Sjostakovitjs tolva
Sjostakovitjs tolva
Seglats på det underliga, granna och farliga havet.
Den syriskamerikanske tonsättaren Kareem Roustom har hämtat inspiration och titel till Strange Sea från Edith Södergrans dikt Det underliga havet, som slutar med löftet ”Vad som har hänt i sagan, skall hända även mig!”, samt delar av den palestinsk-syrisk-svenske poeten Ghayath Almadhouns dikt The poet can turn into a wolf. I samband med sovjetiska kommunistpartiets kongress 1961 kulminerade Chrusjtjovs uppgörelse med Stalinkulten. Historiens hittills kraftigaste atombomb provsprängdes på Novaja Zemlja och i Leningrad uruppfördes Sjostakovitjs Symfoni nr 12. Den presenterades som en hyllning till Lenin – men frågan är hur uppriktig tonsättaren var i sin vördnad...
Avkopplingsplatser & meditationsplatser
På Malmö SymfoniOrkesters ordinarie konserter har det skapats ett antal avkopplingsplatser där du som besökare får möjlighet att vila, meditera, sova eller bara njuta av musiken i stillhet. Detta har möjliggjorts genom att stolar i ordinarie bänkrader på andra balkong tillfälligt monterats ned, vilket frigjort utrymmet för avkopplingsplatserna. Meditationsplatserna tillgodoser möjligheter för dig som besökare att rulla ut din yogamatta på golvet under konserten.
Medverkande
- Malmö SymfoniOrkester
- Malmö SymfoniOrkester (MSO) är en av Sveriges ledande symfoniorkestrar med hög internationell nivå och en bred klassisk orkesterrepertoar men även en stark förankring i nutida repertoar med beställningsverk av vår tids ledande tonsättare.Läs mer
- Robert Trevino dirigent
- Malmö SymfoniOrkesters (MSO) tidigare chefsdirigent och nuvarande konstnärlige rådgivare, Robert Trevino, har ett framgångsrikt samarbete med skivbolaget Ondine. Utgivningen av Beethovens nio symfonier med MSO blev kritikerrosad liksom hans Ravelalbum på samma bolag med Basque National Orchestra (BNO) för vilken Trevino är chefsdirigent. Ännu en CD-inspelning på Ondine med BNO upptar mästerverk av förbisedda amerikanska tonsättare.Läs mer
Konsertprogram
- Roustrom, Kareem Strange Sea (uruppförande av MSOs beställningsverk) 20 min
Den syrisk-amerikanske tonsättaren och oud-virtuosen Kareem Roustom står med ena benet i västerländsk konstmusik och jazz och det andra i olika mellanösterntraditioner. Denna korsbefruktning leder ofta till slagkraftig och djupt emotionell musik. Han har skrivit soundtrack till ett tjugotal filmer och undervisar i komposition vid Tufts University i Massachusetts.
Strange Sea är inspirerad av två dikter där havet framställs som något vackert, men också hotande. Titeln är hämtad från Edith Södergrans Det underliga havet: ”Sällsamma fiskar glida i djupen, / okända blommor lysa på stranden; / jag har sett rött och gult och andra färger, – men det granna, granna havet är farligast att se, det gör en törstig och vaken för väntande äventyr” (utdrag). Den andra dikten, Poeten kan bli en varg, är skriven av den palestinske diktaren Ghayath Almadhoun: ”Ty kropparna vi ser i spegeln tycks närmre än de egentligen är / och de som bär våra själar har ätits upp av ett rovdjur / som heter Medelhavet” (utdrag).
- Paus 25 min
- Sjostakovitj, Dmitrij Symfoni nr 12 (Året 1917) 40 min
Sjostakovitjs tolfte symfoni komponerades till det sovjetiska kommunistpartiets 22:a partikongress 1961. Den är tillägnad Lenin och uruppfördes den 1 oktober på två platser samtidigt: Leningrad och Kujbysjev. Symfonins undertitel är Året 1917 och den följer ett program som kretsar kring fyra episoder under det revolutionära året. När det gäller Sjostakovitjs programmusik kan det vara bra att hålla i minnet att han var en mycket anlitad filmmusikkompositör, och just i Symfoni nr 12 är det filmiska gestaltandet av skeenden och stämningar mycket tydligt.
Första satsen är lång och dramatisk och har titeln Revolutionära Petrograd. Den skildrar händelserna på gatorna i februari 1917, som ledde fram till tsarens abdikation och inrättandet av en ny, provisorisk regering. Sjostakovitj var tio år gammal och bevittnade bland annat hur en pojke blev nerhuggen av en kosack när en folkmassa skulle skingras. Musiken innehåller mycket dramatik och vrede, och flera revolutionära sånger citeras.
Den långsamma andra satsen är betitlad Razliv, som är namnet på Lenins sommarställe norr om Petrograd, där han planerade den revolution som kom att äga rum i oktober. Den börjar med ett olycksbådande tema i cello och kontrabas, som övergår i ett ännu mer blodisande tema i horn. Det är idag svårt att tolka dessa tongångar som positiva och hyllande gentemot Lenin, men det är antagligen så de måste ha uppfattats 1961. Sedan följer scherzosatsen Aurora, uppkallad efter örlogsfartyget som gav startskottet för stormningen av Vinterpalatset. Pizzicatostråkar bygger långsamt upp en lugnet-före-stormen-stämning som kulminerar i kanonskottet och attacken. Satsen övergår sömlöst i finalen, Mänsklighetens gryning, där det nya samhället reser sig ur askan av det gamla. Samtliga av symfonins teman återkommer, fast i ljusare och jublande tappning.
Bra att veta om konserten
- Konsertintroduktion
-
Konsertintroduktion på Kanalscenen kl. 18.00 med Andreas Hanson som intervjuar Kareem Roustom och Robert Trevino