Valthorn x4

28 april 2022
Konsertsalen
ca 1 timme 10 minuter
Malmö Live Konserthus
145 - 440 SEK

Den 1 maj är det 150 år sedan Hugo Alfvén föddes. Det firar vi med hans Fest-ouverture för orkester, som komponerades till invigningen av Malmö Stadsteater 1944.

Feststämningen fortsätter i Robert Schumanns tekniskt utmanande Konsertstycke för fyra horn och orkester från 1849 – ett verkligt kraftprov för solisterna!

Johannes Brahms fjärde och sista symfoni uruppfördes 1885. Verkets allvar understryks redan med första tonen i inledningens vackra och lätt illavarslande melodi. I finalen lånar han ett tema från en försvunnen Bach-kantat som återupptäcktes samma år som han började skriva symfonin.

Konsertprogram

Hugo Alfvén Fest-Ouverture, op 52 (1944) 10 min

Den 24 september 1944, mitt under brinnande krig, invigdes det stora teaterhuset på Östra Rönneholmsvägen, som idag är Malmö Opera. Prins Wilhelm höll tal vid banketten och den första pjäsen som spelades var Shakespeares En midsommarnattsdröm. Men galakvällen inleddes med musik, nämligen denna Fest-Ouverture av Hugo Alfvén. Han var den tidens mest kända och folkkära tonsättare, med ett stort antal verk bakom sig, bland annat fyra symfonier. Midsommarvaka och En skärgårdssägen var vid det här laget redan svenska klassiker. Dessutom var han dirigent för bland annat Siljanskören, Orphei Drängar och Allmänna Sången i Uppsala.

Ett återkommande inslag i denna ouvertyr är en bondsk och dansant folkmelodi som introduceras av fagotterna och sedan sprider sig till resten av orkestern. Musiken är full av högtidlighet och yra, vilket passar bra vid detta konserttillfälle, eftersom det den 1 maj 2022 är 150 år sedan Hugo Alfvén föddes.

Robert Schumann Konsertstycke fyra horn och orkester, op 86 (1849) 19 min

Här har Robert Schumann skapat ett makalöst kraftprov för fyra hornister i tre satser, som enligt partituret ska spelas Lebhaft, Ziemlich langsam och Sehr lebhaft (livligt, ganska långsamt och mycket livligt). Det är ett av de första större verken som grundligt utforskade potentialen hos hornet som vi känner instrumentet idag, det vill säga med ventiler. Dessa introducerades 1839 och verket komponerades tio år senare. 1849 var för övrigt ett bra år för den annars fysiskt och psykiskt vacklande kompositören. Och produktivt – han skrev ett fyrtiotal verk, främst sånger.

Johannes Brahms Symfoni nr 4 39 min

Johannes Brahms sista symfoni är mycket allvarlig och inleds på ett oerhört minnesvärt sätt. Inte för att det sker med dunder och brak som i den föregående symfonin, utan för att det nostalgiska och lätt illavarslande temat i början är så vackert utmejslat och har en underbar förmåga att fastna i huvudet. Därmed är det också lätt att följa hur Brahms varierar och bearbetar melodin. När temat är tillbaka i slutet av satsen är det som att träffa en ungdomskärlek efter tjugo år. Andra satsen inleds med ett melankoliskt tema som introduceras av hornen, medan en stadig pizzicatopuls ger trygghet i mörkret. Lugnet och eftertänksamheten bryts av den marschliknande tredje satsen, full av lekfullhet och svängiga fanfarer. I finalen är dock svårmodet tillbaka – och Brahms lånar det delvis av Bach. De åtta långa, uppåtgående tonerna i början kommer från Nach dir, Herr, verlanget mich en tidig, bortglömd kantat som inte publicerades förrän 1884, samma år som Brahms började skriva symfonin.

