de Billy & Bruckner

30 november 2023
Konsertsalen
ca 2 timmar 10 minuter inkl. paus
Malmö Live Konserthus
Tors 30 Nov 19:00 Passerat
145-460 kronor
Bertrand Billy dirigerar Malmö SymfoniOrkester

Biljettinformation

Den här konserten ingår i konsertserierna Platina och Silver, säsongen 2023-24.

de Billy & Bruckner

Två symfonier präglade av förändring och förvandling och med 100 år emellan.

Wolfgang Amadeus Mozarts Symfoni nr 36 och Anton Bruckners Symfoni nr 6 skrevs med dryga hundra års mellanrum och på dessa år hanns det med stora förändringar, rent av revolutioner, både politiska och musikaliska.

Mozart skrev sin symfoni under fyra dagar år 1783, när han stannat till i Linz för att vila upp sig under en resa till Wien. Fyrtio år senare föddes Anton Bruckner i den lilla byn Ansfelden som är en förort till Linz. Den sjätte symfonin omtalas ibland som ”den fula ankungen” bland hans kompositioner. Den är annorlunda, i både form och uttryck, men som sagan lärt oss blommar även fula ankungar ut och blir vackra svanar.

Pausservering

Information om mat- och dryckesbokningar till din konsert publiceras löpande. Klicka gärna på knappen nedan för att läsa mer!

Till sidan om pausservering

 

Program

Mozart, Wolfgang Amadeus Symfoni nr. 36, Linz-symfonin

Att resa de dryga trettio milen mellan Salzburg och Wien tar idag ungefär tre timmar. År 1783 fick man räkna med en lite längre restid. När Wolfgang Amadeus Mozart tillsammans med sin maka Constanze skulle göra resan, planerade de att stanna till i den lilla byn Linz för att vila sig och hästarna en natt. Ryktet om vem som låg och snarkade i byns värdshus nådde dock snart byns grevskap, och en hyllningskonsert till den store hovkompositören planerades. Den gode Wolfgang blev förstås väldigt smickrad av detta och beslöt sig för att skriva något litet till konserten, och fyra dagar senare var hans 36e symfoni klar. Det brukar ju vara kutym att ta med sig en liten blomma eller något till sina värdar, men här satte Mozart ribban högt för kommande gäster. Den 4 november 1783 hade symfonin premiär i Linz, och har sedan dess gått under samma namn som byn. Den blev väldigt uppskattad av de lokala kännarna, och kunde några månader senare ha premiär även i Wien.  

Till strukturen är den lite ovanlig, med sina oväntade rytmiska former i framförallt den långsamma satsen. Den påminner om en Sicilienne, vilket var något Mozart tidigare inte jobbat med, utan bara varit och nosat på i sin Paris-symfoni nr 31. Framgent skulle det bli ett vanligare inslag som går att höra både i symfoni nr 38 och 40. 

Linz-symfonin skrevs under en period då han var som mest kreativ och produktiv. Han älskade livet han levde i Wien, och Wien älskade honom för det mesta tillbaka. Resultatet blev lustfyllt komponerande i ett rasande tempo, och under perioden mellan 1782 – 1786 skrevs några av de verk som anses som hans främsta.  

Paus 25 min
Bruckner, Anton Symfoni nr. 6

Ibland har Anton Bruckners sjätte symfoni omtalats som ”den fula ankungen” bland hans övriga symfoniska kompositioner. Den är förvisso annorlunda, i både form och uttryck, men som sagan lärt oss blommar även fula ankungar ut och blir vackra svanar. Symfonin är expressiv och rik, både djärv och innerlig, och orkestreringen är uppfinningsrik och överraskande. När det gäller skönhet är det inget som saknas. Vackra linjer och harmonier. Annorlunda – ja, men förunderligt skön. 

När Bruckner började skriva på sin sjätte symfoni hade hans tredje just haft premiär. Det var ingen succé utan tvärtom ett rent fiasko. Som en reaktion på detta påbörjade Bruckner en period av musik i dur. Fyra symfonier skrivna i durtonarter skulle det bli och sexan var den tredje i tetralogin. Symfonin hade tydliga kopplingar till både den fjärde och femte, men anses snarare vara ett slags svar till de båda tidigare, en reflektion över dem. Den sjätte symfonin har därför ibland kallats ”den filosofiska”, och det är något som är lätt att förstå när man hör hans användning av tematik och motiv. Det är rytmen som driver symfonin, på ett komplext och unikt sätt, som i den första majestätiska satsen där man kan låta sig helt översköljas av Bruckners uppfinningsrikedom.  

I andra satsen är det en sonat i adagio som låter lyssnaren drömma om obesvarad längtan och sorgsen kärlek. Oboen får beskriva dessa känslor i solistiska partier som, enligt kompositörens anmärkning, skall spelas ”mycket högtidligt”.  

Tredje satsens scherzo är ovanligt i det att det skall spelas långsamt och inte så fartfyllt som scherzi vanligtvis framförs. Det handlar mer om rytmer i satsen, där det är de överhängande dur-ackorden som är det som förenar. 

I finalsatsen är det stabilitet och framåtrörelse, symfonin knyts ihop med citat från tidigare teman och A-durackorden får till slut blomma ut som den svan H.C. Andersen en gång berättade om. 

Medverkande

Malmö SymfoniOrkester
Malmö SymfoniOrkester (MSO) är en av Sveriges ledande symfoniorkestrar med hög internationell nivå och en bred klassisk orkesterrepertoar men även en stark förankring i nutida repertoar med beställningsverk av vår tids ledande tonsättare.Läs mer
Bertrand de Billy Dirigent
Säsongen 2021–2022 dominerades av operaproduktioner för franske dirigenten Bertrand de Billy även om hans repertoar även sträcker sig över en bred orkesterrepertoar från många epoker, inte minst nutida musik. På Wiener Staatsoper dirigerade han Giuseppe Verdis Otello, Charles Gounods Faust, Richard Wagners Den flygande holländaren, och Läderlappen av Johann Strauss den yngre. Bertrand de Billy gästade även Bayerische Staatsoper i München med Den flygande holländaren och på Opéra de Paris och San Francisco Opera dirigerade han Wolfgang Amadeus Mozarts Don Giovanni. Läs mer

Konsertintroduktion

Konsertintroduktion kl. 18.00 med Einar Öhman

Programblad

Senast uppdaterat: 2023-11-27