• Våroffer eventbild

Våroffer (torsdag)

11 maj 2023
Konsertsalen
ca 1 timme 40 minuter inkl. paus
145 - 440 kr
Malmö Live Konserthus
Tors 11 Maj 19:00 Passerat

Med sin symfoniska svit Printemps ville Claude Debussy inte bara beskriva årstiden vår, utan även människans mognad och blomstring. Lili Boulanger låg på dödsbädden när hon komponerade violin- och pianoduetten D’un matin de printemps (Från en vårmorgon). Hon skrev orkesterversionen av verket i januari 1918 och avled två månader senare, 24 år gammal. Trots all smärta är det ett uppsluppet och optimistiskt verk. I baletten Våroffer skildrar Stravinskij en brutal offerritual, parallellt med naturens explosiva och erotiska uppvaknande efter vinterns dvala.

Boka pausservering här!

_______________________________________________________

Avkopplingsplatser & meditationsplatser

På Malmö SymfoniOrkesters ordinarie konserter har det skapats ett antal avkopplingsplatser där du som besökare får möjlighet att vila, meditera, sova eller bara njuta av musiken i stillhet. Detta har möjliggjorts genom att stolar i ordinarie bänkrader på andra balkong tillfälligt monterats ned, vilket frigjort utrymmet för avkopplingsplatserna. Meditationsplatserna tillgodoser möjligheter för dig som besökare att rulla ut din yogamatta på golvet under konserten.

Boka avkopplingplats här!

Boka meditationsplats här!

Konsertprogram

Debussy, Claude Printemps, symfonisk svit 15 min

Debussy var 25 år när han skrev Printemps (”Vår”). Året var 1887 och det var första gången hans musik associerades med begreppet impressionism – fast sammanhanget var tämligen negativt. Det var sekreteraren för franska konstakademin som varnade för ”den vaga impressionismen” han såg i verket, ”en av de farligaste fienderna mot sanningen i konsten”. Debussy lät sig inte bekymras av denna kommentar, och erkände heller aldrig begreppet som betecknande för sin musik. Eftervärlden har dock givit både sekreteraren och tonsättaren fel. Debussys färgrika klanger och estetik är impressionism – och det finns inget farligt med det.

Printemps består av två delar, där den första gestaltar den långsamma blomningen – både i naturen, och i överförd bemärkelse inom människan när hon mognar och blir vuxen. Andra satsen uttrycker glädje över att befinna sig i den pånyttfödda världen och utvecklar sig till en stolt dans.

Boulanger, Lili D'un matin de printemps 5 min

Lili Boulanger föddes i Paris 1893 och visade sig tidigt vara ett musikaliskt underbarn. 1913 fick hon som första kvinna det prestigefyllda konstnärspriset Prix de Rome. Hon hade en mycket lovande tonsättarkarriär framför sig, men avled av ohälsa redan fem år senare, 24 år gammal. Under slutet av sitt liv assisterades hon av sin storasyster Nadia, som tog diktamen vid hennes sjukbädd. D'un matin de printemps (”Från en vårmorgon”) skrevs för piano och violin våren 1917. Hon färdigställde orkesterversionen i januari 1918, två månader före sin död. Det är ändå ett verk som spritter av energi. Man hör hur de skira kronbladen spänner sina muskler till det yttersta för att tränga igenom knoppens pansar. Man känner vårens glädje och förväntningar, och de studsande rytmerna ger förnimmelser av sensuell beröring.

Efter Lilis död gjorde Nadia Boulanger det till sin livsuppgift att sprida sin systers musik. Hon kom också att bli en av 1900-talets mest legendariska pedagoger i komposition och musikteori.

Paus 25 min
Stravinskij, Igor Våroffer 33 min

1911 tog Igor Stravinskij in på ett hotell i schweiziska byn Clarens, för att jobba med en beställning från Ryska Baletten i Paris. Han hade piano på rummet och arbetade intensivt. En av hans grannar klagade på ljudet: ”Monsieur Stravinskij spelar fel hela tiden.”

Men han spelade inte fel – han komponerade bara musiken som skulle komma att bli ett av 1900-talets mest banbrytande och utmanande verk. Men det är inte bara den brutala musiken som gör Våroffer utmanande, utan också det våldsamma librettot. Handlingen kretsar kring ett primitivt samhälle i förkristen tid, som genomför en vårceremoni. I början siar en gumma om framtiden och sedan följer lekar, där konflikter och kidnappningar simuleras rituellt. En helig procession leder in stammens äldste och jorden välsignas. Första delen slutar med en kraftfull dans, musiken mullrar dovt, som om det är jorden själv som talar.

I andra delen utses en flicka som ska offras. Hon välsignas och förfäderna åkallas. Under finalen hetsas hon i en våldsam dans, som slutar med att hon faller död till marken, offrad till jorden.

Se Våroffer som höjdpunkten inför katastrofen. Tiden kring premiären 1913 var en störtflod av kreativitet, både inom vetenskapen och konsten. Niels Bohr presenterade sin atommodell, Einstein arbetade på sin allmänna relativitetsteori, Marcel Duchamp skapade sitt cykelhjul. Stravinskijs musik innehåller både denna innovationskraft och den råhet som blommade ut i världen året efter. När offret faller till marken på slutackordet förebådar det en hel generation unga mäns död på Europas slagfält.

Medverkande

Malmö SymfoniOrkester
Malmö SymfoniOrkester (MSO) är en av Sveriges ledande symfoniorkestrar med hög internationell nivå och en bred klassisk orkesterrepertoar men även en stark förankring i nutida repertoar med beställningsverk av vår tids ledande tonsättare.Läs mer
Ryan Bancroft dirigent
Den amerikanske dirigenten och trumpetaren Ryan Bancroft kommer att efterträda Sakari Oramo som chefsdirigent för Kungliga Filharmoniska Orkestern i Stockholm med start säsongen 2023–2024. Han har tidigare dirigerat Malmö SymfoniOrkester och kommer nu tillbaka för ett nytt program. Bancroft är chefsdirigent för BBC National Orchestra of Wales och Artist in Association i Tapiola Sinfonietta men har även många prestigefyllda samarbeten som frilansdirigent. Läs mer
Konsertintroduktion

Konsertintroduktion med Jordan Scapinello kl. 18.00 på Kanalscenen. Observera att konsertintroduktionen hålls på engelska. 

Programblad

Senast uppdaterat: 2024-01-23