• Dekorativ evenemangsbild på Thomas Dausgaard, dirigent till Wagner & Bruckner med Malmö SymfoniOrkester, säsongen 2024–25

Wagner & Bruckner

Följ med på en känslosvallande resa mellan ömsint familjekärlek och storslagen passion. 

Stig in i en värld av passion och storslagenhet i en konsert där du möter två mästerverk från den tyska romantiska eran. Richard Wagners intima Siegfried-Idyll är en öm gåva till kärleken och familjen. Därefter tar Bruckners Symfoni nr 4 med oss på en episk resa genom tid och toner, fylld med majestätiska landskap och kraftfulla orkestrala strömningar. Här får MSO verkligen visa hela sin styrka under ledning av Thomas Dausgaard.

12 september 2024
Konsertsalen
ca 2 timmar 10 min inkl. paus
145 - 460 kronor
Malmö Live Konserthus

Medverkande

Malmö SymfoniOrkester
Malmö SymfoniOrkester (MSO) är en av Sveriges ledande symfoniorkestrar med hög internationell nivå och en bred klassisk orkesterrepertoar men även en stark förankring i nutida repertoar med beställningsverk av vår tids ledande tonsättare.Läs mer
Thomas Dausgaard Dirigent
Den danske dirigenten Thomas Dausgaard är känd för sina kreativa och innovativa konsertprogram. Han är också en skicklig arrangör och har bland annat orkestrerat Brahms Ungerska Danser, sånger av Grieg och Sibelius och Mussorgskijs Tavlor på en utställning. Läs mer

Program

Wagner, Richard Siegfried-Idyll i E-dur 20 min

Om verket

Siegfried Idyll komponerades av Richard Wagner som en gåva till sin hustru, Cosima, på deras bröllopsdag den 25 december 1870. Wagner hade komponerat stycket som en överraskning och lät det först framföras för Cosima av en grupp musiker på bröllopsdagsmorgonen utanför deras hem i Tribschen, Schweiz. 

Verket är en av Wagners mest personliga kompositioner och bär på en stor känslomässig tyngd. Det är skrivet för en mindre orkester och har en intim känsla jämfört med många av Wagners andra verk. Siegfried Idyll består av flera teman som varierar från stillsamma och drömska till lekfulla och glada, och speglar kärlekens olika nyanser. 

Musikaliskt sett är verket karakteristiskt för Wagners sena stil och innehåller många av hans typiska harmonier och melodiska teman. Det är en vacker och gripande komposition som fångar lyssnarens uppmärksamhet med sin innerliga skönhet och emotionella rikedom.  

Paus 25 min
Bruckner, Anton Symfoni nr 4 i Ess-dur, den ”Romantiska” 70 min

Nowak-versionen

1. Bewegt, nicht zu schnell 

2. Andante, quasi allegretto 

3. Scherzo. Bewegt - Trio. Nicht zu schnell, keinesfalls schleppend 

4. Finale. Bewegt, doch nicht zu schnell 

 

Om verket

Att omarbeta sina verk är något de flesta kompositörer har gjort, men få har varit så petnoga som Bruckner. Det har till och med myntats ett begrepp för att beskriva svårigheten att förstå hans intentioner, ”Brucknerproblemet”. Symfoni nr 4 är en av de mest reviderade, men också en av hans mest älskade.

Anton Bruckner föddes i en by utanför Linz i Österrike 1824. Han visade sig redan tidigt i barndomen ha fallenhet för orgeln och försörjde sig länge som organist och lärare. 1868 började han undervisa i musikteori vid konservatoriet i Wien och senare vid universitetet. I Wien blev han indragen i den bittra och poänglösa fejden mellan Brahms-förespråkare och Wagner-beundrare. Det var koleriskt lagda kritiker och musikkännare som i ett drastiskt och högt tonläge konstruerade motsättningar mellan de båda tonsättarna och deras musik, för att i striden kunna tillskansa sig inflytande och positioner. Detta gick förstås ut över konsten och konstnärerna, eftersom kritikerna hade offentlighetens och mecenaternas öron.

Bruckner och Wagner hade ömsesidigt tycke för varandra och varandras musik, och denna vänskap gjorde att Bruckner motarbetades och hånades av de inflytelserika tyckarna. Det var ett svårt klimat för Bruckner, som var en ödmjuk man med dåligt självförtroende. Men på något sätt härdade han ut. Just med Symfoni nr 4 släppte motståndet och han fick sitt genombrott när den uruppfördes i februari 1881. Men då hade han hunnit bli 57 år gammal.

Symfonin börjar försiktigt med stråkar och ett avlägset horn som proklamerar att en ny dag har grytt. Det andra temat utgörs av en fallande melodi, ordnad i det som har kommit att kallas Bruckner-rytmen: Två fjärdedelar plus tre trioler, alltså 1-2 1-2-3, 1-2 1-2-3 och så vidare. Rytmen upprepas genom stora delar av första satsen och förekommer även i flera andra av Bruckners verk, t.ex. Symfoni nr 2, 6 och 8. Repetitionerna har en hypnotisk effekt och gör att rytmen liksom etsar sig fest hos lyssnaren.

Andra satsen är mycket lågmäld och inåtriktad, som i bön eller meditation. Den tredje inleds precis som den första med horn, men i ett helt annat temperament, som snarare associerar till ritt och jakt. I sista satsen rör sig musiken mäktigt och böljande i svällande fraser. Efter ett omfattande diminuendo i slutet inleds finalen av hornen och träblåset, samtidigt som violinerna ligger och surrar i bakgrunden med en stadigt gungande puls i trioler. Musiken utvecklar sig i en långsam uppåtrörelse, i tonhöjd, intensitet och styrka, som till slut omfamnar publiken med kärlek, tröst och klarhet på ett helt enastående sätt.

Om man jämför detta slut med det Bruckner skrev från början 1874, är det lätt att fyllas av tacksamhet för hans evinnerliga ändringar i partituret. Inte för att ursprungsfinalen på något sätt är dålig, men det är en skräckfylld tanke att föreställa sig att världen aldrig hade fått uppleva det magiska som händer under de där slutminuterna.

Mat & Dryck på Malmö Live

Pausservering & barer på Malmö Live Konserthus

Det finns Pausbokning i samband med detta evenemang.

När du förbokar mat- och dryckeservering ser vi till att maten är färdig och uppdukad på plats. Information om mat- och dryckesbokning publiceras löpande. 

LÄS MER OM PAUSSERVERING

Konsertintroduktion

Konsertintroduktion kl. 18.00 med Einar Öhman på Kanalscenen.

Abonnemangsinformation

Den här konserten ingår i konsertserierna Platina och Silver.

Senast uppdaterat: 2024-09-06