Ny säsong, ny chefsdirigent och många överraskningar
Robert — Vi har mycket spännande i den här säsongens program, till exempel en symfoni av Philip Glass, verk av Anna-Lena Laurin, Anders Nilsson, Simon Söfelde och Benjamin Staern samt festivalerna med Beethovens och Stravinskijs musik. Är det något annat du känner sticker ut, Marika?
Marika — Det blir en fantastisk säsong och att få framföra Strauss Salome och Mahlers tia ser jag särskilt fram emot, för de verken har jag inte spelat tidigare.
Per — Mahlers tia i Deryck Cookes version blir intressant att höra er framföra. Sedan gläder jag mig naturligtvis åt säsongspremiären med Mahlers femma. Jag har nog hört den symfonin framföras 40 gånger i konsertsalar världen över men tröttnar aldrig. Det är ett symfoniskt mästerverk.
Robert — Jag har förstått att Marc Soustrot uppnått mycket med orkestern särskilt vad gäller den franska repertoaren och det är roligt att han kommer tillbaka till våren för en helfransk konsert. Sedan har vi också några unga gästdirigenter att se fram emot, exempelvis Ryan Bancroft och Ruth Reinhardt.
Per — Ryan Bancroft är ett nytt och spännande namn. Han vann Malko Competition för unga dirigenter i Köpenhamn i april 2018.
Marika — Det är ju även nyttigt för orkestern att någon gång spela utan dirigent. Denna säsong kommer jag för första gången själv att leda MSO med stråken i hand och det ska bli väldigt roligt.
Robert — Att framföra Stravinskijs Konsert i D utan dirigent tycker jag är imponerande. Jag blev så glad när jag hörde att du ville spela det stycket. Det blir en aptitretare inför Stravinskijfestivalen i mars. Hur känner du förresten för höstens Beethovenfestival där vi under två intensiva veckor framför mästarens samtliga symfonier?
Marika — Det kommer att bli väldigt givande, tror jag. Orkestern har ännu inte till hundra procent funnit sitt eget sätt att tolka Beethoven och att få spela alla hans nio symfonier tillsammans med dig blir utvecklande.
Robert — Jag vill att vi med MSO utvecklar vår egen stil och vårt alldeles egna sätt att spela.
Marika — Ja, att utveckla den egna klangen är viktigt och i det sammanhanget är det också av betydelse för orkestern att arbeta med verk av skiftande karaktär.
Robert — Mot Beethovenfestivalen ställer vi därför Stravinskijfestivalen som präglas av både stor musikalisk komplexitet och mångfald. När jag kikade på innehållet i MSO:s tidigare säsonger kände jag att det vore lämpligt för oss att fördjupa oss i Stravinskij nu.
Marika — Vid första anblick kändes det som en väldigt krävande festival, men det är också den typen av utmaningar vi behöver. Jag tror att det kommer att bli en positiv upplevelse att arbeta så fokuserat med Stravinskijs särpräglade stil. Det är också min övertygelse att våra festivaler kommer att bli spännande upplevelser för publiken.
Robert — Utmaningen är att visa publiken att vi inte bara ägnar oss åt musik och presenterar musik för vår publik. Genom våra konserter för vi också människor samman och det är därför som de festivaler vi talat om är så viktiga. Vår konstform kan ge så mycket till så många och erbjuda värdefulla gemensamma upplevelser. Vi finns här för vår publik och vill dela våra upplevelser med den.