Don Quijote
Don Quijote
Med Don Quijote på en förvirrad men varierad färd till häst i La Mancha.
Tema och variationer är en populär kompositionsform inom den klassiska musiken. Först presenteras en melodi, som i de följande avsnitten varieras och bearbetas, ofta med stor uppfinningsrikedom. I det här programmet belyser vi denna form på tre olika sätt. Max Regers Mozartvariationer är det mest typiska exemplet, med tema och variationer som följer på varandra i enskilda satser, medan Arnold Schönberg har skapat en sammanhängande komposition. I tondikten Don Quijote låter Richard Strauss temat representera huvudpersonen och variationerna skildra olika episoder i berättelsen.
_______________________________________________________
Avkopplingsplatser & meditationsplatser
På Malmö SymfoniOrkesters ordinarie konserter har det skapats ett antal avkopplingsplatser där du som besökare får möjlighet att vila, meditera, sova eller bara njuta av musiken i stillhet. Detta har möjliggjorts genom att stolar i ordinarie bänkrader på andra balkong tillfälligt monterats ned, vilket frigjort utrymmet för avkopplingsplatserna. Meditationsplatserna tillgodoser möjligheter för dig som besökare att rulla ut din yogamatta på golvet under konserten.
Konsertprogram
- Schönberg, Arnold Tema och variationer (op 43b) 14 min
Arnold Schönberg (1874-1951) är en av 1900-talets stora musikaliska innovatörer, främst genom tolvtonstekniken, som han utvecklade i början av seklet. Han var kompositionslärare i Berlin fram till Hitlers maktövertagande 1933, då han tvingades i exil och hamnade i USA, där han tillbringade resten av sitt liv. Det var där han skapade det här stycket 1943. Temat presenteras i de 21 första takterna, och har något högtidligt och processionsartat över sig. Verket är inte komponerat i tolvtonsteknik, men är inte heller konventionellt. Istället för att presentera de sju variationerna som tydligt avgränsade enheter, följer de på varandra i ett sömlöst flöde. Det gör det svårare att följa med i skiftningarna, men det blir å andra sidan en mer sammanhållen komposition.
- Reger, Max Variationer och fuga över ett tema av Mozart 36 min
Som utgångspunkt för det här stycket har Max Reger tagit de första åtta takterna i Mozarts Pianosonat nr 11, som kanske är mest känd för sin sista sats, den ekvilibristiska Rondo Alla Turca. Men början går i graciöst andante. Temat presenteras av klarinetter och oboe, för att sedan upprepas av stråkarna. Sedan följer åtta, tydligt indelade variationer. I den första är melodin i princip oförändrad, men stråkarna har brutit slig loss och flaxar bredvid i eleganta ornament. Andra variationen (poco agitato) har något oroligt, instabilt över sig, och när man kommer till den korta fjärde variationen (vivace) är det svårt att känna igen sig. Sista satsen är en fuga.
Max Reger (1873-1916) var verksam i framförallt München och Leipzig. Under de sista åtta åren av sitt liv var han professor i komposition och också internationellt känd som konsertpianist och dirigent.
- Paus 25 min
- Strauss, Richard Don Quijote, variationer över ett ridderlig tema 41 min
Decennierna innan Richard Strauss (1864-1949) slog världen med häpnad med sin operakonst, ägnade han sig åt tondikter, det vill säga symfonisk programmusik som berättar en historia eller beskriver platser eller förlopp. Senare under säsongen (13 april 2023) framför MSO den första av de tio han skrev, Aus Italien från 1886. Andra kända exempel är Also sprach Zarathustra, Macbeth och Till Eulenspiegels lustiga upptåg. När han 1897 skrev sitt sjunde verk i den här genren, Don Quijote, valde han tema- och-variationer-formen. Efter en inledning på 6-7 minuter, presenterar en solocello temat, som representerar huvudpersonen, den förvirrade ”Riddaren av den sorgliga skepnaden”, medan hans väpnare Sancho Panza gestaltas av basklarinett, eufonium och altfiol. Sedan följer tio variationer som beskriver olika episoder i Cervantes saga. I den första kämpar Don Quijote mot väderkvarnarna, i den andra mot kejsar Alifanfarons här, som i själva verket är en fårskock. Den tredje är en dialog mellan riddaren och väpnaren, och så vidare. I finalen har Don Quijote kommit till sans igen och försöker få ordning på livet efter det förryckta, men fantastiska riddaräventyret. I slutet dör han.
Medverkande
- Malmö SymfoniOrkester
- Malmö SymfoniOrkester (MSO) är en av Sveriges ledande symfoniorkestrar med hög internationell nivå och en bred klassisk orkesterrepertoar men även en stark förankring i nutida repertoar med beställningsverk av vår tids ledande tonsättare.Läs mer
- Ralf Weikert dirigent
- Den österrikiske dirigenten Ralf Weikert har en lång rad meriter inom operagenren. Han har haft konstnärliga ledarskap och positioner som chefsdirigent vid Theater Bonn, Oper Frankfurt, Mozarteumorchester Salzburg och Salzburger Landestheater, Opernhaus Zürich och Richard Wagner Festival Wels. Läs mer
- Susanja Nielsen Viola
- Susanja Nielsen är utbildad på Edsberg slott i Stockholm, Hochschule für Musik Hanns Eisler i Berlin och på Koninklijk Konservatorium i Bryssel hos professor Ulf Wallin och professor Kati Sebestyen. Under sin studietid i Berlin var hon även akademist i Deutsche SymphonieOrchester och medlem av Live Music Now. 2015 anställdes hon som stämledare i NorrlandsOperans symfoniorkester och sedan 2018 är hon stämledare i Malmö SymfoniOrkester.Läs mer
- Andreas Brantelid cello
- Den svensk-danske cellisten Andreas Brantelid är en av de mest efterfrågade cellisterna idag. Med världen som arbetsfält har Brantelid samarbetat med ledande orkestrar som London Philharmonic Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Netherlands Radio Philharmonic Orchestra, Seattle Symphony Orchestra, Orchestre des Champs-Elysées, Mahler Chamber Orchestra och Scottish Chamber Orchestra.Läs mer
Bra att veta om konserten
- Konsertintroduktion
-
Konsertintroduktion på Kanalscenen kl. 18.00 med Samuli Örströme