Mahlers nia

26 januari 2023
Konsertsalen
ca 1 timme 30 minuter (ingen paus)
Malmö Live Konserthus
145 - 440 kr

Mahlers långsamma färd ut i ingentinget och tystnaden.


Slutet av den här symfonin är så svagt att det knappt hörs. Ändå är det något av det mest storslagna som Mahler komponerade. Musiken löses långsamt upp i ett magiskt ingenting. Lager efter lager dunstar bort och till slut återstår bara stråkarna, som under slutminuterna balanserar sig fram på en skir linje mellan ljud och svagt, svagt ljud. Det är ytterst delikat och sensuellt, så det kräver hög koncentration av alla inblandade – inklusive publiken. Mahler själv fick dock aldrig uppleva detta. Symfonin uruppfördes först i juni 1912, drygt ett år efter hans död.

Konsertprogram

Mahler, Gustav Symfoni nr 9 81 min

Mahler komponerade sina nio symfonier mellan 1884 och 1910, en tionde lämnades ofullbordad. Idag betraktas de vara enastående prestationer som helt omformulerade villkoren för vad en symfoni kan och bör vara – men på Mahlers tid fick de blandat mottagande, med undantag av åttan, som hyllades vid uruppfördes i september 1910. Då hade han redan skrivit färdigt Symfoni nr 9.
 

Hans tillvaro vid den här tiden bestod av att han om vintrarna befann sig i New York, där han sedan 1908 hade tjänst som dirigent vid Metropolitanoperan och senare för New York Philharmonic. Under vårarna och höstarna turnerade han i Europa, och sommarmånaderna tillbringade han i familjens nyanskaffade sommarhus utanför Toblach i nordöstra Italien. Vid en sjö en liten bit från huset fanns en stuga, som skulle bli hans sista kompositionsstudio. Här skrev han under sommaren 1909 relativt snabbt ihop ett utkast till Symfoni nr 9. Det fick sedan vila under resten av året och fullbordades i början av 1910 i New York.
 

Första satsen är huvudsakligen långsam och börjar i mörker. Tystnaden och svärtan formar sig till några fragmentariska, trevande teman från cello, horn och harpa. Ur detta växer det fram en tät väv av böljande klanger som erinrar om ett fridfullt seglande fartyg på ett glittrande hav.

 

Andra satsen är ett skevt scherzo, uppbyggt av en rad rustika danser. Den inleds med en klumpig och grov ländler, en folkdans från Bayern och Österrike som Mahler ofta infogade i sina symfonier istället för den traditionella menuetten.
 

Den följs av en sats med titeln Rondo-burlesk, som enligt partituret ska spelas ”mycket trotsigt”. Den har parodiska och humoristiska inslag, men Mahler visar också upp sina färdigheter i att fläta ihop kontrapunkt. Halvvägs in i satsen kommer ett något långsammare parti där trumpet och flöjt växelspelar en melodi som har likheter med ledmotivet till Steven Spielbergs film E.T.

Finalsatsen är extraordinär. Den utgörs av ett långt adagio, som långsamt löses upp i ett magiskt ingenting. Lager efter lager av musiken dunstar bort och till slut återstår bara stråkarna, som under slutminuterna balanserar sig fram på en tunn linje mellan ljud och tystnad. Det är så ytterst delikat och sensuellt, och kräver stor koncentration av alla inblandade, inklusive publiken. Sista ackordet har anvisningen ”ersterbend”, utdöende, och fermattecken, vilket betyder att dirigenten kan hålla ut det så länge situationen och stämningen kräver – även långt efter att tonerna slutat ljuda. Det som uppstår här är en av musiklitteraturens mest laddade och betydelsebärande tystnader. Men Mahler fick aldrig uppleva detta. Symfonin uruppfördes först i juni 1912, drygt ett år efter hans död.

Medverkande

Malmö SymfoniOrkester
Malmö SymfoniOrkester (MSO) grundades 1925 och består av ca 90 heltidsanställda yrkesmusiker från nästan 20 länder. Orkestern är stolt bärare av den traditionella symfoniska repertoaren, men strävar också efter att föra den symfoniska musiken framåt Läs mer
Michael Schönwandt dirigent
Den danske dirigenten Michael Schønwandt är chefsdirigent för Opéra Orchestre National Montpellier och ”Associate conductor” för Orchestre national de Belgique. Han har tidigare varit chefsdirigent för Nationalorkestern Danmarks Radios Symfoniorkester 1987–2000 och 2000–2011 för Det Kongelige Kapel och Det Kongelige Teater. Schønwandts långa dirigentkarriär har tagit honom till de mest prestigefyllda operahusen som Royal Opera House Covent Garden i London, La Monnaie i Bryssel, Wiener Staatsoper, Parisoperan, Deutsche Oper Berlin med flera.Läs mer
Senast uppdaterat: 2022-04-08