Beethovens Eroica (lördag)
Biljettinformation
-
Den här konserten ingår i konsertserien Stora lördag, säsongen 2023-24.
Beethovens Eroica
Från wienerklassicism till romantik – en historiskt avgörande trea.
Hjältemod är temat för denna ”trea”. Ludwig van Beethoven inspirerades av Napoleon Bonaparte när han skrev sin Eroicasymfoni, men när denne ökände fältherre utnämnde sig själv till kejsare förbyttes Beethovens beundran till avsky. Han strök Napoleon ur partituret för att istället tillägna det en ickeexisterande idealhjälte.
Det går ofta att se en slags vändpunkt i en kompositörs liv när den tredje symfonin blir till. I Beethovens fall tog Eroicasymfonin honom från wienklassicismens musiktraditioner och in i romantiken.
Program
- Beethoven, Ludwig van Symfoni nr. 3, ”Eroica”
Albert Einstein sade om Beethoven att ”Före honom skrevs musik för nuet, med Beethoven började musik skrivas för evigheten”. I den tredje symfonin har evigheten samlats i fyra satser gjorda för att upplevas i nuet.
När symfonin skrevs i början av 1800-talet var Beethoven en ung man, smittad av revolutionens vackraste idéer. Frihet, jämlikhet och broderskap var de ledord han såg framför sig, och den som förkroppsligade dessa ideal var Napoleon Bonaparte. Att som ung kompositör, ekonomiskt uppbackad av aristokratin i det österrikiska imperiet, vara så vågad att skriva en hyllning till den franske fältherren kan inte ses som något annat än rent mod.
När denne fältherre utnämnde sig själv till kejsare tappade han dock Beethovens beundran, som med en kraft så stark att gåsfjäderpennan bröts och gjorde hål i pappret, strök Bonapartes namn ur partituret. ”När han nu är ensam … kommer han endast lyda under sina ambitioner, resa sig högre än alla andra och bli en tyrann” var Beethovens omdöme, och när symfonin publicerades 1808 fick den titeln; ”Eroicasymfonin – komponerad för att hylla minnet av en stor man”. Beethoven menade att mannen som åsyftandes var en ickeexisterande idealhjälte och det var hjältemodets anda som var det intressanta.
Denna symfoni, som fick sin offentliga urpremiär 1805, var ny på fler sätt än att den var nyskriven. Med den kan man säga att den romantiska eran påbörjades och den wienklassiska började närma sig sitt slut. Den var dubbelt så lång som symfonier brukade vara och rörde sig mer i känslostormar än tillbakalutad skönhet.
Medverkande
- Malmö SymfoniOrkester
- Malmö SymfoniOrkester (MSO) är en av Sveriges ledande symfoniorkestrar med hög internationell nivå och en bred klassisk orkesterrepertoar men även en stark förankring i nutida repertoar med beställningsverk av vår tids ledande tonsättare.Läs mer
- Mario Venzago Dirigent
- Under sin långa karriär som dirigent har Mario Venzago haft ledande chefsbefattningar i flera betydande orkestrar i Bern, Indianapolis, Göteborg, San Sebastian med flera.Läs mer