Concerto Copenhagen
Ensemblen bildades 1991 och etablerade sig snabbt som en kraft att räkna med inom den tidiga musiken. I Malmö har de genom åren bland annat spelat på Palladium. 2019 framförde de Bachs Brandenburgkonserter på Malmö Live och samma år stod de för det musikaliska i Händels oratorium Il trionfo del tempo e del disinganno på Malmö Opera.
Förra året återvände de till operan med Mozarts ungdomsverk Mitridate tillsammans med Skånes Dansteater. Det var två nyskapande föreställningar på högsta musikaliska nivå, där barockens tongångar samspelade med samtida koreografi och scenspråk på ett häpnadsväckande sätt.
I konsertprogrammet den 12 februari ingår en ouvertyr av svensken Joseph Martin Kraus, samt pianokonserter av Mozart och Beethoven. En del läsare kanske frågar sig varför en barockensemble spelar musik av dessa tonsättare? Barocken var ju en sedan länge avslutad stilepok under 1780- och 90-talet, då den här musiken komponerades. Men instrumenten var desamma – och det är sådana, tidstypiska barockinstrument som musikerna i Concerto Copenhagen spelar på. Vi kommer alltså får höra musiken så som Kraus, Mozart och Beethoven själva hörde den!
Instrumenten inte bara låter annorlunda, utan de skiljer sig också utseendemässigt från sina moderna motsvarigheter. Stråkarna är ofta bågformade, och strängarna är tillverkade av fårtarmar, vilka ger en varmare klang. Barockoboen är ett helt annat instrument i jämförelse med den moderna varianten, detsamma gäller fagotten. Bleckblåsinstrumenten saknar ventiler och knappar, lägg särskilt märke till de så kallade naturhornens mycket speciella klang.
Sedan 1999 är den karismatiske cembalisten Lars Ulrik Mortensen konstnärlig ledare för Concerto Copenhagen. Han medverkar dock inte under denna konsert, eftersom pianosolisten Kristian Bezuidenhout står för den musikaliska ledningen.
Tor Billgren