• Dekorativ evenemangsbild på Maria Bengtsson, solist i Strauss & Brahms med Malmö SymfoniOrkester på Malmö Live Konserthus, jubileumssäsongen 2024–25
  • Bertrand de Billy, dirigent i konserten Strauss & Brahms fyra, jubileumssäsongen 2024–25 med Malmö SymfoniOrkester

Strauss & Brahms fyra

Kliv in i en stor känslovärld och upplev sopranen Maria Bengtsson ge röst åt Strauss nyanserade avsked. 

Förspelet till Richard Wagners Tristan och Isolde öppnar dörren till en värld av passion och kärlekens förtrollning. Den svenska världssopranen Maria Bengtsson gästar oss för första gången i Richard Strauss Vier letzte Lieder, där hennes röst målar upp nyanser av reflektion och avsked.  

Efter pausen förs vi vidare genom Johannes Brahms Symfoni nr 4 där Bertrand de Billy tar oss med på en känslomässig resa genom verkets kraftfulla och dramatiska första sats, melankoliska andante och lekfulla tredje sats, för att avsluta i en gripande final fylld av intensitet och passion. 

23 januari 2025
Konsertsalen
ca 1 timme 55 min inkl. paus
145 - 460 kronor
Malmö Live Konserthus

Medverkande

Malmö SymfoniOrkester
Malmö SymfoniOrkester (MSO) är en av Sveriges ledande symfoniorkestrar med hög internationell nivå och en bred klassisk orkesterrepertoar men även en stark förankring i nutida repertoar med beställningsverk av vår tids ledande tonsättare.Läs mer
Bertrand de Billy Dirigent
Säsongen 2021–2022 dominerades av operaproduktioner för franske dirigenten Bertrand de Billy även om hans repertoar även sträcker sig över en bred orkesterrepertoar från många epoker, inte minst nutida musik. På Wiener Staatsoper dirigerade han Giuseppe Verdis Otello, Charles Gounods Faust, Richard Wagners Den flygande holländaren, och Läderlappen av Johann Strauss den yngre. Bertrand de Billy gästade även Bayerische Staatsoper i München med Den flygande holländaren och på Opéra de Paris och San Francisco Opera dirigerade han Wolfgang Amadeus Mozarts Don Giovanni. Läs mer
Maria Bengtsson Sopran
Redan i tidig ålder bestämde sig den prisbelönta sopranen Maria Bengtsson för en karriär inom musiken. Hon växte upp i en musikerfamilj i Höllviken och fick tidigt kontakt med musiklivet genom kulturskola och musikgymnasium, men också med operavärlden.Läs mer

Program

Wagner, Richard Förspelet till Tristan och Isolde 13 min

Om verket

Richard Wagners Tristan und Isolde är en av de mest banbrytande operorna inom den tyska romantiska repertoaren. Ouvertyren till operan är en ikonisk komposition som bär på en känsla av passion, längtan och ödesbestämdhet. 

Ouvertyren är ett fristående orkesterstycke, skrivet för att sammanfatta operans dramatiska och känslomässiga kärna. Verket bär på en kraftfull och dramatisk ton, med djupa och klangfulla stråkar som symboliserar de stormande känslor som karaktärerna upplever. 

Den berömda öppningen, med dess dissonanta harmonier och välljudande ackord, förmedlar omedelbart en känsla av spänning och intensitet. Musiken utvecklas sedan genom olika teman och motiv, som speglar karaktärernas inre konflikter och känslomässiga strider. 

Strauss, Richard Vier letzte Lieder 20 min

 1. Frühling 

2. September 

3. Beim Schlafengehen 

4. Im Abendrot 

Om verket

Richard Strauss Vier letzte Lieder, Fyra sista sånger, är en samling sånger för sopran och orkester som komponerades under hans näst sista levnadsår, 1948. Dessa sånger betraktas ofta som ett av hans mest gripande och mästerliga verk. 

I Vier letzte Lieder utforskar Strauss teman som åldrande, död och längtan efter frid. Texterna, hämtade från poesi av Hermann Hesse och Joseph von Eichendorff, bär på en djup och existentiell känsla.  

Verket är uppdelat i fyra sånger: Frühling – Vår, September, Beim Schlafengehen – Vid insomnandet och Im Abendrot – I aftonrodnad. Varje sång fångar en specifik stämning, från vårens livskraft till det stilla lugnet i åldrandets skymning. 

Vier letzte Lieder betraktas ofta som en av Strauss främsta kompositioner och har blivit ett av de mest älskade verken inom den klassiska sångrepertoaren.  

Paus 25 min
Brahms, Johannes Symfoni nr 4 i e-moll 42 min

1. Allegro non troppo 

2. Andante moderato 

3. Allegro giocoso 

4. Allegro energico e passionato - Più allegro 

 

Om verket

Johannes Brahms sista symfoni är mycket allvarlig och inleds på ett oerhört minnesvärt sätt. Inte för att det sker med dunder och brak som i den föregående symfonin, utan för att det nostalgiska och lätt illavarslande temat i början är så vackert utmejslat och har en underbar förmåga att fastna i huvudet. Därmed är det också lätt att följa hur Brahms varierar och bearbetar melodin. När temat är tillbaka i slutet av satsen är det som att träffa en ungdomskärlek efter tjugo år. Andra satsen inleds med ett melankoliskt tema som introduceras av hornen, medan en stadig pizzicatopuls ger trygghet i mörkret. Lugnet och eftertänksamheten bryts av den marschliknande tredje satsen, full av lekfullhet och svängiga fanfarer. I finalen är dock svårmodet tillbaka – och Brahms lånar det delvis av Bach. De åtta långa, uppåtgående tonerna i början kommer från Nach dir, Herr, verlanget mich – en tidig, bortglömd kantat som inte publicerades förrän 1884, samma år som Brahms började skriva symfonin.

Mat & Dryck på Malmö Live

Pausservering & barer på Malmö Live Konserthus

Det finns Pausbokning i samband med detta evenemang.

När du förbokar mat- och dryckeservering ser vi till att maten är färdig och uppdukad på plats. Information om mat- och dryckesbokning publiceras löpande. 

LÄS MER OM PAUSSERVERING

Konsertintroduktion

Konsertintroduktion kl. 18.00 med Staffan Rejle på Kanalscenen.

Abonnemangsinformation

Den här konserten ingår i konsertserierna Platina och Silver

Senast uppdaterat: 2024-12-11