Beethovens Eroica (torsdag)

11 april 2024
Konsertsalen
ca 2 timmar inkl. paus
Malmö Live Konserthus
145-460 kronor
Beethovens Eroica med Malmö SymfoniOrkester

Biljettinformation

Den här konserten ingår i konsertserierna Platina och Silver, säsongen 2023-24.

Beethovens Eroica

Två historiskt avgörande treor med stilmässig spännvidd.

Människans fyra livsåldrar och hjältemod är temat för dessa två ”treor”, Ludwig van Beethoven och Hilding Rosenbergs tredje symfonier. Det går ofta att se en slags vändpunkt i en kompositörs liv när den tredje symfonin blir till, så också hos dessa två herrar. Beethovens Eroica-symfoni var den som tog Beethoven från de wienerklassiska traditionerna och in i romantiken och Rosenbergs De fyra livsåldrarna var ett stort steg för den svenska modernistiska musiken. I den här konserten får du uppleva de kontraster som finns inom symfonisk musik.

Pausservering

Information om mat- och dryckesbokningar till din konsert publiceras löpande. Klicka gärna på knappen nedan för att läsa mer!

TILL SIDAN OM PAUSSERVERING

Program

Rosenberg, Hilding Symfoni nr. 3, ”De fyra livsåldrarna”

Hilding Rosenbergs tredje symfoni De fyra tidsåldrarna skrevs 1939 då han utvecklat och hittat sitt eget tonspråk. Efter att ha lärt känna Paul Hindemith och Arnold Schönberg under studietiden i Berlin på 1920-talet rörde han sig mer och mer från de romantiska idealen som rådde och närmade sig det atonala och experimentella. I De fyra tidsåldrarna skildrar Rosenberg de fyra tidsåldrarna i livet, från barndom till ålderdom. Vid premiären fanns det även textpassager som reciterades under stycket, men vid en omarbetning 1943 tog Rosenberg bort dem.  

När Hilding Rosenberg skrev sin tredje symfoni hade världen åter drabbats av ett stort krig och det kan höras i musiken, som har en mörkare ton och en lätt våldsam underström i sig. Den långsamma satsens användning av träblås bygger upp mot ett kraftfullt expressivt klimax, som tas vidare i Allegrosatsen. Ständig rörelse och rytmisk energi skapar i den en känsla av förändring och utveckling. Den avslutande satsen är färgrik och kraftfull och låter tolvtonstänket vila för mer lyriska partier. Det är en symfoni som fastnar, och De fyra tidsåldrarna är ansedd vara Rosenbergs mest kända verk. 

Paus 25 min
Beethoven, Ludwig van Symfoni nr. 3, ”Eroica”

Albert Einstein sade om Beethoven att ”Före honom skrevs musik för nuet, med Beethoven började musik skrivas för evigheten”. I den tredje symfonin har evigheten samlats i fyra satser gjorda för att upplevas i nuet.  

När symfonin skrevs i början av 1800-talet var Beethoven en ung man, smittad av revolutionens vackraste idéer. Frihet, jämlikhet och broderskap var de ledord han såg framför sig, och den som förkroppsligade dessa ideal var Napoleon Bonaparte. Att som ung kompositör, ekonomiskt uppbackad av aristokratin i det österrikiska imperiet, vara så vågad att skriva en hyllning till den franske fältherren kan inte ses som något annat än rent mod.  

När denne fältherre utnämnde sig själv till kejsare tappade han dock Beethovens beundran, som med en kraft så stark att gåsfjäderpennan bröts och gjorde hål i pappret, strök Bonapartes namn ur partituret. ”När han nu är ensam … kommer han endast lyda under sina ambitioner, resa sig högre än alla andra och bli en tyrann” var Beethovens omdöme, och när symfonin publicerades 1808 fick den titeln; ”Eroicasymfonin – komponerad för att hylla minnet av en stor man”. Beethoven menade att mannen som åsyftandes var en ickeexisterande idealhjälte och det var hjältemodets anda som var det intressanta. 

Denna symfoni, som fick sin offentliga urpremiär 1805, var ny på fler sätt än att den var nyskriven. Med den kan man säga att den romantiska eran påbörjades och den wienklassiska började närma sig sitt slut. Den var dubbelt så lång som symfonier brukade vara och rörde sig mer i känslostormar än tillbakalutad skönhet. 

Program

Malmö SymfoniOrkester
Malmö SymfoniOrkester (MSO) grundades 1925 och består av ca 90 heltidsanställda yrkesmusiker från nästan 20 länder. Orkestern är stolt bärare av den traditionella symfoniska repertoaren, men strävar också efter att föra den symfoniska musiken framåt Läs mer
Mario Venzago dirigent
Schumannspecialisten Mario Venzago har varit en troget återkommande dirigent genom åren i samarbetet med Malmö SymfoniOrkester. Han är chefsdirigent i Berner Symphonieorchester och Artist in Association i Tapiola Sinfonietta. Hans många engagemang inkluderar flera stora nordiska orkestrar som Göteborgs Symfoniker samt finska och danska radions respektive symfoniorkester men också ledande europeiska orkestrar som Berliner Philharmoniker, Gewandhaus Orchester Leipzig, London Philharmonic Orchestra, Orchestre Philharmonique de Radio France och Filarmonica della Scala. I USA har Venzago dirigerat orkestrar som Philhadelphia och Boston Symphony Orchestra. Många av Mario Venzagos CD-inspelningar har vunnit prestigefyllda priser.Läs mer

Konsertintroduktion

Konsertintroduktion kl. 18.00 med Kristoffer Bröte på Kanalscenen.

Senast uppdaterat: 2024-01-02