Medverkande

Malmö SymfoniOrkester
Malmö SymfoniOrkester (MSO) grundades 1925 och består av ca 90 heltidsanställda yrkesmusiker från nästan 20 länder. Orkestern är stolt bärare av den traditionella symfoniska repertoaren, men strävar också efter att föra den symfoniska musiken framåt
Stanislav Kochanovsky dirigent
Den ryske dirigenten Stanislav Kochanovsky har säsongen 2018/2019 flera prestigefyllda dirigentdebuter av vilka kan nämnas Concertgebouw Orchestra, Orchestre de Paris, Oslo Filharmoniska Orkester, City of Birmingham Symphony Orchestra och Kungliga Filharmonikerna och han är dessutom återinbjuden till alla de orkestrar han tidigare gjort debut med, som till exempel Accademia Nazionale di Santa Cecilia i Rom och Rotterdam Philharmonic Orchestra. Hans debut med Malmö SymfoniOrkester skedde i maj 2018 och nu kommer han tillbaka även till Malmö Live. Kochanovsky är chefsdirigent för State Sofanov Philharmonic Orchestra i Ryssland.
Johan Åhnberg valthorn
Valthorn eller trombon? Brassläraren på kommunala musikskolan i Nora fick en gång i tiden avgöra instrumentvalet för Johan Åhnberg. Läraren tyckte att Åhnberg fick bra ljud i hornet men egentligen lockade trombonen mest. Först 40 år senare, 2020, anställdes Åhnberg som stämledare i Malmö SymfoniOrkester efter en tid med många prestigefyllda anställningar som orkestermusiker. Åhnberg har varit anställd som solohornist i Trondheim Symfoniorkester, tuttihornist i Kungliga Filharmoniska Orkestern och Kungliga hovkapellet i Stockholm samt solohornist i Copenhagen Phil. På frågan om vem som är hans favoritkompositör svarar han ”Richard Strauss” som skrev två hornkonserter och vars mättade orkestersatser har utmanande och välskrivna hornstämmor.
Einar Öhman valthorn
Redan 1999 anställdes valthornisten Einar Öhman i Malmö SymfoniOrkester och han innehar nu positionen som alternerande stämledare. Liksom för så många andra musiker blev kommunala musikskolan för Öhman ingången till de tidiga instrumentalstudierna. Därpå följde i snabb takt hornstudier vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Sibeliusakademien och Hochschule für Musik und Tanz i Köln. Einar Öhman har samarbetat med samtliga svenska och danska orkestrar och fick sin första fasta anställning 1996 i Hovkapellet i Stockholm.
Gunnar Rohlén valthorn
Gunnar Rohlén började spela horn i kommunala musikskolan i Stenungsund. Efter att han spelat i Arméns musikpluton i Strängnäs blev det studier vid Musikhögskolan i Göteborg och Sibelius-Akademin i Helsingfors. Rohlén är 3:e hornist i Malmö SymfoniOrkester sedan 2005. Innan han började i MSO spelade han med Dalasinfoniettan i Falun och dessförinnan i Marinens Musikkår i Karlskrona.
Gustav Carlsson valthorn
På kommunala musikskolan i Tranås inleddes Carlssons musikaliska bana. Valet stod mellan saxofon, trombon och valthorn men när två kompisar valde valthorn var saken klar. Det lade grunden till tidigt samspel i horntrio och större ensembler. Efter musikskolan följde studier vid Lunnevads folkhögskola och därefter vid Musikhögskolan i Malmö. Carlsson anställdes i Malmö SymfoniOrkester 2018 men hade dessförinnan varit anställd i Odense Symfoniorkester och Det Kongelige Kapel i Köpenhamn och även frilansat som hornist en tid.

Bra att veta om konserten

Konsertintroduktion

Konsertintroduktion kl. 18.00 på Kanalscenen med Einar Öhman

Konserten ingår i en konsertserie

Den här konserten ingår i konsertserierna Platina och Guld. Klicka här för att läsa mer om våra konsertserier.

Senast uppdaterat: 2021-10-29