Piazzolla & Mendelssohn
Biljettinformation
-
Den här konserten ingår i konsertserierna Platina och Torsdagsfavoriter, säsongen 2023-24.
Piazzolla & Mendelssohn
En musikalisk resa över kontinenterna
En resa från södra Polen till Skottland via Argentina. Den polske tonsättaren Kilars verk Orawa är döpt och inspirerad av en region nära den polsk-slovakiska gränsen som är en ogästvänlig bergstrakt med dramatisk natur och storartade vyer. Turen till Argentina tas med hjälp av Astor Piazzollas violinkonsert De fyra årstiderna i Buenos Aires. När målet nås är vi vid Holyrood- ruinen i Skottland och där dramatiska lönn- mord och folkmusik inspirerade en ung Felix Mendelssohn Bartholdy till att skriva sin tredje skotska symfoni.
Pausservering
Information om mat- och dryckesbokningar till din konsert publiceras löpande. Klicka gärna på knappen nedan för att läsa mer!
Avkoppling- & meditationsplatser
På Malmö SymfoniOrkesters ordinarie konserter har det skapats ett antal avkopplingsplatser där du som besökare får möjlighet att vila, meditera, sova eller bara njuta av musiken i stillhet. Detta har möjliggjorts genom att stolar i ordinarie bänkrader på andra balkong tillfälligt monterats ned, vilket frigjort utrymmet för avkopplingsplatserna. Meditationsplatserna tillgodoser möjligheter för dig som besökare att rulla ut din yogamatta på golvet under konserten.
Program
- Kilar, Wojciech Orawa
I höglandet mellan norra Slovakien och södra Polen rinner floden ”Orawa” som gett namnet åt regionen och till Wojciech Kilars symfoniska dikt.
Med inspiration av regionens speciella folkmusik skrev Kilar fyra stycken symfonisk musik, som utöver kompositörens mest kända filmmusik, har blivit hans mest framförda. Orawa är det fjärde av dessa stycken.
Orawa är ett stycke musik där stråkarna för talan, oväntade rytmiska figurer och tonartsbyten ger lyssnaren en känsla av frihet och luft under vingarna. Hela känslan av det polska höglandets höga luft och fria vidder ryms inom elva minuter musik.
- Piazzolla, Astor Estaciones Portenas (De fyra årstiderna i Buenos Aires)
Som en slags hyllning, eller kanske utveckling, av Antonio Vivaldis fyra årstider skrev Astor Piazzolla De fyra årstiderna i Buenos Aires mellan åren 1965 och 1969. När Piazzolla 1965 blev ombedd av dramatikern Alberto Rodríguez Muñoz att skriva musik till sin pjäs Melenita de oro (Håret av guld), var det våren i Buenos Aires som inspirerade kompositören. Han skrev sedan fyra stycken modern tango, ett för varje årstid, under de kommande fyra åren.
Piazzolla var en av världens främsta traktörer av det argentinska instrumentet bandoneón, ett slags concertina-ackordion som ofta hörs i sydamerikansk tangomusik, och just tango var Piazzollas musik. Blandningen av samtida konstmusik, jazz och klassisk argentinsk tango blev Piazzollas kännetecken, och hans musik kom att kallas Nuevo tango – nytango.
De fyra årstiderna i Buenos Aires är skrivna som fyra separata stycken, men spelades ofta av Piazzolla själv som en hel konsert. Något som dock skiljer årstiderna från sina europeiska syskon är i vilken ordning de kommer. Eftersom Argentina ligger på andra sidan ekvatorn menade Piazzolla att konserten börjar med Otoño (hösten), istället för, som i Vivaldis komposition, med våren.
- Mendelssohn, Felix Symfoni nr 3, Den skotska
När Felix Mendelssohn Bartholdy som 20-åring skulle göra sin Grand Tour, resan som alla unga män från ett högre samhällsskikt förväntades göra i sin ungdom, valde han till skillnad från de flesta konventioner kring en sådan resa att resa norrut i stället för till Paris eller Rom. Att valet föll på Skottland berodde till stor del på att hela familjen Mendelssohn var stora beundrare av författarstjärnan Walter Scott som genom sitt författarskap hade skapat en ny Skottlandsromantik. Det första och främsta målet för resan var att få möta den store författaren. Felix och hans reskamrat tog sig den besvärliga vägen till Walter Scotts hem i norra Skottland, bara för att mötas av en icke alltför munter man som själv just var på väg ut på en resa. Mendelssohn fick en halvtimmes möte ute på gården innan sir Walter åkte vidare.
