Bergakungen (torsdag)
Bergakungen
Hör tonerna i Bauers magiska värld när Malmö SymfoniOrkester gestaltar Hugo Alfvéns musik.
I 27 sammanhängande stycken målar Hugo Alfvén med sina mest färgsprakande penslar upp sagan om en vallflicka som hamnar i Bergakungens våld. Musiken skiftar mellan stämningsfull pastoral, förhäxande folkton och olycksbådande stämningar. Det var den ryske stjärnkoreografen Michel Fokine som fick idén till baletten 1913, efter att ha fängslats av John Bauers bildvärld. De började jobba på verket, men av olika skäl var ingen av dem inblandade i den balett som slutligen hade premiär 1923.
Tänk på detta inför ditt konsertbesök: Bergakungen kommer att direktsändas i Sveriges Radio P2 under torsdagens konsert. Det innebär att vi vid det här tillfället inte släpper in publik som kommer sent. Se därför till att vara i god tid till konserten om du inte vill riskera att missa hela upplevelsen.
_______________________________________________________
Avkopplingsplatser & meditationsplatser
På Malmö SymfoniOrkesters ordinarie konserter har det skapats ett antal avkopplingsplatser där du som besökare får möjlighet att vila, meditera, sova eller bara njuta av musiken i stillhet. Detta har möjliggjorts genom att stolar i ordinarie bänkrader på andra balkong tillfälligt monterats ned, vilket frigjort utrymmet för avkopplingsplatserna. Meditationsplatserna tillgodoser möjligheter för dig som besökare att rulla ut din yogamatta på golvet under konserten.
Konsertprogram
- Alfvén, Hugo Bergakungen 80 min
Den ryske koreografen och dansaren Michel Fokine skrev danshistoria 1910 och 1911, då hans banbrytande koreografier till Igor Stravinskijs lika banbrytande verk Eldfågeln och Petrusjka sattes upp av Ryska baletten i Paris. 1913 besökte han Stockholm och fick upp ögonen för John Bauers suggestiva bilder av troll, skogar och magiska tjärnar. Han föreslog ett samarbete, vilket den scenkonstintresserade Bauer accepterade och de började arbeta på libretto och scenbilder till baletten som skulle heta Bergakungen och ha premiär på Kungliga Operan.
Hugo Alfvén knöts till projektet 1915. Vid denna tid var han en av Sveriges mest kända och folkkära tonsättare, med flera populära verk i bagaget, som Midsommarvaka, En skärgårdssägen och sina tre första symfonier. Han var även dirigent för Orphei Drängar och andra populära körer.
Processen med Bergakungen blev dock seg och konfliktfylld. John Bauer hade en öppen tvist med Kungliga Operans regissör i tidningarna beträffande sin roll i projektet. Första världskriget försinkade förstås också arbetet, och den 20 november 1918 inträffade ytterligare en tragedi: Ångfartyget Per Brahe förliste i Vättern, och bland de 24 omkomna fanns John Bauer och hans familj.
Först 1923, tio år efter Michel Fokines ursprungliga idé, hade baletten premiär. För koreografin stod en av hans elever, Jean Börlin, som 1920 hade varit med och startat Svenska baletten i Paris. Prins Eugen och J.A.G. Acke hade skapat scenografin. Efter ett domstolsutslag 1925 tillerkändes dock John Bauer en del av upphovsrätten.
Balettens handling bygger på en medeltida ballad om en vallflicka som blir bergtagen. Inne i berget möter hon Bergakungen, andra troll och sjöjungfrur. Hennes käresta, en vallpojke, lyckas tillslut befria henne med hjälp av skogstrollet Humpe.
Hugo Alfvéns musik är kongenial med berättelsen. I 27 avsnitt förmedlar han sagan med sin fenomenala förmåga att skapa bilder och suggestiva stämningar med musik. I tredje takten hör vi för första gången det vemodiga vallhornet, som representerar berättelsens huvudpersoner.
Alfvén har skapat folkdanser som känns förhistoriska som urberget, och infernaliska trolldanser som skulle kunna vara komponerade av Hin Håle själv. Här finns översvallande känslor av kärlek, skräck, ensamhet och till slut frihet. Här finns obehagliga ritualer och väldiga bergsalar. Här finns dramatiska gestaltningar av naturfenomen, som snöstorm och gryning. Avsnittet som är betitlat Sommarregn (nummer 13) utmärker sig med sin påtagligt moderna känsla. En melodi för oboe och engelskt horn slingrar sig över oroliga stråkar, ackompanjerade av flöjtstötar som närmast för tankarna till Jerry Goldsmiths musik till Ridley Scotts rymdthriller Alien (1979). Ett vykort från framtiden mitt i den medeltida balladen, signerat Hugo Emil Alfvén.
Medverkande
- Malmö SymfoniOrkester
- Malmö SymfoniOrkester (MSO) är en av Sveriges ledande symfoniorkestrar med hög internationell nivå och en bred klassisk orkesterrepertoar men även en stark förankring i nutida repertoar med beställningsverk av vår tids ledande tonsättare.Läs mer
- Patrik Ringborg Dirigent
- I trettio år har den svenske dirigenten Patrik Ringborg verkat som operadirigent med över 90 operor på sin repertoar, men hans karriär som orkesterdirigent står inte operakarriären efter. Första anställningen som operadirigent och senare som ställföreträdande musikchef kom vid Städtische Bühnen i Freiburg im Breisgau 1993–1999. Tiden i Freiburg avlöstes av en kapellmästaranställning vid Aalto-Theater i Essen 1999–2007 varefter han inledde ett tioårigt samarbete som generalmusikdirektör vid Staatstheater Kassel. Läs mer
Relaterade evenemang
Bra att veta om konserten
- Konsertintroduktion
-
Konsertintroduktion på Kanalscenen kl. 18.00. Samtal mellan Andreas Hanson och Curt Carlsson, ordförande i Hugo Alfvén-sällskapet och mångårig musikjournalist på Sveriges Radio P2.
Relaterade artiklar
Bergakungen och Bauer
På Högsta domstolens vind i Stockholm hittades på 1990-talet konstverk och skisser av den kände sagomålaren John Bauer. Men varför låg verk av en av Sveriges mest älskade konstnärer genom tiderna och dammade på vinden hos en myndighet? Varför fanns de inte på ett museum? Fyndet nystade upp en konfliktfylld och uppslitande historia från seklets början.