Det mest gripande jag har hört // 26 mars 2019

26 mars 2019
Kuben
ca 1 timme 30 minuter inkl. paus
Malmö Live Konserthus
SuJin Jang
SuJin Jang Christiaan Dirksen

Kom riktigt nära Malmö SymfoniOrkesters musiker! Det mest gripande jag har hört är en intim kammarmusikserie med cafésittning i Kuben.

Konsertprogram

Mahler, Gustav Pianokvartett i a-moll 12 min

”Denna komposition visar på en imponerande rikedom av idéer och en stor färdighet i utförandet som visar att han är en genial kompositör.” Ja, kritikern i Mährischer Grenzbote förstod att det han fått höra på en konsert i Iglau i september 1876 skulle kunna vara början på något väldigt stort – och man kan ju säga att han spådde rätt. Stycket kritikern hört var Pianokvartett i a-moll av den blott 16 år gamle Gustav Mahler. Mahler hade hösten 1875 börjat på konservatoriet i Wien och var en mycket flitig och framgångsrik elev. Förutom sina lektioner i piano, harmonilära och komposition deltog han ofta i Anton Bruckners lektioner i kontrapunkt, trots att det inte var en kurs han gick. I undervisningen ingick bl a att komponera kammarverk som sedan framfördes av konservatoriets elever. Av sparade programblad kan man utläsa att Mahler flera gånger fick kammarverk framförda, men dessa verk har gått förlorade. Det enda stycke som är kvar sedan studietiden är just kvällens pianokvartett i a-moll som uruppfördes på konservatoriet 10 juli 1876 efter att ha vunnit 1:a pris i en intern kammarmusiktävling. I originalmanuskriptet följs kvartetten av skisserna till ett Scherzo, också det för pianokvartett – så det är rimligt att anta att Mahler från början tänkt att det skulle bli en traditionell kvartett i flera satser.

Pianokvartetten lånar drag från Schumann, Mendelssohn och Brahms, alla kompositörer som man studerade och analyserade vid konservatoriet. Mahler citerar dock aldrig utan lutar sig mot de äldre mästarna och formar sin egen stil. Kvartetten består som sagt endast av en sats, men det är en ca 12 minuter lång sats i sonatform. Redan i styckets tredje takt presenterar Mahler sin tre toner långa grundidé till styckets melankoliska tema. Basstämman i pianot spelar en stigande sext följt av en halvtons-fall – ett klassiskt suck-motiv. Snart kommer stråkstämmorna in och plockar upp motivet. Ett lättsammare andra motiv dyker upp och Mahler får tillfälle att visa upp att han gjort sin läxa väl när han broderar ut musiken enligt sonatformens traditionella regler. När violinen och violan ägnar sig åt det nya temat återkommer cellon gång på gång till det melankoliska tre-tons-motivet. Trots regellydnaden skapar Mahler levande musik - och även om det inte är den mogne Mahler med sina stora orkestrar och klanger vi får höra så är det utan tvivel en stor konstnär. ”En imponerande rikedom av idéer och en stor färdighet i utförandet som visar att han är en genial kompositör.”

Nørgård, Per HUT AB! för två klarinetter 1 min

Hatten av! Ett passande namn på detta väldigt korta stycke. Den som man från början är tänkt att lyfta på hatten för är Karl Aage Rasmussen, konstnärlig ledare för Numus-festivalen för ny musik. När Numus firade sitt 10-årsjubileum skrev Nørgård stycket dels för att fira festivalen och dels för att hedra ledaren. Nørgård säger själv att tempoangivelsen ”Allegro estàtico” syftar på Rasmusens extatiska dedikation till konsten, hans kärlek till musiken och att han antagligen måste vara galen som får för sig att starta en festival för nutida musik. Även om vi idag ser Nørgård som ett av de viktigaste namnen inom nutida dansk musik så började han sin kompositionsbana i betydligt mer romantisk stil. I hans första symfoni, Sinfonia Austera, hör man influenser från hans studier hos Vagn Holmboe och Nadia Boulanger men sedan började han intressera sig för mer seriell musik. I mitten av 60-talet riktade det seriella intresset in sig mot oändlighetsserier, talföljder som upprepar sig själva i oändlighet. Efter ett par år av experimenterande, där Nørgård undersökte olika metoder att använda serierna till att styra tonval och rytmik, presenterade han 1968 verket Voyage into the golden screen som idag räknas som det första större verket inom genren spektralmusik. I Symfoni nr 2 har Nørgård taget ytterligare steg och lät nu även talserierna bestämma verkets form.

HUT AB! Är utan tvekan konsertens kortaste stycke; ”Under inga omständigheter över 60 sekunder” står det angivet som durata i stämman. Den korta speltiden betyder dock inte att det är ett lätt stycke - det är många toner de stackars klarinettisterna skall hinna med. Stämmorna växlar ständigt om att ha huvudrollen. Så fort det dyker upp en udda taktart så kastar sig den musiker som nyss hade den underordnade stämman fram, bara för att snart bli bortskuffad igen.