Den unge kompositören lät sig dock inte nedslås av detta, utan fortsatte sin Skottlandsresa med öppet sinne. Under ett besök vid ruinerna av kapellet vid slottet Holyrood utanför Edinburgh mötte Mendelssohn den stora inspirationen till Symfoni nr 3. I detta kapell kröntes Maria Stuart till drottning av Skottland och det var i slottet Holyrod som hon bevittnade mordet på sin privatsekreterare David Rizzio i sin egen sängkammare.
Mendelssohn klättrade upp för den smala spiraltrappan till drottningens gemak och på väg dit drabbades han av insikten att han befann sig på samma plats och tog samma steg som mördarna en gång gjort. ”Jag tror att jag idag, bland ruinerna och bråten i Holyrood fann början på min skotska symfoni” skrev han hem till sin familj.
Han satte genast i gång att komponera, men eftersom resan fortsatte till Italien försvann det skotska vemodet och han fick lägga verket på is. Det var först tio år senare, den 20 januari 1842 som verket var färdigt, och han kunde dirigera uruppförandet.
I musiken hörs något som påminner om skotska folkmelodier, men inga verkliga sådana har identifierats. Det är snarare idén, och atmosfären av skotsk folklore som varit Mendelssohns intention, och det har han lyckats frambringa i sin skotska symfoni.
Genom att spela symfonin utan direkta pauser mellan satserna ville Mendelssohn skapa ett flöde och ett driv utan avbrott, från den första satsens första klagande, stillsamma toner i Holyrood-temat, till det andra temat i satsen, där musiken blir mer dramatisk och expressiv. I andra satsens scherzo är det de lätta dansanta skotska folksångerna som tar över för att leda lyssnaren till en tredje långsam sats, nästan påminnande om en sorgmarsch. Mot slutet vänds sorgen mot kampvilja och orkestern får blomma ut i en majestätisk final.
Medverkande
- Malmö SymfoniOrkester
- Malmö SymfoniOrkester (MSO) är en av Sveriges ledande symfoniorkestrar med hög internationell nivå och en bred klassisk orkesterrepertoar men även en stark förankring i nutida repertoar med beställningsverk av vår tids ledande tonsättare.Läs mer
- Michał Nesterowicz dirigent
- Efter tidigare succéfyllt samarbete med Malmö SymfoniOrkester är nu polske dirigenten Michał Nesterowicz återinbjuden till Malmö Live. Dirigentkarriären har gått spikrakt uppåt efter utbildningen i Wroclaw. Hans placeringar i toppskiktet i flera dirigenttävlingar ledde till inbjudningar från en lång rad orkestrar, och Nesterowicz har sedan dess dirigerat orkestrar som Royal Concertgebouw Orchestra, Konzerthausorchester Berlin, Tonkünstler-Orchester Niederösterreich, Prague Radio Symphony Orchestra, Gewandhausorchester Leipzig, Royal Philharmonic Orchestra och Netherlands Philharmonic Orchestra. Nesterowicz är förste gästdirigent för Sinfonieorchester Basel.Läs mer
- Malin Nyström Violin
- Malin Nyströms bana som violinist inleddes med studier i Göteborg, Oberlin, Köln och Düsseldorf, där hon tog sin solistexamen. Sedan 2007 är hon andre konsertmästare i Malmö SymfoniOrkester och primarie i stråkkvartetten ALMA. Hon har varit solist med MSO och Göteborgs Symfoniker med flera, i samarbete med dirigenter som Rainer Honeck och Neeme Järvi. Nyström har vunnit flera priser för sitt spel både i USA, Grekland och Tyskland, bland annat första pris i 10th International Chamber Music Competition Thessaloniki och för ”Bästa barockverk” i internationella Ludwig Spohr-tävlingen i Freiburg. År 2006 fick hon en dansk Grammy, Danish Music Award, för ”Bästa kammarmusik-CD”.Läs mer
Konsertintroduktion
Konsertintroduktionen hålls kl. 18.00 i Kubenfoajén av Benjamin Mönnekes.