• Håkan Hardenberger

Hardenberger & Beethoven

7 december 2023
Konsertsalen
ca 1 timme 50 min inkl. paus
145-460 kronor
Malmö Live Konserthus
Tors 7 Dec 19:00 Passerat

Biljettinformation

Den här konserten ingår i konsertserierna Platina och Guld, säsongen 2023-24.

Hardenberger & Beethoven

Vackert livsbejakande när omaka blir par.

Ouvertyren till operetten Candide, Anders Eliassons fjärde symfoni och Beethovens Kejsarkonsert är stycken som vitt skiljer sig från varandra på pappret, men som på något märkligt sätt passar ihop. Det här programmet är livfullt, festligt och bedövande vackert.

Håkan Hardenberger har besökt MSO tidigare i höst för att spela Daniel Börtz Trumpetkonsert, men denna kväll dirigerar han MSO och kvällens solist Roland Pöntinen.

Pausservering

Information om mat- och dryckesbokningar till din konsert publiceras löpande. Klicka gärna på knappen nedan för att läsa mer!

Till sidan om pausservering

 

Program

Bernstein, Leonard Ouvertyr till Candide

Det var en läsning av Voltaires 1600-talsbestseller Candide som fick Bernstein att skriva en operett. Till sin hjälp med librettot hade han en hel stab av namnkunniga skribenter. Den tidens textstjärnor Stephen Sondheim, Dorothy Parker och Lillian Hellman med flera hjälptes åt med sångtexter och repliker.  

Premiären 1956 blev ett fiasko, men musiken levde kvar och växte i popularitet och anses idag vara något av Bernsteins bästa. Just ouvertyren var den delen av verket som snabbast blev populär och redan ett år efter premiären var den ett vanligt förekommande stycke i symfoniorkestrars repertoar. Vid minnesceremonin efter Bernsteins död spelades ouvertyren av New York Philharmonic utan dirigent, för att högtidlighålla deras tidigare chefsdirigent. Än idag spelas ouvertyren dirigentlöst när just New York Philharmonic spelar den.  

Eliason, Anders Symfoni nr. 4

Anders Eliassons fjärde symfoni skrevs 2005, under en period då hans produktivitet i komponerandet var utan hejd. Han hade bland annat hunnit skriva ett monodrama för sopran och 27 instrumentalister, flera kammarmusikstycken och fem stora konserter.  

Redan som kompositionselev hos Ingvar Lidholm irriterade Eliasson sig över de regler och ideal som samtida kompositörer outtalat var tvungna att hålla sig till. ”Det var bara en fråga om teknik, inte om musik i det modernistiska fortet som Stockholm var på den tiden”, skrev han i ett skivkonvolut. ”Melodier, och till och med vissa tonintervall, var tabu för en modernistisk kompositör, och detta var en katastrof för den mänskliga rösten och det mänskliga örat”. Men Eliasson höll sig trogen sin inre musik och lät inte idealen påverka honom allt för mycket.  

I hans fjärde symfoni hörs både de starka melodierna, de vackra intervallsprången och de oväntade rytmerna på ett omisskänneligt Eliasson-manér. 

Paus 25 min
Beethoven, Ludwig van Pianokonsert nr. 5, Kejsarkonserten

Beethoven kallade aldrig sin femte pianokonsert för Kejsarkonserten. Det var först efter hans död som namnet kom till, inte för att den relaterade till någon politisk figur, utan snarare för den majestätiska och nobla karaktären i konserten.  

Pianokonserten skrevs under en extremt orolig och turbulent tid. Napoleons styrkor hade invaderat Wien 1809, och den franska ockupationen hade lett till kaos både rent fysiskt och ekonomiskt. I juli 1809 skrev Beethoven till sin förläggare: ”Vilket destruktivt, bråkigt liv jag ser och hör omkring mig, blott trumslag och mänskligt lidande i alla former”. Detta var även en svår tid för Beethoven rent personligt då hans hörsel hade försämrats allt mer. Han var så rädd för att kriget skulle eskalera dövheten att han gömde sig i en källare och täckte öronen med kuddar för att skydda det lilla av hans hörsel som fanns kvar. Men det som gav honom kraft var att arbeta med sin femte pianokonsert.  

Det var med frenesi han komponerade och lyckades övervinna de hinder som hans sjukdom, och livssituation, hade byggt upp. Det finns en ren viljestyrka i kraften som speglas i pianospelet i konserten, som av många anses vara den främsta prestationen i Beethovens konsertkomponerande.  

Den samtidiga kritikerkåren var oense om huruvida detta stycke musik var nyskapande och fantastiskt eller bara konstigt och för smalt. Det fanns de som menade att Beethoven bara skrev för konnässörer och inte för den breda massan. Den där diskussionen är alltså ingen nyhet i kulturvärlden. 

Men fakta kvarstår, och Beethovens femte pianokonsert är fortfarande en av de mest spelade och älskade. Inte bara hos den stora massan, utan även hos hans kompositörskollegor. Franz Liszt höll exempelvis den som sin absoluta favoritkonsert och framförde den vid ett flertal tillfällen, bland annat vid avtäckandet av Beethovens minnesmonument 1845. 

Medverkande

Malmö SymfoniOrkester
Malmö SymfoniOrkester (MSO) är en av Sveriges ledande symfoniorkestrar med hög internationell nivå och en bred klassisk orkesterrepertoar men även en stark förankring i nutida repertoar med beställningsverk av vår tids ledande tonsättare.Läs mer
Håkan Hardenberger Dirigent
Vår tids ledande trumpetsolist Håkan Hardenberger utnämndes 2019 till hedersartist i Malmö SymfoniOrkester (MSO). Som en av de ledande internationella förespråkarna för vår tids musik har han uruppfört en lång rad trumpetkonserter tillägnade honom och därigenom lämnat ett avgörande bidrag till den nutida trumpetrepertoaren. Läs mer
Roland Pöntinen piano
Roland Pöntinen debuterade som 17-åring med Kungliga Filharmonikerna i Stockholm och har sedan dess framträtt med betydande orkestrar över hela världen. