• Alexandra Conunova, solist i Sjostakovitj och Brabbins, spelar fiol.

Sjostakovitj & Brabbins

Du kastas mellan pastellmilda toner, skönhet, dramatiska violiner och konstnärlig kamp i denna torsdagskonsert. 

Frederick Delius pastoral On hearing the first Cuckoo in Spring omfamnar oss i pastell-färgade klanger innan violinisten Alexandra Conunova tar vid med Benjamin Brittens rytmiskt laddade Violinkonsert. Violinkonserten skrevs med spanska inbördeskriget som mörk fond, ett tonbygge som kan jämföras med Picassos Guernica som målades vid samma tid. Sjostakovitjs Symfoni nr 10 uppfördes kort efter Josef Stalins död 1953 och i detta verk kastas vi mellan undersköna melodier och våldsam dramatik. Sjostakovitj komponerade in sin egen musikaliska signatur med tonerna D-Ess-C-H som här kan tolkas som en markering av konstnärlig frihet. 

29 januari 2026
Konsertsalen
ca 2 timmar 15 min inkl. paus
145 – 460 SEK
Malmö Live Konserthus

Medverkande

Malmö SymfoniOrkester
Malmö SymfoniOrkester (MSO) är en av Sveriges ledande symfoniorkestrar med hög internationell nivå och en bred klassisk orkesterrepertoar men även en stark förankring i nutida repertoar med beställningsverk av vår tids ledande tonsättare.Läs mer
Martyn Brabbins Dirigent
Martyn Brabbins är utsedd till Malmö SymfoniOrkesters chefsdirigent och börjar sitt förordnande under säsongen 2025-26. Han är gästprofessor i dirigering vid Royal College of Music i London samt vid Royal Conservatoire of Scotland. Brabbins dirigentkarriär omfattar många prestigefyllda befattningar vid europeiska operahus som Kirov, La Scala, Bayerische Staatsoper, och operorna i Lyon, Amsterdam, Frankfurt och Antwerpen. Parallellt med arbetet som operadirigent har Martyn Brabbins verkat som orkesterdirigent i de ledande orkestrarna i Storbritannien men även i Royal Concertgebouw Orchestra, San Francisco Symphony, Deutsche Sinfonieorchester Berlin och Tokyo Metropolitan Symphony för att nämna några. Läs mer
Alexandra Conunova Violin

Program

Delius, Frederick On Hearing the First Cuckoo in Spring, tonpoem för orkester (1912) 7 min

Om verket

Gökens rop och stråksusets ljumma vindar tillkännager vårens ankomst i Frederick Delius tondikt On Hearing the First Cuckoo in Spring. På knappt sju minuter målar miniatyrernas mästare Delius upp den idylliska scenen i mjuka svepande bågar och pastoralt gungande rytmer. Delius beundrade kollegan Edvard Griegs förmåga att konstfullt inkorporera norsk folkmusik i sina verk, och lånade melodin I Ola-dalom, i Ola-kjønn som återfinns i Griegs samling 19 Norske Folkeviser op. 66. Fastän melodin är norsk och Delius själv befann sig i sitt hem i konstnärsbyn Grez-sur-Loing strax utanför Paris, har en omisskännlig stämning av frisk brittisk charm. 

Britten, Benjamin Violinkonsert i d-moll, op. 15 (1939) 33 min

1. Moderato con moto 

2. Vivace 

3. Passacaglia

 

Om verket

Pacifisten Benjamin Britten fick med förfäran bevittna det spanska inbördeskrigets fasor under en turné med den spanske violinisten Antonio Brosa. Därefter skrev Britten flera verk fyllda av sorg och protest mot krigets grymheter, och ett av dem var violinkonserten som fullbordades 1939, samma år som Spanien blev en fascistisk diktatur. Som alltid stöpte Britten om de gamla formerna, och gjorde den traditionella tresatsiga solokonserten till en okonventionell upptäcktsfärd, där starka kontraster avspeglar konflikten mellan krigets ondska och konstens skönhet. Inledningsvis presenterar pukorna ett kort, hotfullt motiv som sedan vandrar genom instrumentgrupperna, medan solisten gör entré med en himmelsk melodi som svävar högt över orkesterns transparenta, ständigt skiftande orkestersats. Så småningom övertar också violinen det lilla olycksbådande motivet, som sedan gör sig påmint genom hela konserten. Spänningsfältet mellan dov, förtätad stämning, skarp intensitet och andlöst vacker sångbarhet präglar hela verket. Brittens violinkonsert uruppfördes av violinisten Antonio Brosa i New York 1940. 

Paus 25 min
Sjostakovitj, Dmitrij Symfoni nr 10 i e-moll, op. 93 (1953) 50 min

1. Moderato 

2. Allegro  

3. Allegretto  

4. Andante - Allegro  

 

Om verket

Enligt Sjostakovitj själv handlar Symfoni nr 10 om Stalinepoken. Diktatorn avled i maj 1953 efter nästan trettio år på den sovjetiska tronen, och symfonin uruppfördes i Leningrad nio månader senare. Förmodligen komponerades mycket av materialet flera år tidigare. Den första satsen upptar nästan hälften av verkets totala längd. Den är omisskännligt ”sjostakovitjsk” till sin karaktär och det är lätt att känna igen klanger och vändningar från hans tidi-
gare musik.

Första satsen följs av en marsch som brukar anses vara ett musikaliskt porträtt av Stalin. Den är ”obeveklig, utan förbarmande, som en ond virvelvind”, som musikologen Solomon Volkov formulerar det i förordet till tonsättarens memoarer Vittnesmål. Men det är lite synd att reducera denna fantastiska och mycket komprimerade musikaliska urladdning till en bild av en av världs-
historiens värsta förbrytare. Låt istället tankarna gå till något vackert och estetiskt överrumplande under andra satsen!

En minut in i tredje satsen hörs en melodi baserad på bokstäverna i tonsättarens namn: D-Ess-C-H (efter den tyska translitterering-
en D-SCH). Denna tonkombination finns i flera av hans verk, t.ex Symfoni nr 8 och Stråkkvartett nr 5, 6 och 8. Här introduceras den av flöjter och klarinetter på ett sätt som ger ett ettrigt och påstridigt intryck. En tredjedel in i satsen förekommer ytterligare ett kryptogram, denna gång baserat på namnet Elmira, en student som tonsättaren var förälskad i. Melodin ljuder gång på gång i ett ensamt horn, som osäkra rop ut i tomheten. Satsen utvecklar sig till en vals från helvetet där de båda melodierna slingrar sig kring varandra, men nu är DSCH-temat klätt i mer beslutsamma stråkar.

Finalsatsen börjar mycket lågmält, men övergår i ett ystert parti, som succesivt ökar i intensitet och galenskap tills det plötsligt avbryts av DSCH-temat för full orkester – ett Ctrl-Alt+Delete i trippel forte. Denna omstart medför viss återhämtning, men snart är frenesin tillbaka och symfonin slutar i en explosion av triumf, dunder och brak.

Konsertintroduktion

Välkommen på konsertintroduktion. Introduktionen hålls av Rhona Duncan kl. 18.00 på Kanalscenen.

Mat & dryck på Malmö Live

Införbokning at Malmö Live

Det finns Pausbokning i samband med detta evenemang.

När du förbokar mat- och dryckeservering ser vi till att maten är färdig och uppdukad på plats. Information om mat- och dryckesbokning publiceras löpande. 

LÄS MER OM PAUSSERVERING

Abonnemangsinformation

Den här konserten ingår i konsertserierna Platina och Silver.

Senast uppdaterat: 2025-08-05