Faurés Requiem

2 - 3 november 2023
Konsertsalen
ca 1 timme (ingen paus)
Malmö Live Konserthus
Tors 2 Nov 19:00 Passerat
Fre 3 Nov 19:00 Passerat
145 - 460 kronor
Traditionen att spela Requiem på höstkanten fortsätter. Hösten 2023 spelar MSO Faurés Requiem

Abonnemang

Torsdagens konsert ingår i konsertserierna Platina och Silver, säsongen 2023-24.

Faurés Requiem

I säsongens dödsmässa möter vi ljuset med stora körer och Mahlers försvunna stycke.

Traditionen med ett requiem på hösten fortsätter och i år är det Faurés Requiem som ges. Denna mässa till de dödas minne är snarare gjord för att påminna om det vackra och förgängliga i livet, än för att tynga världen med sorg. Konserten kompletteras med Gustav Mahlers försvunna stycke Blumine skriven som andrasats sats till hans första symfoni. Just den andra satsen möttes av så mycket kritik att Mahler helt enkelt tog bort den ur partituret, och satsen försvann. Det var först 1966 som stycket återfanns, till musikvärldens och Mahler-fansens stora glädje.

Avkoppling- & meditationsplatser

På Malmö SymfoniOrkesters ordinarie konserter har det skapats ett antal avkopplingsplatser där du som besökare får möjlighet att vila, meditera, sova eller bara njuta av musiken i stillhet. Detta har möjliggjorts genom att stolar i ordinarie bänkrader på andra balkong tillfälligt monterats ned, vilket frigjort utrymmet för avkopplingsplatserna. Meditationsplatserna tillgodoser möjligheter för dig som besökare att rulla ut din yogamatta på golvet under konserten.

BOKA AVKOPPLINGPLATS HÄR!

BOKA MEDITATIONSPLATS HÄR!

Program

Mahler, Gustav Blumine ur Symfoni nr. 1, Titan

I Mahlers första symfoni fanns det en andantesats, kallad Blumine. Men efter tredje framförandet av symfonin tröttnade Mahler på kritiken rörande den lilla serenadliknande satsen och plockade helt enkelt bort den. Det var inte förrän 1966, då Donald Mitchell gjorde efterforskningar till den Mahlerbiografi som han arbetade med, som Mitchell hittade ett manuskript där satsen ingick. Det visade sig att manuskriptet tillhört en tidigare elev hos Mahler och hade via auktioner och donationer hamnat i ”Osborn-samlingen” på Yaleuniversitetet.  

Ett år senare kunde stycket ha nypremiär då Benjamin Britten dirigerade det vid sin egen musikfestival i Aldeburgh, och har sedan dess haft ett liv som eget stycke, ofta framfört i samband med Mahlers första symfoni, men inte som en del av den. 

Fauré, Gabriel Requiem

Det är lätt att tolka Faurés Requiem som ett sorgearbete efter att både hans far och mor gått bort med kort tids mellanrum. Men när han fick frågan om varför han skrev en dödsmässa svarade han: ”Mitt requiem är inte skrivet för något alls – det är skrivet för nöjes skull, om man nu får säga så om en dödsmässa”.  

Verket skrevs mellan 1887-88, men under de kommande åren gjordes tillägg och en ny utökad version kunde ha premiär 1893. Vid den tiden tilläts inte kvinnliga sångare i Madeleinekyrkan i Paris och eftersom det var i den kyrkan premiären skulle gå av stapeln fick Fauré skriva med gossopran och gosskör i åtanke. Men han föredrog själv att höra sitt requiem med kvinnor som solister och i kören.   

Fauré själv var väldigt nöjd med sin skapelse. Den betydde något verkligt för honom. I en intervju berättar han om sina tankar kring döden och vad han velat med sin musik: 

”Det har sagts att mitt requiem inte uttrycker skräcken inför döden och någon har till och med kallat det en dödens vaggvisa. Men det är så jag ser på döden: som en glädjefull förlossning, en strävan mot en glädje ovan snarare än en smärtfylld upplevelse … jag har medvetet sökt mig bort från det som anses rätt och riktigt, efter alla begravningar som jag har suttit bak orgeln och ackompanjerat döden. Jag kan det utantill! Jag ville skriva något annorlunda!” 

