Den dirigent som ursprungligen skulle ha dirigerat konserten med Smetana, Webern och Dvořáks musik kunde inte komma på grund av pandemisituationen, men norske Ingar Bergby kunde ställa upp på kort varsel.

– Jag blev uppringd för en vecka sedan och tillfrågad om jag kunde komma till Malmö Live. Jag kände förstås till Moldau och hade hört Dvořáks åtta för längesen, men jag hade aldrig dirigerat verken. Allt var nytt för mig, så det har varit ett helvetes jobb, ha ha ha.

Hur har du förberett dig?

– Som vanligt, fast mer intensivt. Jag har satt mig ner med partituren och analyserat form och struktur. Men mycket säger sig självt i den här musiken, eftersom den är så melodiös. Fraserna ligger naturligt.

Finns det något som förenar verken som ingår i konsertprogrammet?

– Folkmusik! Smetana är inspirerad av de böhmiska landskapen som floden Moldau rinner genom, och det är samma sak med Dvořák. Symfoni nr 8 är hans folkmusiktätaste symfoni. Weberns Langsamer Satz kanske inte har så mycket med det här att göra, men den har ett vemod över sig som man kan känna igen från en del folkmusik. Som åhörare behöver man dock inte känna igen de här melodierna eller kunna historierna bakom, för musiken är så vacker i sig själv.

Förutom folkmusiken, vad är typiskt för Dvořáks Symfoni nr 8?

– Den är väldigt sprudlande. Han kommer med nya teman hela tiden, huvudtema på huvudtema, sidotema på sidotema, och så vidare. Det är som att han har haft väldigt många melodier på hjärtat när han började skriva, och därför är formen lite annorlunda jämfört med andra symfonier. Men den är väldigt charmerande.

Hur påverkar det er som artister att spela utan närvarande publik?

– Jag har gjort det sedan mars nu, och mig personligen kanske det inte påverkar så mycket, eftersom jag står med ryggen mot auditoriet. Men för musikerna är det förstås en stor saknad att inte att ha publik i salongen. Det viktiga när man jobbar med streamingkonserter är att komma bort från känslan av att man befinner sig i en studio för att göra en skivinspelning. Som dirigent är min uppgift att låtsas att allt är som vanligt och få musikerna att glömma den speciella situationen. Man försöker vara spontan för att ge musiken liv, där och då.

 

Du kanske också är intresserad av

Infruset - Själens Skrubbsår av Malmö Live Konserthus och Geshgore tillsammans med bland annat Björn Dixgård och Malmö SymfoniOrkester
Publicerad: 2023-11-29

Publiksuccén Infruset med Björn Dixgård och Malmö SymfoniOrkester kommer till Dalhalla 2024 about

Musikföreställningen Infruset – Själens Skrubbsår – blev en succé när den uruppfördes på Malmö Live Konserthus. Med sju slutsålda föreställningar skapade den magi hos såväl publik som kritiker. Snart möter Infruset ny publik på Dalhalla, Rättvik.

Läs mer about Publiksuccén Infruset med Björn Dixgård och Malmö SymfoniOrkester kommer till Dalhalla 2024
Beethoven, målat porträtt
Publicerad: 2023-11-01

Den nye Beethoven about

Säsongen 2023-24 framför MSO tre centrala verk av Beethoven, alla komponerade under en relativ kort tidsperiod: 1803-1809. Här lade han inte bara grunden för en helt ny musikalisk epok, utan förändrade också synen på konstnärens roll i samhället.

Läs mer about Den nye Beethoven
Porträtt av Gabriel Fauré av John Singer Sargent
Publicerad: 2023-10-17

Ett requiem som flödar av ljus about

Den katolska dödsmässan har med sitt högtidliga innehåll haft en särskild dragningskraft på tonsättare genom tiderna. Men när Gabriel Fauré gav sig i kast med de urgamla latinska texterna tog han sig stora friheter, strök, lade till och arbetade om.

Läs mer about Ett requiem som flödar av ljus
Senast uppdaterat: 2020-11-27