Sopranen Johanna Wallroth

Den 3:e och 4:e november kommer hon till Malmö Live som en av solisterna i Mozarts mäktiga och mytomspunna version av den katolska dödsmässan, Requiem.

– Jag ju har sjungit mycket i kör, men faktiskt aldrig Mozarts Requiem, trots att verket spelas ganska ofta, säger Johanna Wallroth. Men i våras gjorde jag sopranpartiet i Paris med Barbara Hannigan och franska radions orkester. Det är fantastisk musik att vara solist i – en hel del att sjunga, men också långa partier där man får sitta och lyssna och bara njuta av musiken. 

När bestämde du dig för att satsa på sången?

– Min mamma var med i Kungliga operans kör, så sången har funnits med ända sedan barndomen. Jag var med på repetitioner, väntade i logen och höll till i inspicientrummet, så det har alltid varit självklart för mig att opera är något man kan jobba med. Men det var först under sista året på gymnasiet som jag bestämde mig för att börja ta sånglektioner och tänka på det mer seriöst. Innan dess fokuserade jag mer på dans.

Du studerade bland annat i Wien, som ofta betraktas som europeiska konstmusikens huvudstad. Hur är det att verka i en stad med så djupa traditioner? Är publiken hårdare?

– Musiken är på stort allvar för publiken, men också vardagsmat, eftersom det finns så mycket och så många bra musiker. Man kan väl säga att publiken uttrycker sig mer. Visst kan det förekomma burop – men de är nog oftast riktade mot regissören. Eller så handlar det ompolitik, som nu efter Rysslands krig i Ukraina. Men det kan vara tvärtom också, t.ex. att tenorerna får sjunga Una furtiva lagrima ur Kärleksdrycken tre gånger i rad. Det är kul när sånt händer.

Vad innebär det att vara P2:s klassiska artist?

– Det är en jättelyx. Jag får göra ett flertal konserter med Sveriges Radios Symfoniorkester, där jag också får påverka repertoaren. Jag kommer att få beställa ett eller två helt nya verksom skrivs särskilt för mig. Vad det ska bli är något jag funderar mycket på just nu.

Kommer du att stå på någon operascen i höst eller vinter?

– Nej, tyvärr. Senaste rollen var i somras, då jag gjorde Leocasta i Vivaldis II Giustino på Drottningholm. Den här säsongen kommer jag främst att göra konserter. Den 11 november sjunger jag Brahms Requiem i Gustaf Vasa kyrka i Stockholm och i början av december åker jag på turné i Nederländerna och Tyskland med bland annat Håkan Hardenberger. Mot jul blir det julkonserter i Berwaldhallen.

Vad har du för drömroll just nu?

– Jag längtar efter att göra min första Susanna i Figaros bröllop. Jag sjöng den under mina studier och drömmer om att få göra den på en professionell scen. Samma ned Sophie iRosenkavaljeren. Den är också instuderad och redo för scenen.

Relaterade evenemang

Mozarts Requiem med Malmö SymfoniOrkester
3-4 november 2022 145 - 440 kr Konsertsalen
Mozarts Requiem
Mozarts version av den katolska dödsmässan har blivit ett av den klassiska repertoarens mest laddade och älskade verk. Upplev Mozarts Requiem med Malmö SymfoniOrkester, körer och solister på Malmö Live under ledning av dirigenten Bertrand de Billy.

Du kanske också är intresserad av

Infruset - Själens Skrubbsår av Malmö Live Konserthus och Geshgore tillsammans med bland annat Björn Dixgård och Malmö SymfoniOrkester
Publicerad: 2023-11-29

Publiksuccén Infruset med Björn Dixgård och Malmö SymfoniOrkester kommer till Dalhalla 2024 about

Musikföreställningen Infruset – Själens Skrubbsår – blev en succé när den uruppfördes på Malmö Live Konserthus. Med sju slutsålda föreställningar skapade den magi hos såväl publik som kritiker. Snart möter Infruset ny publik på Dalhalla, Rättvik.

Läs mer about Publiksuccén Infruset med Björn Dixgård och Malmö SymfoniOrkester kommer till Dalhalla 2024
Beethoven, målat porträtt
Publicerad: 2023-11-01

Den nye Beethoven about

Säsongen 2023-24 framför MSO tre centrala verk av Beethoven, alla komponerade under en relativ kort tidsperiod: 1803-1809. Här lade han inte bara grunden för en helt ny musikalisk epok, utan förändrade också synen på konstnärens roll i samhället.

Läs mer about Den nye Beethoven
Porträtt av Gabriel Fauré av John Singer Sargent
Publicerad: 2023-10-17

Ett requiem som flödar av ljus about

Den katolska dödsmässan har med sitt högtidliga innehåll haft en särskild dragningskraft på tonsättare genom tiderna. Men när Gabriel Fauré gav sig i kast med de urgamla latinska texterna tog han sig stora friheter, strök, lade till och arbetade om.

Läs mer about Ett requiem som flödar av ljus
Senast uppdaterat: 2023-01-13