Boulez, Pierre Domaines för klarinett 15 min

Pierre Boulez hör utan tvekan till de mest betydande i modern fransk musik. Han gick i lära hos bl a Messiaen vid konservatoriet i Paris efter att först ha studerat matematik, så det är kanske inte så konstigt att han blickade vidare mot serialismen med Schönberg som ledstjärna. Förutom att komponera egen musik engagerade han sig tidigt för att sprida den moderna musiken till folket. 1954 var han med och skapade festivalen Domaine Musical, en av de första med enbart modern musik på repertoaren. Parallellt med sin karriär som tonsättare var Boulez en ledande dirigent som gärna grep sig an nyare musik. Hans otaliga inspelningar på Deutsche Grammophon visar på hans stora bredd med alltifrån Stravinskij till Bartok till Varèse till Mahler. Ett av de största uppdragen han fick var att dirigera Der Jahrhundert-Ring, dvs. uppsättningen av Wagners Nibelungens ring vid 100-årsjubileet i Bayreuth.

Boulez kompositioner är som sagt oftast seriella, men de innehåller nästan alltid olika sätt att förändra framförandet. Hans Domaines består av sex stycken delar, sex Cahier (ungefär anteckningshäften) i olika tonarter.  Varje Cahier består av sex fragment som är mellan en och sju takter långa. Dessa fragment skall spelas enligt ett visst schema och när man spelat alla Cahiers så skall man spela dem igen i, fast i omvänd ordning. På så sätt kommer den första insatsen man hör också att bli den sista.

Pejačević, Dora Pianokvartett 20 min

10 september 1885 nedkom den ungerska grevinnan Lilla Vay de Vaya med en dotter. Far till barnet var den kroatiske greven Theodor Pejačević – så den unga Dora föddes i en synnerligen välbärgad familj i toppskiktet av den slovensk/kroatiska adeln. Dora undervisades i hemmet av en engelsk guvernant som tidigt upptäckte att den lilla flickan var väldigt begåvad och vetgirig. Hon talade flera språk flytande och botaniserade i familjens bibliotek på jakt efter kunskap och vidgade vyer. Modern var en god amatörmusiker och såg till att även dottern fick lära sig spela piano och violin. När familjen flyttade till Zagreb 1903 fick Pejačević möjlighet att studera på högre nivå än i hemstaden Našice, men snart räckte inte heller detta och Pejačević började företa resor till Dresden och München. Hon gjorde sig snabbt känd både som pianist och violinist vid små privata konserter och bland styckena som framfördes var många Pejačević egna verk. Hon beskrivs ofta som väldigt energisk av sin omgivning, långt ifrån den stillsamma och väna stil som ansågs passa en ung dam ur aristokratin. Till en vän skriver hon i ett brev ”Jag kan inte förstå hur folk kan leva utan att arbeta – och så många det är som inte gör det! Framför allt bland höga aristokrater!” Flera framstående författare och konstnärer finns i umgängeskretsen och många av hennes kompositioner är till texter av upphovsmän hon kände. Efter hand som åren gick blev det politiska läget i Kroatien allt mer spänt och Pejačević verkar ha flytt in i musikskapandet för under åren för Första världskriget skriver hon de flesta av sina stora orkesterverk, främst då sin pianokonsert och Symfoni i fiss-moll. Efter kriget var hon än mer kritisk mot många ur de högre klasserna som enligt henne ignorerade folkets elände och lidande utan bara blev ängsliga när det hotade deras egen förmögenhet. Det är inte svårt att tänka sig att det var Pejačević stridbarhet som gjorde att hon förblev ogift länge, men 1921 gifte hon sig med den sju år yngre officeren Ottomar von Lumbe och paret flyttade till München. Pejačević blev gravid och födde sonen Theo, men förlossningen blev komplicerad och fyra veckor senare avled Pejačević av njursvikt. Hennes liv speglas, dock i något skönlitterär dräkt, i filmen ”Countess Dora” från 1993.

Pianokvartetten i d-moll skrevs 1908, när Pejačević var 23 år men redan en erfaren och mogen kompositör. Stilen är senromantisk med för stilen lite djärvare inslag. Den inledande Allegro-satsen karaktäriseras mycket av de böljande rörelserna i pianot och en uppåtgående kromatisk rörelse som kommer vid ett par tillfällen. Ett tämligen lyriskt Adagio följer sedan, inledningsvis med bara piano och sedan ett par takter med alla stråkstämmor innan violinen och sedan violan får spela melodin. När alla stråkstämmor sedan spelar har cellon mest obligatfunktion. Satsen växlar i dynamik väldigt mycket, från pianissimo till fortissimo. Tredje satsen, Menuetto, allegretto, får väl ses som en bugning mot äldre tiders mästare. Den blandar klassicistiska drag med romantiska och resultatet blir en lekfullt modern menuett. Sista satsen, Rondo, verkar spritta av liv och energi. Härligt dansant musik där återkommande pizzicato-partier riktigt bubblar av glädje med mycket glimt i ögat.

