Fira både jul och nyår i förtid
Barytonsångaren Carl Ackerfeldt är solist i båda julföreställningarna, och han berättar att det kommer bjudas på musik från olika genrer:
– Dels blir det stycken ur den klassiska julrepertoaren, som O helga natt och När det lider mot jul, eller Det strålar en stjärna, som kanske de flesta känner den som. Dels blir det mikrofonbaserad musik.
Vänta, det där får han förklara: mikrofonbaserad musik?
– Ja, i opera och klassisk musik använder vi inga mikrofoner, musiken är helt "live" från strupe och instrument in i dina öron. Man måste bli sin egen förstärkare – en sångare som inte är klassiskt skolad hörs inte ut i publiken utan mikrofon. Samtidigt måste en operasångare kunna "stänga av" sin inre förstärkare när hen får en mikrofon i handen, annars låter det... fel, haha!
Men julföreställningarna blir alltså blandkonserter:
– Det blir också en avdelning där vi plockar fram mikrofonerna och spelar sånger från den amerikanska jultraditionen, som till exempel It's the Most Wonderful Time of the Year, svängigare julsånger, kan man säga. Och den som gillar Elvis kanske får sig en överraskning i familjekonserten!
Nallekonserterna är rekommenderade för barn mellan 4 och 7 år, och även de små kommer presenteras för den klassiska musiken. Carl Ackerfeldt berättar:
– Vi gör Figaros berömda aria ur Barberaren i Sevilla, fast med Figaro omgjord som tomte, där alla rycker och drar i honom och vill ha sina klappar.
Men hur är det med julmusiken, blir man någonsin trött på den?
Carl Ackerfeldt säger med emfas:
– Nej, aldrig! Det är nåt speciellt med dem. De är så otroligt bra, de här hitsen som man alltid sjunger, och de är så älskade både av publiken och av oss artister. Det här gäller all musik av högsta klass, den tröttnar man aldrig på. Det är en fröjd varenda jul att återkomma till den här repertoaren!
När julklapparna är öppnade är det dags att se fram emot ett nytt år. Och vad kan vara bättre än att göra det på nyårsafton på den traditionella nyårsgalan med MSO och nyårsvärd Kalle Lind?
– Jag har en smoking och har till och med köpt lackskor, jag kommer vara så fruktansvärt tjusig, skrattar Kalle Lind och fortsätter:
– Man kan tänka sig olika upplägg för en nyårskonsert. Dur är inte alltid riktmärket, men i år kändes det lämpligt, eftersom året har inneburit någon slags vändning till det bättre. De flesta av oss ser väl ljuset i tunneln på ett annat sätt än vi gjorde i slutet av förra året.
Han förklarar att det är en intressant balansgång: samtidigt som man vill frammana optimism, ljus och positiva tankar så ska inte heller det mörker eller svårigheter som finns förringas.
– Men nu tittar vi framåt, och då tror jag det är viktigt att vi som mänsklighet när framtidshopp. Det är inte alltid så angeläget att påtala mörkret, det finns därute ändå ganska lättillgängligt för den som vill se det. En av kulturens, musikens och humorns uppgifter är att påminna oss om det goda.
Kalle Linds uppgift är att presentera styckena som framförs och att placera in dem i historien och att väva in dem i samtiden.
– Jag gör det väldigt mycket i samråd med de extremt kunniga människorna på Malmö Live. Jag tycker själv om att få ett sammanhang och kontext, om jag hade satt mig i salongen och tyckt att ett stycke var vackert hade jag velat veta varför det låter så, när är det skrivet, att få ett mervärde. När jag nu har fått förtroendet att vara konferencier så får man diverse kuriositeter på köpet, men jag ska försöka att inte bli för undervisande!
Konserter i samband med jul och nyår
Medverkande:
Malmö SymfoniOrkester
Ingar Bergby, dirigent
Elin Rombo, sopran
Jacob Skov Andersen, tenor
Kalle Lind, presentatör