Björn Dixgård, Arja Saijonmaa och Shirin – då kan allt hända
När Mando Diao gav ut sitt sjätte studioalbum 2012 – det första på svenska – blev det en stor succé långt utöver deras vanliga publik. Albumet Infruset innehöll tonsättningar av poeten Gustaf Frödings dikter och framförallt singeln ”Strövtåg i hembygden” satte sig i folksjälen.
Inte sällan handlar Frödings dikter om kärleken, naturens skönhet och livets alla utmaningar.
- När vi gick igenom texterna till Infruset och började skriva manus till musikföreställningen -som baseras på albumet - blev det tydligt vad den skulle handla om. Vi skulle spegla livets alla faser och allt som en människa går igenom under en livstid, säger Mando Diaos sångare Björn Dixgård.
Tre starka sångare
Björn har själv en stor del i utformningen av föreställningen ”Infruset – Själens skrubbsår”, som är vårens stora musiksatsning på Malmö Live i samarbete med Malmö SymfoniOrkester. Det är en musikberättelse om födsel, liv och död men också om ensamhet och gemenskap.
Publiken kommer att få en konstnärlig helhetsupplevelse:
- Vi arbetar mycket med regi och utvecklar texterna från succéalbumet visuellt med hjälp av scenografi och inslag av nycirkus, liksom att Malmö SymfoniOrkester ger musiken ett nytt uttryck, berättar Malmö Lives programchef Karin Karlsson.
Många lyssnar gärna till Björn Dixgård när han med sin själfulla röst sjunger sin musik. På Malmö Lives scen förstärks musikframträdandet av ytterligare två sångare: Arja Saijonmaa och Shirin El-Hage, soulsångerska och låtskrivare från Malmö som hyllats internationellt. De tre tillsammans är en intressant och stark kombination menar programchefen. Att ha Arja med i föreställningen var självklart för Björn.
- Många känner henne som schlagersångare, men hon är så oerhört mycket mer. Hon har ett sätt att sjunga som är väldigt rakryggat, säger han.
Nya tonsättningar av Fröding
Björn skriver flera nya låtar till föreställningen, som har premiär den 23 maj och framförs totalt sex gånger. Det är bland annat en vaggvisa för att illustrera det första skeendet i en människas liv men också nya tonsättningar av Frödings dikter såsom ”Sjungen hoppfullt, sånger” och ”I solnedgången”.
- Den senare är en favorit. Den är vemodig, men gör mig ändå glad. Det finns ett slags hopp i den, säger Björn.
Han skriver också musik till Karin Boyes ”Stjärnornas tröst”, som han tycker är både vacker och hoppfull.
Låten ”Själens skrubbsår”, som finns med i titeln på föreställningen, har skrivits av Björns föräldrar och funnits med i familjen i omkring tio år.
- Jag har länge velat använda den men den har inte passat in, förrän nu.
Han ser det som en underbar chans att få arbeta med Malmö SymfoniOrkester.
- De är väldigt duktiga och det här samarbetet har stått högt upp på min lista.
Björn hoppas att de kan förmedla något till sin publik.
- Förhoppningsvis ett slags hopp. Att livet visst kan innehålla mycket ensamhet men också en stor gemenskap.