Kodály & Tjajkovskij
Dirigentstjärnan Christian Blex leder MSO genom dramatisk tragik, melodiös melankoli och livslång kärlek till den ungerska folkmusiken.
Den unge, hyllade dirigentstjärnan Christian Blex gästar MSO för första gången i en känslomättad kväll, och sätter an en dramatisk ton med Johannes Brahms Tragisk ouvertyr. Pjotr Tjajkovskij lockar in oss i berättelsen om sin kamp mot ödet med melodiöst känslospråk i mäktigt melankoliska Symfoni nr 5. Zoltán Kodálys livslånga kärlek till den ungerska folkmusiken, som både är rytmiskt dansant och full av smeksamt behagfulla melodier, präglar Danser från Galánta. I detta verk blir Kodálys fantasifulla orkestrering en färgrik och fängslande tondikt.
Medverkande
- Malmö SymfoniOrkester
- Malmö SymfoniOrkester (MSO) är en av Sveriges ledande symfoniorkestrar med hög internationell nivå och en bred klassisk orkesterrepertoar men även en stark förankring i nutida repertoar med beställningsverk av vår tids ledande tonsättare.Läs mer
- Christian Blex Dirigent
Program
- Brahms, Johannes Tragisk ouvertyr i d-moll, op. 81 (1880) 14 min
- Kodály, Zoltán Danser från Galanta (1933) 16 min
- Paus 25 min
- Tjajkovskij, Pjotr Symfoni nr 5 i e-moll, op. 64 (1888) 48 min
1. Andante - Allegro con anima
2. Andante cantabile, con alcuna licenza
3. Valse. Allegro moderato
4. Finale. Andante maestoso - Allegro vivace
Om verket:
Efter Symfoni nr 4 hade Tjajkovskij skrivit den onumrerade Manfredsymfonin, som bygger på ett lyrikdrama av Lord Byron. Sommaren 1888 hittade han efter en lång period av sökande äntligen stoff och inspiration till Symfoni nr 5 och skrev den på några månader. I inledningen etablerar dystra klarinetter ett motto som återkommer i alla fyra satser, och utgör grundmaterialet till symfonins samtliga teman. Satsen slutar med en säregen effekt – som om någon stänger av motorn till grammofonspelaren. Den idylliska långsamma andra satsen har ett huvudtema som introduceras i ett av hornrepertoarens vackraste solon, de första tonerna skapar ett ögonblicks likhet med John Denvers Annie’s Song. Ett ljusare oboesolo tar sedan vid. ”När jag dirigerar andra satsens andante, så upplever jag en oerhörd ensamhet och optimism för något som kunde ha varit kärlek”, säger MSO:s förre chefsdirigent Robert Trevino. I slutet av satsen exploderar mottot från symfonins början som en skräckfilmseffekt i tromboner och fagotter. Efter tredje satsens vemodiga vals följer finalen, som inleds med mottot och cirkeln sluts med besked när det sedan återkommer i det himlastormande slutet i fyrdubbelt forte.
Mat & dryck på Malmö Live

Det finns Pausbokning i samband med detta evenemang.
När du förbokar mat- och dryckeservering ser vi till att maten är färdig och uppdukad på plats. Information om mat- och dryckesbokning publiceras löpande.