Wagner x2

21 april
Konsertsalen
ca 1 timme 10 minuter
Malmö Live Konserthus
145 - 440 SEK
Richard Wagner

Två av Wagners mest bländande ouvertyrer ramar in detta program. Först det djupt allvarliga och långsamt framskridande förspelet till hans sista opera Parsifal.

Det följs av Skrjabins Pianokonsert, full av virtuosa löpningar och nostalgiframkallande melodier, som av någon anledning aldrig upptäckts av Hollywood. Här finns gott om material för att illustrera känslosamma klimax på vita duken.

Därefter kommer Britta Byströms häftigt repetitiva och rytmiska verk Segelnde Stadt och sist: den mässingsblänkande och storslagna ouvertyren till Wagners Tannhäuser.

Konsertprogram

Richard Wagner Parsifal, ouvertyr

Parsifal är Wagners sista – och längsta – opera. Den handlar om graalen och den orden av tempelriddare som får superkrafter av att ta emot nattvarden ur den heliga bägaren. Som för att understryka den andaktsfulla stämningen börjar ouvertyren med tystnad, en fjärdedels paus. Sedan lägger Wagner fram de olika ledmotiven som operan är uppbyggd kring. Först nattvardstemat fyra gånger med olika instrumentering. Efter cirka fem minuter följer det kortare graalmotivet i trumpeter och träblås, och sedan presenterar högtidliga horn och trumpeter ett tema som representerar tron. Sedan är graalmotivet tillbaka i stråkarna, tron i träblåset och så vidare. Det är vidunderligt orkestrerat och fullt av allvar och skönhet.

Aleksandr Skrjabin Pianokonsert op 20 fiss moll

Aleksandr Skrjabin skrev sin enda pianokonsert vid 24 års ålder, några år efter sin examen från Moskvakonservatoriet. Första satsen är laddad med känslostormar och bitterljuv nostalgi. Här och där kan viss inspiration från Chopin skönjas. Den långsamma andantesatsen har tema- och variation-struktur. Stråkarna presenterar temat alldeles i början och den första variationen kommer där pianot tar vid. I tredje satsen finns en melodi som borde ha använts i hundra kärleksfilmer. Slutet kommer oväntat och dramatiskt. Verket vägrar liksom att landa. Det är ett modigt och tankeväckande sätt att avsluta en pianokonsert av den här storslagna kalibern.

Britta Byström Segelnde Stadt (2014)

Utgångspunkten i Britta Byströms Segelnde Stadt (”seglande stad”) är en målning med samma namn av den modernistiske konstnären Paul Klee (1879-1940). Olikfärgade arkitektoniska element vecklar ut sig över duken i ett zickzack-mönster. Musiken tycks följa tavlan på olika nivåer, både i de avancerade och repetitiva rytmerna och i den övergripande strukturen, som pendlar mellan nedtonade och mer dramatiska avsnitt.

Britta Byström är född i Sundsvall 1977 och började studera komposition i Stockholm som artonåring. En av hennes lärare var Bent Sørensen, som numera är kompositionsprofessor vid Musikhögskolan i Malmö.

Richard Wagner Tannhäuser, ouvertyr

Heinrich Tannhäuser är sångare vid ett medeltida hov och har syndat mycket svårt. Så svårt att påven låter meddela att hans påvestav kommer att skjuta skott innan det kan bli aktuellt med förlåtelse. Tannhäusers trolovade Elisabeth är honom trogen genom alla vedermödor, men dör till slut av sorg. Innan han själv dör av skam utbrister han ”Heliga Elisabeth, be för mig” och i nästa ögonblick hörs ett sällskap pilgrimer återvända från Rom. I slutcrescendot exploderar samma melodi som hörs i början av ouvertyren. Vad pilgrimerna bär med sig? Påvens grönskande stav, naturligtvis.

Medverkande

Malmö SymfoniOrkester
Malmö SymfoniOrkester (MSO) grundades 1925 och består av ca 90 heltidsanställda yrkesmusiker från nästan 20 länder. Orkestern är stolt bärare av den traditionella symfoniska repertoaren, men strävar också efter att föra den symfoniska musiken framåt
Johannes Gustavsson dirigent
Pontus Carron piano
De senaste åren har Pontus Carron mottagit en rad priser i internationella tävlingar såsom Citta di San Doná di Piave Piano Competition och 2a pris i Nordic Piano Competition 2019, samt mottagit en mängd stipendier från bl.a. Kungliga Musikaliska Akademien och Svenska Frimurarorden. Carron vann tillsammans med cellisten Kristina Winiarski Sveriges största kammarmusiktävling ”Ung och Lovande” i april 2019. De delade även andra pris i den prestigefyllda Swedish International Duo Competition 2017. Carron framträder regelbundet vid kammarmusikfestivaler runt om i Norden. Säsongen 2019–2020 innehåller bl.a. recital vid Steinway Hall i London samt samarbete med Quartetto di Cremona och Gävle Symfoniorkester.

Bra att veta om konserten

Biljettsläpp

Konserten har biljettsläpp 10 augusti kl. 09.00. 

Konserten ingår i en konsertserie

Den här konserten ingår i konsertserierna Platina och Brons. Klicka här för att läsa mer om våra konsertserier.

Senast uppdaterat: 2021-04-19