Trumpetvirtuosen Håkan Hardenberger är Malmö SymfoniOrkesters hedersartist
Att Håkan Hardenberger är en av världens ledandes solister är välkänt för hemmapubliken i Malmö. Han har rönt internationellt erkännande för både för sina fenomenala konsertframträdanden men också sitt outtröttliga intresse för att förnya trumpetrepertoaren med ett stort antal beställningar av nya verk. Hardenberger har under decennier turnerat världen över och det finns inga av de ledande orkestrarna han inte spelat med, inte heller några av de stora konsertsalarna han inte framträtt i. Han har också en omfattade diskografi bakom sig med prisbelönta och kritikerrosade skivor, med både klassiska verk som Haydns och Hummels trumpetkonserter - av många betraktade som referensinspelningar av dessa verk - såväl som alla de många nyskrivna verk som Hardenberger beställt.
Inte för inte kallade en recensent i The Times honom för ”galaxens bästa trumpetare”, men centrum i denna galax är fortfarande Malmö, där Hardenberger har sina rötter och än idag sitt hem.
Att Håkan Hardenberger är en av världens ledandes solister är välkänt för hemmapubliken i Malmö. Han har rönt internationellt erkännande för både för sina fenomenala konsertframträdanden men också sitt outtröttliga intresse för att förnya trumpetrepertoaren med ett stort antal beställningar av nya verk. Hardenberger har under decennier turnerat världen över och det finns inga av de ledande orkestrarna han inte spelat med, inte heller några av de stora konsertsalarna han inte framträtt i. Han har också en omfattade diskografi bakom sig med prisbelönta och kritikerrosade skivor, med både klassiska verk som Haydns och Hummels trumpetkonserter - av många betraktade som referensinspelningar av dessa verk - såväl som alla de många nyskrivna verk som Hardenberger beställt.
Inte för inte kallade en recensent i The Times honom för ”galaxens bästa trumpetare”, men centrum i denna galax är fortfarande Malmö, där Hardenberger har sina rötter och än idag sitt hem.
Hardenbergers tidigaste möte med Malmö SymfoniOrkester kom genom hans förste lärare, orkesterns trumpetare Bo Nilsson. Redan som åttaåring fick Hardenberger sin första trumpet och när föräldrarna upptäckte hur glad han blev över presenten kontaktade de musikaffären igen och frågade om det fanns någon som kunde ge lektioner. Bo Nilsson tog sig an honom direkt. Det blev ett livsavgörande möte och förutom många och långa lektioner introducerade Bo den unge Håkan i orkestern. Hardenbergers tidigaste minnen från orkestern är hur han fick följa med och lyssna på repetitioner, konserter och operaföreställningar på dåvarande Stadsteatern – allt detta gjorde starkt intryck. Även högstadiets prao-vecka gav möjlighet att följa orkestern på nära håll.
- Så lärde jag känna alla musikerna där efter ett tag. Redan som liten pojk kände jag alla. Åren gick och sedan kände jag dem som jämnåriga och nu är många i orkestern musiker som jag mött som studenter under deras tid på musikhögskolor runt om. Så det är en orkester jag haft med mig under hela mitt liv - den nära relationen har alltid funnits även om den ändrat skepnad under decennierna som gått, berättar Håkan Hardenberger.
Efter studierna i Malmö flyttade han som 16-åring till Paris för att studera för den legendariske solisten och pedagogen Pierre Thibaud vid Pariskonservatoriet. Mot slutet av studietiden engagerades Hardenberger för första gången som solist med Malmö SymfoniOrkester. Det blev ett framträdande med Haydns Trumpetkonsert under ledning av Elgar Howarth. Även detta blev ett viktigt möte för framtiden, inte minst genom kontakten Howarth förmedlade med flera ledande internationella tonsättare som Hardenberger senare kom att samarbeta med. Inte långt därefter kom sedan det stora internationella genombrottet med ett framträdande i konsertserien Proms i Royal Albert Hall. Därefter tog världskarriären fart.
Sedan dess har Hardenberger regelbundet gästat Malmö SymfoniOrkester och på frågan om några av alla dessa framträdanden varit speciellt minnesvärda svarar han att alla konserter är unika och lika viktiga.
Det lika är viktigt med match på hemmaplan som någon annanstans.
Ändå sticker några konserter ut. Så klart invigningskonserten på Malmö Live 2015 med Mark-Anthony Turnages ”From the Wreckage” eller det spektakulära framförandet av Hans Werner Henzes ”Requiem”, med alla extra repetitioner det krävande stycket behövde. Hardenberger poängterar hur viktigt det känns att få presentera de många nyskrivna verk han beställt, att ta stycken utifrån världen och spela dem hemma för publiken i Malmö. Likaså att lyfta verk av tonsättare från regionen ut i världen som Daniel Börtz ” Songs and Dances”, Rolf Martinssons ”Bridge” och Tobias Broströms båda solo- och dubbelkonserter.
Inte ens under pandemin har Hardenbergers trumpet tystnat på Malmö Live. I en uppskattad serie soloinspelningar av Théo Charliers ”Études Transcendantes” har publiken världen över, etyd för etyd, kunnat följa Hardenbergers musicerande på Youtube. Men självklart är Håkan Hardenberger oerhört glad över att nu åter kunna möta publiken i konsertsammanhang, både på fortsatta internationella turnéer och på hemmaplan på Malmö Live.
Relaterad konsert
Paul Dukas Polyeucte, Ouvertyr till Corneilles tragedi
Betsy Jolas Onze Lieder för trumpet och orkester
Francis Poulenc Les Biches, svit
Florent Schmitt Svit för trumpet och orkester
Medverkande:
Malmö SymfoniOrkester
Fabien Gabel, dirigent
Håkan Hardenberger, trumpet