Paus 25 min
Brahms, Johannes Pianokvartett nr 1 40 min

Beethovens efterträdare eller talanglös bastard? Ja, det är väl få tonsättare som meningarna har gått så isär om som om Johannes Brahms. Robert Schumann var den som såg Brahms som den nye store mästaren ”över vars vagga gracer och hjältar stått vakt” som han skrev i en artikel i Neue Zeitschrift für Musik 1853. Kanske blev Schumanns uppmuntrande och hyllande ord bara till en börda för den unge Brahms, för att han kände pressen att mäta sig med titanen Beethoven är välkänt. Brahms var väldigt själkritisk och förstörde sådant han inte var nöjd med. Vem var det då som kallade honom ”en talanglös bastard”? Jo, ingen mindre än Tjajkovskij.
Johannes Brahms föddes i Hamburg 1833. Hans far var kontrabasist och modern sömmerska, arbeten med relativt låg lön, så Brahms växte upp under ganska fattiga förhållanden. För att hjälpa till att tjäna pengar började den unge gossen tidigt spela piano för att underhålla på både privata och publika tillställningar. 1851 kom han att möta den ungerske emigranten Ede Reményi som introducerade honom för ungersk dans- och folkmusik som kom att bli en stor inspirationskälla för Brahms genom åren. På en gemensam turné träffade de och spelade för Franz Liszt, men Brahms, som kunde vara både butter och taktlös, kom på dålig fot med honom redan från start. På turnén träffade de även Clara och Robert Schumann och efter det mötet blev de vänner för livet.

”När Brahms är på extra gott humör sjunger han ’Graven är min glädje’”. Ja, bilden av Brahms som den grubblande gubben som spankulerar med händerna på ryggen är ju välkänd, men citatet kommer från Josepf Hellmesberger d.ä., primarie i Hellmesbergerkvartetten som tillsammans med Brahms var bland de första att framföra pianokvartetten. 1861 när stycket uruppförs med Clara Schumann vid pianot är Brahms dock bara 28 år och har ännu inte odlat sitt karaktäristiska helskägg. Första satsen har klassisk sonatform och börjar så enkelt och avskalat som möjligt med att pianot spelar den inledande melodin, bara raka fjärdedelar och i oktaver. Andra satsen, Intermezzo, bygger mycket på en statisk åttondelspuls som vandrar mellan stämmorna. I tredje satsen luras den gode Brahms rejält. Satsen bör enligt gängse modell vara en lugn sats - och den börjar som den ska med ett stilla Andante con moto. Ca 3 minuter in i satsen händer så plötsligt något. Disharmonier har letat sig in i pianostämman men efter några takter ”rätter det till sig”. Ytterligare en halv minut senare kommer nästa överraskning; ett sprittande marschtema som hade passat in i vilken Verdiopera som helst. Fjärde satsen ger prov på de ungerska influenser Brahms tjusades av. Rondo alla Zingarese är föredragsformen, dvs. zigenskt rondo, men mycket av det som kallas ungerskt i Brahms värld har ju egentligen rötter i den romska musiken. Brahms Pianokvartett nr 1 är verkligen ett stort verk i sin genre och en av många som tjusats av stycket är Arnold Schönberg. 1937 tog han sig för att orkestrera verket för symfoniorkester och hans bearbetning spelas nu frekvent världen över.

Medverkande

SuJin Jang Violin
ArrayLäs mer
Hyewon Lim violin
Hyewon Lim är född i Seoul i Sydkorea och har studerat i Novosibirsk och på University of Music and Performing Arts i Wien, där hon 2012 tog sin magisterexamen. Hon är anställd i Malmö SymfoniOrkesters första violinstämma.Läs mer
Adam Wozniak Cello
ArrayLäs mer
Mark van de Wiel klarinett
Carl-Johan Stjernström Klarinett, Basklarinett
Carl-Johan Stjernström är basklarinettist i Malmö SymfoniOrkester. På 90-talet var han även medlem i nutida musikensemblen Ars Nova. Han är basklarinettlärare på Malmö Musikhögskola och klarinettlärare på Nya Malmö Latin. Stjernström är också verksam som solist/kammarmusiker och har förutom framträdanden i Norden spelat internationellt bland annat i Frankrike, Polen, Tyskland samt USA. Då har ofta konserterna kombinerats med master classes. På Newport Music Festival 2005 uruppförde han Folke Carlssons klarinettkonsert, skriven för och tillägnad Carl-Johan Stjernström. 1997 utkom hans debut-CD tillsammans med pianisten Mikael Kanarva.Läs mer

Bra att veta om konserten

Konsertserier

Konserten ingår i Kammarserien. 

Senast uppdaterat: 2021-10-13