Säsongsöppning - Eldfågeln

7 september 2023
Konsertsalen
ca 1 timme 35 minuter inkl. paus
Malmö Live Konserthus
Tors 7 Sep 19:00 Passerat
145 - 460 kronor
Stravinskys Eldfågeln på Malmö Live

Abonnemang

Den här konserten ingår i konsertserierna Platina och Guld, säsongen 2023-24. 

Säsongsöppning - Eldfågeln

Inled säsongen med trollbindande dramatik och suggestiva toner.

Det är trolldom och brinnande fåglar som är temat för årets säsongsöppning. Konserten tar oss från Carl Maria von Webers förtrollade gevärskulor till Igor Stravinskijs magiska fågel med fjädrar av eld. Dessutom får vi njuta av Kurt Atterbergs förtrollande hornkonsert, med MSOs egen Johan Åhnberg som hornsolist.

Suggestiva magiska toner och dramatik återfinns i alla tre verken – både Friskytten och Eldfågeln är några av de mest älskade och mest önskade verken på konserthusrepertoaren.

Pausservering

Information om mat- och dryckesbokningar till din konsert publiceras löpande. Klicka gärna på knappen nedan för att läsa mer!

Till sidan om pausservering

Avkoppling- & meditationsplatser

På Malmö SymfoniOrkesters ordinarie konserter har det skapats ett antal avkopplingsplatser där du som besökare får möjlighet att vila, meditera, sova eller bara njuta av musiken i stillhet. Detta har möjliggjorts genom att stolar i ordinarie bänkrader på andra balkong tillfälligt monterats ned, vilket frigjort utrymmet för avkopplingsplatserna. Meditationsplatserna tillgodoser möjligheter för dig som besökare att rulla ut din yogamatta på golvet under konserten.

BOKA AVKOPPLINGPLATS HÄR!

BOKA MEDITATIONSPLATS HÄR!

Program

von Weber, Carl Maria Ouvertyr till operan Friskytten

I Webers folksagobaserade opera är det magi och kärlek som för handlingen framåt.  

Max är kär i Agathe, men för att få hennes hand måste han visa sin pricksäkerhet med gevär och kula. Han har inte riktigt de färdigheter som krävs, men praktiskt nog får han ett erbjudande han inte kan tacka nej till, av sin kärlekskonkurrent, som visar hur man stöper magiska kulor som aldrig missar sitt mål. Sex kulor för skytten, men den sjunde tillhör djävulen. Scenen som avslöjar hur kulorna stöps i den mystiska ”Vargklyftan” har beskrivits som en av de främsta musikaliska beskrivningarna av övernaturligt obehag, och är ofta använd för att suggerera skräck även i vår tid. 

Magin fungerar och tack vare de förtrollade kulorna träffar Max sina mål, men den sjunde kulan är kvar. För att bevisa sin talang ska han inför den styrande Prins Ottokar skjuta en duva med den sjunde kulan. Men eftersom kulan tillhör djävulen har den egna planer, och träffar istället Agathe, som står redo i brudklänning och med krans i håret. Agathes brudklädda lik förs till Vargklyftan, och Max väntar sitt straff. Men i sista stund räddas han och Agathe väcks till liv av den vandrande mystiske eremiten, som förklarar att det brott som Max begått genom att ingå förbund med den onde, gjordes enbart av stor kärlek till Agathe, och att han därför inte syndat. Kärleken övertrumfar brottet, och Agathe vaknar till liv. Och som sig bör i sagor, slutar historien lyckligt, och alla lever lyckliga i alla sina dagar. 

Atterberg, Kurt Hornkonsert

För en hornist är detta en konsert där hen verkligen får chansen att visa upp hela sitt register och sin talang. Musiken visar att instrumentet är både kraftfullt och smäktande vackert. Kurt Atterberg har skrivit en konsert med frodiga harmonier, och han ställer element från olika musikaliska tidsepoker bredvid varandra och skapar genom detta en samtidskänsla i musiken. Konserten är traditionellt uppbyggd i tre satser, en sonat, ett adagio och ett rondo, där den tredje satsen citerar den första. Men i tredje satsen kan man, om man lyssnar uppmärksamt, hitta citat från Richard Wagners opera Siegfried 

Det är en svår konsert för solisten, och kräver både teknisk briljans och uthållighet, men också en förmåga att göra musiken till sin egen.  

