Pjotr Tjajkovskij-festival #1 2023
- Konsertinformation
-
På grund av produktionstekniska skäl behöver vi justera innehållet under Tjajkovskijfestivalen. Festivalen innehåller fortfarande flera Tjajkovskij-symfonier i ett blandat program med både de kända och älskade symfonierna och de symfonier som spelas mer sällan.
Tjajkovskijfestivalen inleds med Symfoni nr 3, som är tonsättarens enda som går i en durtonart.
Trots att han själv skrev ”symfonin har inga särskilt nyskapande idéer”, så var han här god tvåa efter Berlioz med att använda en vals som grund för en hel symfonisk sats, närmare bestämt den andra. Även Symfoni nr 5 innehåller en vals, denna gång i tredje satsen. Han komponerade symfonin under några månader i mitten av 1888, och led som så ofta av bristande självförtroende. ”Om jag inte misstar mig, så blir den sämre än sina föregångare”. Premiären möttes dock av jubel.
_______________________________________________________
Avkopplingsplatser & meditationsplatser
På Malmö SymfoniOrkesters ordinarie konserter har det skapats ett antal avkopplingsplatser där du som besökare får möjlighet att vila, meditera, sova eller bara njuta av musiken i stillhet. Detta har möjliggjorts genom att stolar i ordinarie bänkrader på andra balkong tillfälligt monterats ned, vilket frigjort utrymmet för avkopplingsplatserna. Meditationsplatserna tillgodoser möjligheter för dig som besökare att rulla ut din yogamatta på golvet under konserten.
Konsertprogram
- Tjajkovskij, Pjotr Symfoni nr. 3
Pjotr Iljitj Tjajkovskij är en av musikhistoriens främste melodiskapare. Han lånade visserligen friskt från folkmusiken, men hade också en unik förmåga att smida samman egna toner på ett sätt som väcker empati, rörelse och glädje hos åhöraren.
1865 var han 25 år och fick tjänst som professor i musikteori vid det nyöppnade konservatoriet i Moskva. Året efter började han skriva på sin första symfoni, men arbetet vållade honom stor vånda och den uruppföras inte förrän i februari 1868. Symfoni nr 2 skrevs 1872 och den tredje 1875. Det var ett mycket kreativt år för den då trettiofemårige tonsättaren, bland annat skrev han också sin magnifika Pianokonsert nr 1 och arbetade på sin balettdebut Svansjön.
Symfonin nr 3 färdigställdes i augusti 1875 och uruppfördes i Moskva i november samma år.
Det är den enda av Tjajkovskijs symfonier med fem satser, och formen skapar fin symmetri. I mitten breder en långsam och stillsamt klagande sats ut sig, som omges av två scherzon, som i sin tur omges av en inledning och en final. Alla symfonins satser utom den långsamma har inslag av dansrytmer, och det är sannolikt en av anledningarna till att den legendariske koreografen George Balanchine, känd för sina samarbeten med Stravinskij, använde symfonin (minus första satsen) till sitt dansverk Diamonds 1967. Andra satsen är en graciös vals och finalen en virvlande polonäs, som har bidragit till att symfonin ofta kallas Den polska. Verket inleds med en marsch som pendlar mellan sorg och majestät. Märk att detta var långt innan marschinslag blev symfonisk vardagsmat genom Mahler och senare Sjostakovitj.
- Paus 25 min
- Tjajkovskij, Pjotr Symfoni nr. 5
Efter Symfoni nr 4 hade Tjajkovskij skrivit den onumrerade Manfredsymfonin, som bygger på ett lyrikdrama av Lord Byron. Sommaren 1888 hittade han efter en lång period av sökande äntligen stoff och inspiration till Symfoni nr 5 och skrev den på några månader. I inledningen etablerar dystra klarinetter ett motto som återkommer i alla fyra satser, och utgör grundmaterialet till symfonins samtliga teman. Satsen slutar med en säregen effekt – som om någon stänger av motorn till grammofonspelaren. Den idylliska långsamma andra satsen har ett huvudtema som introduceras i ett av hornrepertoarens vackraste solon, de första tonerna skapar ett ögonblicks likhet med John Denvers Annie’s Song. Ett ljusare oboesolo tar sedan vid. ”När jag dirigerar andra satsens andante, så upplever jag en oerhörd ensamhet och optimism för något som kunde ha varit kärlek”, säger MSO:s förre chefsdirigent Robert Trevino. I slutet av satsen exploderar mottot från symfonins början som en skräckfilmseffekt i tromboner och fagotter. Efter tredje satsens vemodiga vals följer finalen, som inleds med mottot och cirkeln sluts med besked när det sedan återkommer i det himlastormande slutet i fyrdubbelt forte.
Medverkande
- Malmö SymfoniOrkester
- Malmö SymfoniOrkester (MSO) är en av Sveriges ledande symfoniorkestrar med hög internationell nivå och en bred klassisk orkesterrepertoar men även en stark förankring i nutida repertoar med beställningsverk av vår tids ledande tonsättare.Läs mer
- Robert Trevino dirigent
- Malmö SymfoniOrkesters (MSO) tidigare chefsdirigent och nuvarande konstnärlige rådgivare, Robert Trevino, har ett framgångsrikt samarbete med skivbolaget Ondine. Utgivningen av Beethovens nio symfonier med MSO blev kritikerrosad liksom hans Ravelalbum på samma bolag med Basque National Orchestra (BNO) för vilken Trevino är chefsdirigent. Ännu en CD-inspelning på Ondine med BNO upptar mästerverk av förbisedda amerikanska tonsättare.Läs mer
- Konsertintroduktion
-
Konsertintroduktion hålls av Lennart Stenkvist klockan 18.00 på Kanalscenen.