Dmitri Hvorostovsky: "Jag älskar att lyssna på Jussis inspelningar”
Det låter osannolikt – men Dmitri Hvorostovsky, som efterfrågas över hela världen, turnerar med de största orkestrarna och framträder på de mest kända operahusen har inte sjungit i Sverige – inte förrän nu.
– Jag har inte blivit inbjuden helt enkelt, konstaterar han frankt. Men den 11 september är det alltså dags. Då framför Hvorostovsky, känd för sin sammetslena lyriska baryton, ett operaprogram tillsammans med dirigenten Constantine Orbelian och Malmö SymfoniOrkester.
– Det blir klassisk operarepertoar med arior från Tjajkovskij, Borodin, Rubinstein och Verdi. Det är ett program som jag nyligen har sjungit i Wien och Budapest, berättar han.
1989 vann Dmitri Hvorostovsky den prestigefyllda tävlingen Cardiff Singer of the World. Redan från början imponerades publiken av hans rena, utvecklade röst, den medfödda känslan för musiken och det naturliga legatot. Den amerikanska operastjärnan Renée Fleming som jobbat med Hvorostovsky i över två decennier säger att hon är ett fan: ”Hans teknik är fulländad. Han har den mest kontrollerade andningsteknik jag någonsin har sett. Han sjunger fyra fraser på ett andetag och jag har alltid retat honom och sagt att han måste ha en tredje lunga”, berättar hon för Opera News.
Rösten, uttrycket och tekniken bygger en sångare. Men man kan inte skriva om Hvorostovsky utan att också nämna hans utstrålning och scennärvaro. Hans karismatiska person och stjärnglans i kombination med den kraftfulla rösten har gjort honom till en firad stjärna på scener som Royal Opera House i London, Metropolitan i New York, Parisoperan, Bayerska statsoperan i München, Salzburgfestivalen, La Scala i Milano, Wiener Staatsoper och Lyric Opera i Chicago. Modetidningen W Magazine beskriver honom lite skämtsamt som operavärldens regerande hunk. Hvorostovskys repertoar är bred, från neapolitanska folkvisor till liturgisk musik. Ofta med en vurm för det ryska. Men det är i Verdis olika roller för baryton som han har fått sin riktigt stora publik (Rigoletto, Rodrigo i Don Carlo, Greve Luna i Il Trovatore, för att nämna några). Utanför operahusen turnerar han tillsammans med välkända orkestrar, till exempel New York Philarmonic och Rotterdam Philarmonic under ledning av dirigenter som James Levine, Bernard Haitink och Valerij Gergiev. Men oavsett vem som står på pulten eller sitter i orkestern så är uppdraget tydligt:
– I varje operaföreställning eller på varje konsert handlar det om att fånga publiken och dra in dem i min tolkning, säger operastjärnan.
Det ständiga turnerandet har gett honom en bra bild av vad som alltid verkar beröra, oavsett var musiken framförs.
– Rodrigos dödsaria i Verdis Don Carlo påverkar alltid publiken starkt, liksom finalscenen i Tjajkovskijs Eugene Onegin.
Hemma i Ryssland beskrivs Dmitri Hvorostovsky som en ”nationalskatt”. 90 miljoner människor såg honom sjunga i en tv-sänd konsert till minne av Sovjetunionens seger över Tyskland i andra världskriget.
- Efter det var det inte en enda taxiförare, servitris eller någon i landet som inte visste vem Dmitri Hvorostovsky var. Han blev en nationalhjälte, berättar Constantine Orbelian, som dirigerade konserten, för Opera News och som nu följer med Hvorostovsky till Sverige.
Operasångarens kärlek till hemlandet är stark och han manifesterar den på olika sätt.
– Jag gör ett antal konserter i Ryssland varje år. Jag uppskattar att resa runt och sjunga för mina landsmän, berättar han. Ett exempel är konsertserien ”Hvorostovsky and Friends” där han bjuder in världsoperastjärnor att sjunga tillsammans med honom i Moskva och S:t Petersburg. Konserterna direktsänds i rysk tv och operastjärnor som Renée Fleming, Jonas Kaufmann och Ramón Vargas har gästat honom. I år har han bjudit in den argentinske tenoren Marcelo Álvarez. Hvorostovsky brinner också för att fler ska upptäcka ryska tonsättare och lyfter fram en mer nutida kompositör.
– Jag älskar att framföra musik av Georgij Sviridov (1915–1998), som skrev de mest underbara sånger. Det finns två sångcykler: ”Russia Cast Adrift” som är en tonsättning av poeten Sergei Yesenins dikter, och ”Petersburg”, båda har jag sjungit på konserter världen över.
Men om han var tvungen att välja? Om han skulle hamna på en öde ö och bara fick ta med en orkester, en dirigent och lyssna på ett enda verk? Föga förvånande blir valet ryskt.
– Jag skulle välja S:t Petersburg Philharmonic Orchestra, Tjajkovskijs sjätte symfoni dirigerad av Jevgenij Mravinskij.
Hvorostovsky har haft en strålande karriär sedan genombrottet 1989, men 2015 drabbades han av tuffa motgångar. Då upptäcktes en hjärntumör och under en period genomgick han flera svåra behandlingar. När det var som värst tvingades han ställa in flera framträdanden, men har hela tiden haft siktet inställt på att komma tillbaka med full kraft. Och allt verkar nu peka i den riktningen – konsertkalendern är fulltecknad. Efter Skandinavienturnén med Constantine Orbelian följer förutom Hvorostovsky & Friends två stora uppsättningar: Verdis La Traviata på Wiener Staatsoper och rollen som Count di Luna i Verdis Il Trovatore på Royal Opera House (Covent Garden) i London.
FOTNOT
Dmitri Hvorostovsky avled i en ålder av 55 år efter två och ett halvt års kamp mot cancer 22 november 2017.