Mozarts requiem

3-4 november 2022
Konsertsalen
ca 1 timme 20 minuter (ingen paus)
Malmö Live Konserthus

Dödsmässan som blev slutstation på Mozarts livsresa.


Det finns många skäl till att Mozarts version av den katolska dödsmässan har blivit ett av den klassiska repertoarens mest laddade och älskade verk. Det tillkom under mystiska omständigheter och innehåller eldfängda körer och andlöst vackra arior. Det gestaltar Guds vrede och bottenlös förtvivlan – men erbjuder också hopp och ljus. Programmet inleds med Olivier Messiaens ungdomsverk Les Offrandes oubliées, där den djupt troende tonsättaren mediterar över hur mänskligheten tenderar att glömma bort de löften om förlåtelse och evigt liv som kristendomen erbjuder.

Konsertprogram

Mozart, Wolfgang Amadeus Requiem 48 min

Den sanna historien om Mozarts mäktiga Requiem är minst lika spektakulär som den fiktiva, populariserade versionen som blivit allmängods genom Milos Formans åttafalt Oscarsbelönade storfilm Amadeus från 1984, som bygger på Peter Shaffers pjäs med samma namn, som i sin tur bygger på Aleksandrs Pusjkins versdrama Mozart och Salieri från 1830. I denna uppdiktade variant beställer den avundsjuke och förbittrade tonsättaren Antonio Salieri i förklädnad en storslagen requiemmässa av den utarbetade och försupne Mozart, för att denne ska arbeta sig till döds.

Men nej, i verkligheten var det inte Salieri låg bakom uppdraget, utan en ung greve vid namn Franz von Walsegg. Precis som i filmen omgärdades beställningen av hemlighetsmakeri, men det berodde på att von Walsegg hade för avsikt att presentera mässan för världen på årsdagen av sin hustru Annas död – som sin egen komposition. Mozart hann dock bara skriva cirka två tredjedelar (eller mindre) av verket innan han avled, den 5 december 1791. Änkan Constanze gav makens elev Franz Xaver Süssmayr uppdraget att fullborda mässan, vilket han gjorde på cirka tre månader. Den levererades dock inte till von Walsegg förrän i början av december året efter, och ceremonin till minnet av grevens hustru hölls den 14 december 1793.

Ett requiem är en katolsk dödsmässa, ett körverk tonsatt efter den latinska liturgins texter: ”Requiem aeternam dona eis, Domine”, lyder första raden. Giv dem, o Herre, den eviga vilan”. Just i första satsen är det tydligt att Mozart lät sig inspireras av sin vän Michael Haydn, Josephs fem år yngre bror, som skrev ett Requiem 1771.

Messiaen, Olivier Les Offrandes oubliées 12 min

Olivier Messiaen föddes i gamla påvestaden Avignon 1908. 2022 är det 30 år sedan han avled, 83 år gammal. Han började studera vid konservatoriet i Paris redan som elvaåring och kom att utveckla en väldigt egen kompositionsstil. Några av hans mest kända stycken är Turangalîlasymfonin, Kvartett för tidens ände och Réveil des oiseaux. Han var också känd som pedagog, bland hans många studenter finns Polarprismottagaren Iannis Xenakis, Carl-Axel Dominique och den franska tonsättaren Betsy Jolas.

Den katolska tron var viktig för Messiaen och mycket av hans musik har religiösa drag, inte minst detta korta stycke, Les offrandes oubliées, ”de bortglömda löftena”. Verket är en sorgsen betraktelse över hur människan tenderar att glömma eller ignorera kristendomens erbjudande om frälsning. Messiaen var 22 år när han skrev det och uruppförandet på Théatre des Champs Elysées den 19 februari 1931 var första gången hans musik mötte en större publik.

Stycket består av tre sammanhängande delar. Den första har titeln Korset och börjar med långsamt klagande stråkar, som kontemplerar över frälsningens mysterier.

Andra delen, Synden tar vid med ett brak. Den handlar om mänsklighetens benägenhet att välja det skadliga och destruktiva istället för det goda, ”en kapplöpning mot avgrunden”, som tonsättaren själv formulerade det. Sista delen är betitlad Nattvarden. Med de svagt ljudande ackorden i bakgrunden har Messiaen velat framkalla en känsla av ljus som silas genom ett kyrkfönster, ett skimmer i rött, guld och blått.

Medverkande

Malmö SymfoniOrkester
Malmö SymfoniOrkester (MSO) grundades 1925 och består av ca 90 heltidsanställda yrkesmusiker från nästan 20 länder. Orkestern är stolt bärare av den traditionella symfoniska repertoaren, men strävar också efter att föra den symfoniska musiken framåt Läs mer
Bertrand de Billy dirigent
Säsongen 2021–2022 dominerades av operaproduktioner för franske dirigenten Bertrand de Billy även om hans repertoar även sträcker sig över en bred orkesterrepertoar från många epoker, inte minst nutida musik. På Wiener Staatsoper dirigerade han Giuseppe Verdis Otello, Charles Gounods Faust, Richard Wagners Den flygande holländaren, och Läderlappen av Johann Strauss den yngre. Bertrand de Billy gästade även Bayerische Staatsoper i München med Den flygande holländaren och på Opéra de Paris och San Francisco Opera dirigerade han Wolfgang Amadeus Mozarts Don Giovanni. Läs mer
Petri Sångare kammarkör
Petri Sångare (PS) är en kammarkör med hemvist i St Petri kyrka i Malmö. Kören grundades 2010 av dirigenten Alexander Einarsson och har en bred repertoar med fokus på nutida västerländsk konstmusik. Dess främsta genre är a cappellamusik men PS framför regelbundet även standardverk från 1700- och 1800-talen i samarbete med Malmöregionens ledande musiker. Läs mer
Vokalensemblen VOS kör
VOS bildades 2015 under namnet Malmö Live Vokalensemble av Sofia Söderberg som hade dirigentuppdraget till och med april 2018. VOS är en blandad kör med 24 sångare. Kören startade som en satsning i Malmö Live Konserthus regi. Kören har idag ett bredare verksamhetsområde och har projekt tillsammans med konserthuset såväl som projekt i egen regi. Kören står sedan 2017 på egna ben och bytte i samband med det namn till VOS. VOS står för Voices Of Scandinavia vilket speglar körens klangideal, den skira och raka Skandinaviska klang som blivit omtalad i körkretsar världen över. Sedan april 2018 är Robert Bennesh dirigent och konstnärlig ledare för VOS. Läs mer
Senast uppdaterat: 2022-04-27