Meny
Musikföreställning med många bottnar i Moqis regi

Musikföreställning med många bottnar i Moqis regi

Vårens stora satsning på Malmö Live, Infruset – Själens skrubbsår, är en musikföreställning med många bottnar. På scen står Björn Dixgård, Arja Saijonmaa och Shirin tillsammans med Malmö SymfoniOrkester. Regissören Moqi Simon Trolin har antagit utmaningen att nå ut med berättelsen till publiken.

– Det är en musikföreställning och mer än en vanlig konsert. Här finns en berättelse som löper mellan sångerna, en historia om människans liv och död, ensamhet och gemenskap. Det är en helhetsupplevelse med många bottnar, säger Moqi Simon Trolin, regissör för vår stora musiksatsning med premiär i maj; Infruset – Själens skrubbsår.

 

Musikföreställningen baseras på gruppen Mando Diaos succéalbum ”Infruset” med tonsättningar av Gustaf Frödings dikter.

 

Med dessa nådde gruppen ut till bredare publikgrupper, inte minst med låten ”Strövtåg i hembygden” som satte sig i folksjälen.

 

En av de saker som gjorde Moqi Simon Trolin intresserad av att regissera vår satsning på Infruset var att den var så musikaliskt mångfacetterad – med Mando Diaos sångare Björn Dixgård och Malmö SymfoniOrkester tillsammans i en klassisk konsertsal.

 

– Att höra låtarna från Infruset i en symfonisk kontext, det blir en pampig och speciell upplevelse, säger Moqi, som har regisserat många stora teater- och musikföreställningar i både Sverige, Danmark och Norge – bland annat ”Hans och Greta” som går på Malmö Stadsteater nu.

 

Nyligen belönades han med danska priset Årets turnéföreställning för ”Peer Gynt” och hans succéföreställning ”Egenmäktigt förfarande” i Helsingborg har filmats för att visas på SVT.

 

 

 

Moqi Simon Trolin har regisserat många stora teater- och musikföreställningar i både Sverige, Danmark och Norge. Nu också Infruset – Själens skrubbsår.

 

Starka sångerskor

För Moqi kändes det viktigt att han och Björn Dixgård arbetade tillsammans med föreställningen på Malmö Live.

 

– Så vi träffades och hade fin samförståelse. Vi talade samma språk och hade haft liknande musikaliska referenser, berättar Moqi.

 

De lyssnade igenom låtmaterialet tillsammans, började skriva manus och göra en ram för föreställningens form och i vilken ordning låtarna skulle komma.

 

– Jag frågade honom vad han tänkte när han valde den och den texten. Det var då vi kom fram till att det skulle handla om livet och alla faser en människa går igenom. Det är temat som binder ihop musiken.

 

Många ser fram emot att få höra Björns röst och de kommer att få göra mer än så. På scen under Infruset står också två starka sångerskor, Arja Saijonmaa och Malmöartisten Shirin El-Hage.

 

Dessutom kommer nycirkusartisten Christel Stjernebjerg att visualisera musiken genom sina konster.

 

– Att höra dessa tre sjunga och samtidigt uppleva Christels cirkuskonster, då händer något i rummet. Det blir en visuell upplevelse samtidigt med musiken. Texten får plötsligt kanske en annan innebörd eller man lär känna den på nytt.

 

 

 

 

Med Björn Dixgård, Arja Saijonmaa och Shirin El-Hage på samma scen kan allt hända.

 

Frödingdikterna som Björn har tonsatt handlar ofta om det svåra i att vara människa, om olyckor, sjukdomar och döden som alltid står på lur. Men även om vackra sidor såsom värmen i mänskliga relationer och naturens storslagna kraft.

 

Det blir också nyskriven musik, bland annat till Karin Boyes ”Stjärnornas tröst”. Låten ”Själens skrubbsår” är skriven av Björns föräldrar.

 

– Det svenska vemodet känns av i musiken. Men vad händer om den som sjunger på scenen samtidigt får världens längsta kram? Då blir känslan en annan; kärlek och att man är en del av världen. Det är det hoppet vi vill förmedla, resan från ensamhet till gemenskap.

      

Senast uppdaterad 2020-02-10

Läs också

Relaterat event

Malmö SymfoniOrkester