Medverkande

Malmö SymfoniOrkester
Malmö SymfoniOrkester (MSO) är en av Sveriges ledande symfoniorkestrar med hög internationell nivå och en bred klassisk orkesterrepertoar men även en stark förankring i nutida repertoar med beställningsverk av vår tids ledande tonsättare.Läs mer
Eivind Aadland Dirigent
Den norske dirigenten Eivind Aadland har haft en lång rad engagemang och turnéer i Asien genom åren och även under pandemin höll han kontakten med Östasien och Australien levande. Mellan 2011 och 2013 var Aadland förste gästdirigent i Queensland Symphony Orchestra och år 2020 tackade han ja till erbjudandet Läs mer
Alexandra Büchel Sopran
Alexandra Büchel är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm och hos professor Dorothy Irving och har på kort tid etablerat sig som en av de främsta uttolkarna av modern och nutida musik. Alexandra har sjungit roller som Gepopo i Den Stora Makabern, Niece i Peter Grimes, Lucia i Rape of Lucretia, Coloratura Machine i Carl Unander-Scharins Sing the body electric, Gerda i Snödrottningen av Valtinoni samt Agnes i uruppförandet av Catharina Backmans Svävande Damen på Malmö Opera. Alexandra har även varit engagerad vid NorrlandsOperan, Folkoperan, Vadstena-Akademien, Kammeroper Schloss Rheinsberg, Cape Town Opera i Sydafrika, Landestheater Gera och Theater Altenburg i Tyskland. 2017 tilldelades Alexandra Birgit Nilsson-stipendiet.Läs mer
Fredrik Zetterström Baryton
Fredrik Zetterström är en av Sveriges främsta barytonsångare och har varit engagerad vid flertalet skandinaviska operahus såsom Drottningholms Slottsteater, Kungliga Operan, Malmö Opera, GöteborgsOperan, Folkoperan, Det Kongelige Teater i Köpenhamn, Den Jyske Opera, NorrlandsOperan, VärmlandsOperan och Trönderoperan i Trondheim. Han har även framträtt vid Brooklyn Academy of Music i New York och Chicago Opera Theater. Bland roller Fredrik gjort kan nämnas Enrico i Lucia di Lammermoor, Figaro i Barberaren i Sevilla, Germont i La Traviata, Greven i Figaros Bröllop, Leporello i Don Giovanni, Marcel och Schaunard i La Bohème, Harlekin i Ariadne på Naxos, Valentin i Faust, Don Pizarro i Fidelio, Jago i Otello, Escamillo i Carmen.Läs mer
Petri Sångare Kammarkör
Petri Sångare (PS) är en kammarkör med hemvist i St Petri kyrka i Malmö. Kören grundades 2010 av dirigenten Alexander Einarsson och leds nu av Karin Oldgren. Kören har en bred repertoar med fokus på nutida västerländsk konstmusik. Dess främsta genre är a cappella-musik men PS framför regelbundet även standardverk från 1700- och 1800-talen i samarbete med Malmöregionens ledande musiker. Läs mer

Konsertintroduktion

Konsertintroduktion till torsdagens konsert kl. 18.00 med Andreas Wetterlund.

Relaterade artiklar

Porträtt av Gabriel Fauré av John Singer Sargent

Ett requiem som flödar av ljus

Den katolska dödsmässan har med sitt högtidliga innehåll haft en särskild dragningskraft på tonsättare genom tiderna. Men när Gabriel Fauré gav sig i kast med de urgamla latinska texterna tog han sig stora friheter, strök, lade till och arbetade om.

Klicka här för att läsa mer!

Programblad

Senast uppdaterat: 2023-10-30