Rosa-María Allendes Carvallo, en av besökarna på Malmö Live

– När jag nu hör Piazzollas Fyra årstiderna, är det som att jag direkt förflyttas tillbaka till gatorna där.

 

Ingen av hennes föräldrar spelade något instrument, men båda hade ett gediget musikintresse och tog med sig Rosa-María redan från tre års ålder på såväl balett och opera som konserter på Santiagos konserthus.

– Min pappa hade en dröm om att han skulle ha blivit dirigent, och det borde han nog ha blivit, berättar Rosa-María Allendes Carvallo med ett leende. – Ibland satte han på ett stycke hemma och dirigerade rakt igenom hela.

Första steget i familjens flykt gick dock till Buenos Aires, Argentinas huvudstad. Den då 16-åriga Rosa-María började ta teaterlektioner och träffade en pojkvän som introducerade henne för den argentinske tangokompositören Ástor Piazzolla.

– Santiago är också en storstad, men den går inte att jämföra med Buenos Aires. Att komma till den där makalösa staden och få upptäcka staden tillsammans med honom, säger Rosa-María Allendes Carvallo och ler vid minnet.

– När jag nu hör Piazzollas Fyra årstiderna, det är precis som att jag direkt förflyttas tillbaka till gatorna där. Det är ett magiskt verk, och när jag såg att det ska framföras på Malmö Live kom allt tillbaka. Hela året i Buenos Aires finns för mig beskrivet i de olika styckena, så jag tänkte att "Wow, det måste jag gå och lyssna på".

 

Symfoniorkestern bara knockade mig och min man när vi var och lyssnade på Mahlers femma förra året. Det var en upplevelse
Rosa-María Allendes Carvallo
Rosa-María Allendes Carvallo är en i publiken till MSOs konserter
"Konsertsalen är ju fantastisk! Jag skulle kunna komma dit och bara sätta mig och vara"
Johan Bävman

Piazzollas verk heter Cuatro Estaciones Porteñas, och Rosa-María Allendes Carvallo förklarar att det betyder "De fyra årstiderna i Buenos Aires", där invånarna kallas porteños, "hamnstadsbor". Det kommer att framföras på Malmö Live den 21 september, tillsammans med verk av tonsättarna Wojciech Kilar och Felix Mendelssohn Bartholdy.

– Det första stycket, om våren, är lite dramatiskt och med dissonans, och för mig är det militärkuppen i Chile. Sedan kan jag se mig nykär flanera på gatorna i Buenos Aires, det är så vackert! Och när jag hör det blir det som att "Där var jag där, och där var jag här", det betyder mycket.

 

Efter ett år i Argentina behövde familjen med mycket kort varsel fly vidare till Sverige, och Rosa-María tvingades lämna sin första stora ungdomskärlek. Men i Sverige började hon så småningom studera på S:t Sigfrids folkhögskola i Växjö för att läsa in sista året på gymnasiet.

– Det var det absolut bästa ställe man kan tänka sig! Där utbildas musiker, operasångare och tonsättare och där är musik hela tiden, så där kände jag mig väldigt hemma.

 

På S:t Sigfrids träffade hon dessutom mannen som blev hennes livs stora kärlek och som hon fortfarande delar livet med, nu i Malmö. Hon jobbar som lärare i svenska, spanska och pedagogik på gymnasiet och musik är fortfarande en stor del av hennes liv.

– Jag var mycket på det förra konserthuset, och på den tiden som Malmö Live började byggas jobbade jag i Landskrona och var nästan aldrig i stan. Men en dag körde jag förbi och upptäckte att de höll på att bygga något som jag tyckte var så fult!

Hon skrattar till och fortsätter:

– Nu ser jag ju det med nya ögon, såklart, framför allt när man ser hur allt runtomkring fungerar. Och alltså, konsertsalen är ju fantastisk! Jag skulle kunna komma dit och bara sätta mig och vara, jag skulle inte ens behöva lyssna på något. Jag är glad för det. Och jag tycker att det håller så oerhört hög kvalitet, vi är ju ändå ingen stor metropol, men jag har förstått att när det gäller musik är vi det. Symfoniorkestern bara knockade mig och min man när vi var och lyssnade på Mahlers nia förra året. Det var en upplevelse. Så jag har förlikat mig med huset, jag förstår ambitionen – och det kan ju funka när man har en så bra symfoniorkester, haha!

 

Men hur gick det med ungdomskärleken som Rosa-María tvingades lämna?

Hon ler:

– För tio år sedan hittade en av hans kusiner min bror på Facebook! Så vi har kontakt nu, och vi har faktiskt träffats igen en gång, i Rom.

Relaterade evenemang

MSO spelar musik av Piazzolla & Mendelssohn på Malmö Live
21 september 2023 145 - 460 kronor Konsertsalen
Piazzolla & Mendelssohn
Välkommen på konsert med MSO, här i en resa genom De fyra årstiderna i Buenos Aires, Mendelssohns Skotska och Kilars dramatiska bergsvyer i Orawa.

Du kanske också är intresserad av

Ewa-Gun Westford i foajén på Malmö Live Konserthus
Publicerad: 2024-04-18

MSO har blivit en del av min livsresa about

Malmö SymfoniOrkester och den klassiska musiken har blivit en livsstil för Ewa-Gun Westford. Abonnemang på en konsertserie har hon haft i över 40 år. – MSO har blivit en del av min livsresa, det här är verkligen min symfoniorkester.

Läs mer about MSO har blivit en del av min livsresa
Infruset - Själens Skrubbsår av Malmö Live Konserthus och Geshgore tillsammans med bland annat Björn Dixgård och Malmö SymfoniOrkester
Publicerad: 2023-11-29

Publiksuccén Infruset med Björn Dixgård och Malmö SymfoniOrkester kommer till Dalhalla 2024 about

Musikföreställningen Infruset – Själens Skrubbsår – blev en succé när den uruppfördes på Malmö Live Konserthus. Med sju slutsålda föreställningar skapade den magi hos såväl publik som kritiker. Snart möter Infruset ny publik på Dalhalla, Rättvik.

Läs mer about Publiksuccén Infruset med Björn Dixgård och Malmö SymfoniOrkester kommer till Dalhalla 2024
Beethoven, målat porträtt
Publicerad: 2023-11-01

Den nye Beethoven about

Säsongen 2023-24 framför MSO tre centrala verk av Beethoven, alla komponerade under en relativ kort tidsperiod: 1803-1809. Här lade han inte bara grunden för en helt ny musikalisk epok, utan förändrade också synen på konstnärens roll i samhället.

Läs mer about Den nye Beethoven
Senast uppdaterat: 2023-07-31