Mando Diao-sångaren: ”Förmodligen det största jag varit med om”
– Jag tror att den kommer bli mäktig, förmodligen det största jag varit med om, säger Björn Dixgård.
Fyra vitt skilda artister i olika åldrar och från olika genrer som gestaltar fyra olika perioder i ett liv – till musiken som arrangerats för att spelas av Malmö Symfoniorkester. Det är föreställningen ”Infruset – Själens skrubbsår” som har premiär på Malmö Live i november. På scen står 12-årige Milton Felländer, 24-årige Jacqline Mossberg Mounkassa, 41-årige Björn Dixgård och 77-åriga Arja Saijonmaa tillsammans med MSO.
När Björn Dixgård arbetade fram manuset tillsammans med regissören Moqi Simon Trolin insåg de att lyriken, som mestadels var skriven av Gustaf Fröding och Karin Boye, väldigt mycket handlade om livet.
– De var väldigt levande personer båda två, de skrev om livet helt enkelt. Och några av Frödings texter är dikter som han skrev från hospitalet när han var i dåligt skick. De känns nästan som att han skrev som ett barn i en vuxen mans kropp, som ”Snigelns visa”, som är intellektuell men också simpel. Det är något otroligt fint med det, så vi sa att vi måste få in alla delarna: barndomen, ungdomen, vuxenheten, åldrandet och döden, säger Björn Dixgård.
Vi har alltid känt att vi haft vistraditionen i oss
– Arja Saijonmaa var ett sånt underbart sammanträffande. Jag har aldrig haft några kompisar som riktigt förstått henne, men när jag träffade Moqi visade det sig att både jag och han har en sån kärlek till henne. Det hon gjorde med Mikis Theodorakis på 60- och 70-talen är helt magiskt, de blev båda närmast grekiska nationalhjältar, och hon kommer sjunga en av de låtarna i föreställningen. ”Stranden” heter den, en riktigt tårdrypande sak. Och Milton är en otrolig sångare fast han är så ung, och Jacqline blir perfekt för att representera ungdomen.
När Mando Diao gav ut albumet ”Infruset” kom det kanske som en överraskning för många lyssnare, men för Björn Dixgård kändes det helt naturligt.
– I vårt band har vi hela våra liv vuxit upp med artister som Monica Zetterlund och Cornelis Vreeswijk, de var lika gemensamma nämnare som band som Oasis, Nirvana och Beatles. Vi har alltid känt att vi haft vistraditionen i oss, men det kom inte så naturligt för oss att använda det förrän vi fick idén om att tonsätta Gustaf Fröding. Det har betytt otroligt mycket att vi fick det ur oss, och nu känns det som att det inte är något vi kommer sluta med, utan vi kommer fortsätta med det i resten av våra liv. Det är en otroligt fin del av Sverige som känns viktig att bevara, och förhoppningsvis även ta framåt i vissa fall.
Det här var det bästa du har skrivit!
Grunden i föreställningen blir låtarna från ”Infruset”, men de kompletteras bland annat med några låtar som finns med på Mando Diaos andra svenskspråkiga album, "I solnedgången” från 2020. Förvånande nog är de inte skrivna av Björn Dixgård, utan av hans föräldrar.
– Pappa skickade för några år sen helt plötsligt några demos till mig som han och mamma gjort. De har visserligen skrivit låtar sen jag var liten, lite som att vissa ritar men aldrig visar det för nån – och jag tyckte de var helt mind-blowing. Men jag undrade vad de i bandet skulle tycka, så jag gjorde egna små demos av dem och spelade upp dem för dem, och de sa "Det här var det bästa du har skrivit!" Så jag fick ju berätta att det inte var jag som skrivit dem. ”Sparven”, ”Stigen ”och ”Själens skrubbsår” heter de. Sedan spelade vi in dem med bandet, och de blev väldigt bra, känns det som.
Arrangemangen till föreställningen har gjorts av bland andra Calle Rasmusson och Lina Nyberg, och när Björn Dixgård hörde MSO spela låtarna första gången reste sig hans nackhår.
– Det är världsklass! Jag har fått inspelningar av dem och går runt och lyssnar på i stereon här hemma och det är helt magiskt, jag är helt såld på dem. Jag har inte sett scenografin än, bara i lite olika dokument på datorn, men jag tror att den kommer bli mäktig också. Det är en fantastisk lokal, som hittills mest bara varit hem för orkestern, och det ska bli intressant att se hur det blir när vi använder oss av hela lokalen och ramar in den med allt möjligt, som projiceringar och till och med akrobatik.
Björn Dixgård avslutar med ett skratt:
– Hela det här kommer vara en stor utmaning i att inte börja gråta. Det är tur att vi ska repa innan! Det känns så lyxigt att få göra detta, jag vet hur mycket Malmö Live har satsat och hur mycket vi alla har lagt ner i det. Jag tror det kommer bli en otrolig upplevelse, både musikaliskt och konstnärligt sett, förmodligen det största som jag har varit med om.
”Infruset – Själens skrubbsår” spelas 12–13 och 16–19 november. Dirigent är Daniela Musca, scenograf Eilev Skinnarmo och medverkar gör även Carolinae Damkör och nycirkusartisten Ida Frost.