Paus 25 min
Stravinskij, Igor Svit ur baletten Eldfågeln (1945)

Det var en ganska ung och okänd kompositör som direktören för ryska baletten i Paris, Sergej Djagilev, anlitade för att skriva ett nytt verk i början av förra seklet. Men Djagilev såg något speciellt hos den 28-årige Stravinskij, och det skulle visa sig vara en bra matchning, för efter deras första gemensamma projekt Eldfågeln 1910, utvecklades ett konstnärligt samarbete som skulle vara ända till 1928.   

Det fanns en vurm för rysk folkkultur i den parisiska kulturella kretsen kring förra sekelskiftet. Det tog Djagilev fasta på och beslöt sig för att producera en balett med teman från ryska folksagor.  

Sagan om Eldfågeln handlar om Prins Ivan, som i en magisk trädgård en dag upptäcker en vacker fågel med fjädrar av eld. Han försöker fånga fågeln, men den flyger i väg och försvinner. Prinsen beger sig då ut i världen för att hitta fågeln, och på sin väg träffar han på en rad olika figurer: tolv prinsessor, en magisk orm och en ond trollkarl är några av dem.  

Stravinskij var som tidigare nämnts ett oprövat kort, men var väldigt ivrig att få visa upp sin musik för världen. Eftersom han hört ryktesvägen att Djagilev sökte efter en kompositör, hade han redan påbörjat komponerandet när han blev tillfrågad. För att skapa sin egen unika ljudbild använde Stravinskij sig av både ryska folkmelodier och modernistisk harmonik, och resultatet blev både nytt och innovativt.  

Redan före premiären i Paris den 25 juni 1910 fanns det en känsla av succé hos ensemblen. De visste att något nytt och omvälvande skulle presenteras, och deras förväntan uppfylldes med råge. Redan efter premiären var verket en formidabel succé, och den blev föreställningen som alla ville se. Djagilev uttalade sig om Stravinskij efter premiären: ”Märk mina ord – han är en man på väg mot berömmelse.”. Kritikerna var eniga om att detta var ett storverk, och allt från dekor, kostym och naturligtvis musik och koreografi berömdes i pressen.  

Baletten Eldfågeln har blivit en del av standardrepertoaren hos balettkompanier världen över och spelas till glädje för både dansare och publik även idag. Musiken som Stravinskij skapade är ett konstverk i sig, även utan dansare. Eldfågel-sviten komponerade Stravinskij året efter premiären, för att kunna spelas på konserter.  

Medverkande

Malmö SymfoniOrkester
Malmö SymfoniOrkester (MSO) grundades 1925 och består av ca 90 heltidsanställda yrkesmusiker från nästan 20 länder. Orkestern är stolt bärare av den traditionella symfoniska repertoaren, men strävar också efter att föra den symfoniska musiken framåt Läs mer
Gemma New dirigent
Den nya-zeeländska dirigenten Gemma New inledde sitt chefsdirigentskap med New Zealand Symphony Orchestra 2022. Vid den tiden hade hon redan varit första gästdirigent i Dallas Symphony Orchestra ett par år och dessutom konstnärlig ledare sedan länge för Hamilton Philharmonic Orchestra i Kanada. Gemma New är känd för sina insiktsfulla musikaliska interpretationer och sitt dynamiska dirigentskap, något som legat till grund för att hon 2021 belönades med det prestigefyllda dirigentpriset Sir Georg Solti Conducting Award. Läs mer
Johan Åhnberg Valthorn
Valthorn eller trombon? Brassläraren på kommunala musikskolan i Nora fick en gång i tiden avgöra instrumentvalet för Johan Åhnberg. Läraren tyckte att Åhnberg fick bra ljud i hornet men egentligen lockade trombonen mest. Först 40 år senare, 2020, anställdes Åhnberg som stämledare i Malmö SymfoniOrkester efter en tid med många prestigefyllda anställningar som orkestermusiker. Åhnberg har varit anställd som solohornist i Trondheim Symfoniorkester, tuttihornist i Kungliga Filharmoniska Orkestern och Kungliga hovkapellet i Stockholm samt solohornist i Copenhagen Phil. På frågan om vem som är hans favoritkompositör svarar han ”Richard Strauss” som skrev två hornkonserter och vars mättade orkestersatser har utmanande och välskrivna hornstämmor.Läs mer

Konsertintroduktion

Konsertintroduktionen hålls kl. 18.00 av Einar Öhnman i Kubenfoajén

Programblad

Senast uppdaterat: 2023-09-05