Kammarmusikserien // 26 november 2019

26 nov 2019
Kuben
1 timme 30 minuter
Malmö Live Konserthus
150 kr
Bo Håkanson
Bo Håkanson Christiaan Dirksen

Kom riktigt nära Malmö SymfoniOrkesters musiker. Kammarmusikserien erbjuder intima konserter med cafésittning i Kuben, samt möjlighet att sitta på läktare för dem som så önskar. De medverkande har själva valt programmet och kommer under kvällen att introducera verken. 

Konsertprogram

Zelenka, Jan Dismas Triosonat nr 2 17 min

Zelenka (1679-1745) är en av den tjeckiska barockens stora mästare, men kom att leva och arbeta i Dresden under största delen av sitt liv. Hans instrument var violone, en sexsträngad föregångare till kontrabasen. I början av 1970-talet återupptäckte oboisten Heinz Holliger Zelenkas sex triosonater, komponerade 250 år tidigare. Verken är skrivna för två oboer, fagott och basstämmor, och är kända för att vara mycket tekniskt utmanande för musikerna. På denna konsert framförs två av sonaterna i en ovanlig och spännande sättning: cembalostämman spelas av marimba och fagotten ersätts av bastuba.

Triosonat nr 2 består av fyra satser: Andante, allegro, andante och allegro.

Andersson, Fredrik The Loneliness of Santa Claus för två marimbor 12 min

Den lite lustiga titeln till trots, är detta ett allvarligt och melankoliskt stycke. Marimborna tycks frammana en känsla av en person i isolation och ensamhet, kanske i en isgrotta. Här finns många spännande detaljer att lägga märke till – kristallklart istappsdroppande, gåtfullt tickande och muller från ihållande bastoner i bakgrunden.

Fredrik Andersson (född 1973) skapar ofta filmisk musik som har förmåga framkalla bilder hos lyssnaren. Just isolation och enslighet är återkommande teman i hans konstnärskap. Han har bland annat skrivit flera verk om rymden och en hyllning till rymdteleskopet Hubble.

Paus 25 min
Lund-Skabo, Signe Chanson sans paroles 3 min

Den norska tonsättaren och pianisten Signe Lund-Skabo (1868-1950) komponerade ett sextiotal verk, främst för sitt eget instrument. Hon levde i USA under sexton år i början av 1900-talet, där hon bland annat verkade som pedagog. Chanson sans paroles betyder ”sång utan ord”. Det vemodiga och bitterljuva stycket är ursprungligen komponerat för violin och piano, men är här arrangerat för oboe, tuba och marimbor.

Cangelosi, Casey Theatric No 1 6 min

Theatric är en serie verk som den amerikanske slagverkaren och kompositören Casey Cangelosi har arbetat på sedan 2002, då han skrev den första i ordningen. Den senaste, tian, kom 2012. Theatric No 1 är en slagverksduett, som kännetecknas av sanslöst samspel och smittande sväng. Verket har undertiteln Hiding in plain sight, vilket ungefär kan översättas med ”dold i det fullt synliga”, eller ”att synas, men inte märkas”.

Casey Cangelosi är född i 1982 och undervisar vid James Madison University i Harrisonburg, Virginia. Han är även med och driver podcasten @Percussion, där olika aspekter av slagverksmusiken utvecklas genom långa intervjuer med musiker och kompositörer.

Zelenka, Jan Dismas Triosonat nr 5 16 min

Triosonat nr 5 består av två allegrosatser med ett adagio emellan och är ytterligare ett exempel på Zelenkas mästerliga handlag vid barockens kompositionsmetoder. Lägg märke till de extremt långa oboetonerna i den långsamma satsen.

Ytterligare några biografiska ord om Zelenka: Han döptes som Jan Lukas, men tog tidigt namnet Dismas istället, vilket förmodligen kan förklaras med hans djupa fascination för berättelsen om korsfästelsen. Jesus korsfästs på Golgata jämte två rövare, och den ene av dem hette enligt vissa traditioner just Dismas. Den andre rövaren hånade Jesus och bad honom utföra ett mirakel, så att de alla kunde räddas. Dismas tillrättavisade honom och vände sig sedan till Jesus: ”Tänk på mig när du kommer med ditt rike.” Jesus svarade: ”Sannerligen, redan i dag skall du vara med mig i paradiset.” Den botfärdige rövaren Dismas vördas som helgon inom den romersk-katolska kyrkan och är skyddshelgon för bland annat dömda fångar och begravningsentreprenörer.

Medverkande

Steffen Blindheim Oboe, Engelskt horn
Théophile Hartz oboe
Oboisten Theophile Hartz är född i Frankrike och utbildad vid Conservatoire Superieur i Lyon samt Musikhochschule i Karlsruhe. Han har varit solooboist i Malmö Operaorkester sedan 2011 och har parallellt spelat med Israel Philharmonic Orchestra och Danmarks Radios symfoniorkester. Han har gästspelat vid bland annat Det Kongelige Teater, Sjællands Symfoniorkester samt symfoniorkestrarna i Malmö och Helsingborg. Han undervisar också oboe och kammarmusik på Musikhögskolan i Malmö.
Kristoffer Bröte Tuba
Sedan 2008 ingår tubaisten Kristoffer Bröte i brassektionen i Malmö SymfoniOrkester. Tiden dessförinnan var Bröte frilansmusiker under tio års tid och har spelat med Sveriges alla större orkestrar och var dessutom anställd vid Marinens Musikkår i Karlskrona i tre år. Men frilanslivet tog också Bröte till många orkestrar i Danmark, Norge, Island och Tyskland. Åren 1994-2002 var han medlem i Göteborgs Brassband och i Medevi Brunnsorkester 2000-2005 och åren 2011-2014 var Bröte delaktig i arbetet med att arrangera välrenommerade BIBA, Blekinge International Brass Academy, som varje år samlar internationellt ledande brasslärare för att undervisa unga brassmusiker.Läs mer
Bo Håkanson Slagverk
Malmö SymfoniOrkesters alternerande stämledare för slagverk, Bo Håkanson, är född och uppvuxen i Tygelsjö, en liten by söder om Malmö. Han är en av få i orkestern som kommer ifrån området. Håkanson har varit anställd i orkestern i halva hans liv, alltsedan 1991, då han bara var 21 år gammal! Ändå finns det fortfarande musik kvar som han önskar spela och uppleva, och dessutom kommer ju favoriterna tillbaka hela tiden. Prokofjev Korngold, H.K. Gruber… Och som Håkanson uttrycker det själv ”Tänk att en liten kille från Tygelsjö får vara med om det! Och det kan du också… Köp biljett!”Läs mer
Patrick Raab Pukor, Slagverk
ArrayLäs mer
Senast uppdaterat: 2021-10-12