En sann Joystick-fantast – utan att ha spelat ett enda dataspel
och så har han rekord i antal Joystick-konserter!
Robert Andersson har varit på samtliga tio Joystick-konserter sedan premiären 2006 på Stortorget under Malmöfestivalen, med Orvar Säfström och Sabina Zweiacker (då som medverkande i kören) – fram till 2018-års konsert på Malmö Live, med samma duo.
När vi träffas på Malmö Live berättar Robert Andersson hur intresset för symfonisk musik väcktes till liv, en berättelse som börjar redan vid sju års ålder. Då, under ett biobesök, när han såg Walt Disneys animerade film “Fantasia” (1940) förändrades allt. Filmen bygger på åtta olika segment med klassisk musik och Robert räknar utan tvekan upp samtliga verk med titel, kompositör och ordning i filmen. Ett antal år senare fick han tag i filmens soundtrack på LP-skiva som kom att gå varm på skivtallriken. Det märks tydligt att kärleken för klassisk musik och filmmusik är stor. Ett av avsnitten i filmen är Beethovens 6:e symfoni (Pastoralsymfonin) och detta verk ledde honom till den första upplevelsen av en klassisk konsert med Malmö SymfoniOrkester vid mitten av 1970-talet.
– Jag vill inte uppfattas som en person som inte vill att musik ska kunna utvecklas, förnyas och experimenteras, men jag tycker att många nyskrivna verk som skrivs speciellt för konsertscenen kan vara väldigt tråkiga. Jämför jag med hur kompositörer som idag skriver symfonisk musik till t.ex. film, anser jag att det är mycket bättre musik och musik som tilltalar mig. Det är modernt, symfoniskt och mycket intressant.”
Det är till hälften slump och till hälften öde, att Robert skulle gå till Stortorget den sommarkvällen 2006 för att lyssna på Joystick (1.0) med MSO.
– Jag var först lite skeptisk för jag hade egentligen inget intresse för dataspel och jag hade dessutom aldrig spelat spel vad jag kan minnas och jag visste heller inte hur det lät. Men jag kände till Orvar Säfström som filmrecensent på TV så jag gav det en chans för jag blev helt klart nyfiken på det när det tillika var en symfoniorkester som spelade. Och tur var det för jag gillade musiken på grund av att den påminner om just filmmusik.
Sedan dess har han alltså varit på samtliga Joystick-konserter. Som abonnent på en konsertserie med Malmö SymfoniOrkester tycker Robert det är väldigt kul att en så enormt stor del av en yngre målgrupp kommer till konserterna: - Och de tycks verkligen vara (nördigt) intresserade och uppskattar dem, vilket märks av all respons under konserterna och vad jag hör av dem som sitter närmast runt om mig i konsertsalen.
Att Orvar Säfström som presentatör eller Charles Hazlewood som dirigent/presentatör tidigare år, kort berättar lite mer om själva spelen för en “lekman” som han själv, ser han som mycket positivt för att ta till sig musiken. Samtidigt tycker Robert med bestämdhet att just filmmusik och dataspelsmusik kan tas ur dess kontext och lyssnas på utan att man behöver titta på själva filmen/spelen.
– Jag hoppas och önskar att även andra som ofta går på Malmö SymfoniOrkesters konserter kan lockas till symfoniska konserter utanför de klassiska ramarna som t.ex. dessa Joystick-konserter som har en väldig bredd i sitt symfoniska uttryck och i en del stycken även med kör och solist som medverkande. Det är storslaget!
Självklart avslutas interjun med att hylla MSO och rekommendera Joystick-publiken som inte varit på andra konserter att ge det en chans:
– Till alla dem som älskar Joystick-konserterna men som aldrig har varit på andra konserter med orkestern, vill jag säga att gå även på andra konserter som MSO ger! Ni kommer att hänföras även av den live-musik som spelas då! Mycket av dataspelsmusiken har inspirerats av de stora klassiska mästarna och även de klassiska mästarnas musik har använts i dataspel, vilket inte minst Charles Hazlewood gav prov på vid en av Joystick-konserterna.
--
* På den tiden som orkester på gamla Malmö Stadsteater, det som vi idag känner som Malmö Opera.