Konserthus
145 - 295 kr

Från dur till mörkaste moll och den definitiva resan ner i dödsriket.


Symfoni nr 3 är Tjajkovskijs enda som går i en durtonart och har fem satser. Trots att han själv skrev ”symfonin har inga särskilt nyskapande idéer”, så var han här god tvåa efter Berlioz med att använda en vals som grund för en hel symfonisk sats. Tjajkovskij insisterade på att hans sjätte och sista symfoni var programmusik, men vägrade avslöja vad den handlade om. Nio dagar efter uruppförandet avled han och tog hemligheten med sig i graven. Slutet är som en nedstigning i dödsriket, en långsam utplåning av självet. I sista takten återstår ingenting.

Boka pausservering här!

Konsertprogram

Tjajkovskij, Pjotr Symfoni nr 3 45 min

1875 var ett mycket kreativt år för den trettiofemårige tonsättaren. I februari färdigställde han sin magnifika Pianokonsert nr 1 och han jobbade under året också parallellt med två andra av sina stora verk: balettdebuten Svansjön och Symfoni nr 3. Symfonin blev färdig i augusti och uruppfördes i Moskva i november samma år.

Det är den enda av Tjajkovskijs symfonier med fem satser, och formen skapar fin symmetri. I mitten breder en långsam och stillsamt klagande sats ut sig, som omges av två scherzon, som i sin tur omges av en inledning och en final. Alla symfonins satser utom den långsamma har inslag av dansrytmer, och det är sannolikt en av anledningarna till att den legendariske koreografen George Balanchine, känd för sina samarbeten med Stravinskij, använde symfonin (minus första satsen) till sitt dansverk Diamonds 1967. Andra satsen är en graciös vals och finalen en virvlande polonäs, som har bidragit till att symfonin ofta kallas Den polska. Verket inleds med en marsch som pendlar mellan sorg och majestät. Märk att detta var långt innan marschinslag blev symfonisk vardagsmat genom Mahler och senare Sjostakovitj.

 

Paus 25 min
Tjajkovskij, Pjotr Symfoni nr 6 45 min

Tjajkovskij skrev skissen till Patetiquesymfonin på sammanlagt tolv dagar i mars och april 1893. Sedan fick den vila för annat arbete, resor och hederspromovering i Cambridge. I augusti påbörjade han instrumenteringen och den 28 oktober uruppfördes verket i Petersburg med tonsättaren själv på pulten. Nio dagar senare var han död i kolera, 53 år gammal. Därmed startade en kedjereaktion av spekulationer och fantasier som nu har pågått i 130 år.

De flesta bedömare är överens om att Tjajkovskij dog av att ha fått i sig vatten som var kontaminerat med kolerabakterier. Frågan är om han drack det där vattnet med flit? Var skammen över att vara homosexuell och förälskad i sin 22-årige systerson för tung att bära? Eller tvingades han till självmord av ett hemligt sällskap? Är Pathetiquesymfonin sålunda ett självmordsbrev? Ett requiem över honom själv?

Ja, så kanske det kan vara. Eller så är det mycket enklare. För döden är tyvärr – eller snarare tack och lov – oftast banal. Folk drabbas av sjukdomar. Och dör. Till och med utan att skriva testamenten i form av symfonier.

Verket är full av extrema kontraster. Första satsen pendlar mellan hotfulla klanger och bländande känslosvall. Mellan ohörbart sexdubbelt piano, och våldsamma attacker på maximal volym. 

De båda mellansatserna skiljer ut sig med sina avsevärt ljusare temperament. Andra satsen låter som en munter vals, men den som försöker dansa tretakt kommer att snubbla, för den är skriven i 5/4-takt. I tredje satsen skruvas tempo och käckhet upp flera snäpp i en marsch som hade kunnat spelas under eftertexterna till en westernfilm med patriotiskt slut. Triumfen stegras och stegras – bara för att kontrasten till finalen ska bli så brutal som möjligt. Och brutal är den sannerligen: I början drar iskalla stråkar in som en vind från Hades. Sedan lägger sig långsamt det obevekliga mörkret över musiken, tills bara cello och kontrabas återstår – knappt hörbart, avgrundsdjupt. Pjotr Iljitj Tjajkovskij has left the building.

Medverkande

Malmö SymfoniOrkester
Malmö SymfoniOrkester (MSO) grundades 1925 och består av ca 90 heltidsanställda yrkesmusiker från nästan 20 länder. Orkestern är stolt bärare av den traditionella symfoniska repertoaren, men strävar också efter att föra den symfoniska musiken framåt Läs mer
Robert Trevino dirigent
Malmö SymfoniOrkesters (MSO) tidigare chefsdirigent och nuvarande konstnärlige rådgivare, Robert Trevino, har ett framgångsrikt samarbete med skivbolaget Ondine. Utgivningen av Beethovens nio symfonier med MSO blev kritikerrosad liksom hans Ravelalbum på samma bolag med Basque National Orchestra (BNO) för vilken Trevino är chefsdirigent. Ännu en CD-inspelning på Ondine med BNO upptar mästerverk av förbisedda amerikanska tonsättare.Läs mer
Senast uppdaterat: 2022-08-10