Porträtt av Gabriel Fauré av John Singer Sargent

De flesta lyssnarna hittar nog in världen av requiem-mässor via de storslagna och svavelosande körpartierna. Guiseppe Verdis version av ”Dies irae”-satsen är något av det mäktigaste som någonsin skrivits. Texten handlar om vredens dag, då världen ska upplösas i aska. Även W.A. Mozarts version svämmar över av dramatik och urkraft. I ”Tuba mirum” ljuder domedagsbasunerna och ”Rex tremendae majestatis” är en bön till konungen (Jesus) i skräckinjagande majestät.

Men i den franske tonsättaren Gabriel Faurés requiem upplöses inget i aska. Sångerna ska inte sjungas med glödande raseri och syftar inte till att injaga oss i skräck. Istället valde han att skapa ett förlåtande requiem, som ständigt överväldigar med bländande skimmer och gripande melodier. 

Just denna skönhet och omedelbarhet har gjort att verket ofta har använts i filmer, t.ex. Tunna röda linjen, Copycat, den senaste Batmanfilmen, Grabben i graven bredvid, samt i westernspelet Red Dead Redemption 2 och många fler.

Att skriva liturgisk musik låg nära till hands för Gabriel Fauré (1845-1924). Som 21-åring fick han sin första tjänst som kyrkoorganist, och han kom att fortsätta arbeta som kyrkomusiker i fyrtio år. Han var dock inte religiös, och heller inte särskilt förtjust i orgeln som instrument. Då var han mer intresserad av den mänskliga rösten. Han skrev mycket körmusik och otaliga solosånger och romanser, till texter av poeter som Paul Verlaine och Victor Hugo.

Förutom tonsättare och organist, var Fauré också en omtyckt och nytänkande pedagog. Bland hans många elever genom åren fanns Maurice Ravel och Nadia Boulanger, som själv skulle bli en mycket framstående pedagog. 1905 blev han direktör för Pariskonservatoriet och inledde en radikal era, där han rensade ut gamla unkna strukturer, och tillät nymodigheter, som Richard Wagner. Han avled den 4 november 1924, 79 år gammal. Vid begravningen framfördes just hans requiem.

Han hade komponerat den första versionen av verket 1887-88. Det var en period då han destruerade många av sina partitur, och Requiem är ett av få verk som finns kvar från den tiden. Han utvidgade stycket med olika satser 1889 och 1890 och år 1900 färdigställde han den version för full orkester, som oftast framförs idag.

Hans val att stryka de apokalyptiska delarna av texten (med undantag av några vändningar i ”Libera me”-satsen) innebär ingalunda att han avstod från mäktiga körpartier. Här finns fantastiska, överrumplande crescendon redan i första satsen, t.ex. vid texten ”Exaudi orationem meam” (Hör min bön) och i tredje delens ”Hosanna in excelsis” (Hosianna i höjden). Men storslagenheten kastar sig inte över oss som i en skräckfilm, som hos Verdi och Mozart, utan smyger sig på och omfamnar med ljus och värme.

Tor Billgren

Traditionen att spela Requiem på höstkanten fortsätter. Hösten 2023 spelar MSO Faurés Requiem
2 - 3 november 2023 145 - 460 kronor Konsertsalen
Faurés Requiem
I säsongens requiem signerad Faurés, möter vi ljuset med MSO, stora körer och Mahlers försvunna stycke Blümine ur Symfoni nr. 1. För platina- & silverabonnenter ingår torsdagens konsert i abonnemanget.

Du kanske också är intresserad av

Infruset - Själens Skrubbsår av Malmö Live Konserthus och Geshgore tillsammans med bland annat Björn Dixgård och Malmö SymfoniOrkester
Publicerad: 2024-06-25

Ren lyx att få spela med MSO about

En av våra mest kända sångare och låtskrivare, Björn Dixgård, hade aldrig spelat med en symfoniorkester innan premiären av Infruset – Själens skrubbsår.

Läs mer about Ren lyx att få spela med MSO
Dirigent Martyn Brabbins dirigerar Malmö SymfoniOrkester
Publicerad: 2024-06-12

Martyn Brabbins utsedd till ny chefsdirigent för Malmö SymfoniOrkester about

Det är den brittiske dirigenten Martyn Brabbins som blir Malmö SymfoniOrkesters nye chefsdirigent. Brabbins börjar sitt förordnande under säsongen 2025-26.

Läs mer about Martyn Brabbins utsedd till ny chefsdirigent för Malmö SymfoniOrkester
Ewa-Gun Westford i foajén på Malmö Live Konserthus
Publicerad: 2024-04-18

MSO har blivit en del av min livsresa about

Malmö SymfoniOrkester och den klassiska musiken har blivit en livsstil för Ewa-Gun Westford. Abonnemang på en konsertserie har hon haft i över 40 år. – MSO har blivit en del av min livsresa, det här är verkligen min symfoniorkester.

Läs mer about MSO har blivit en del av min livsresa
Senast uppdaterat: 2023-11-08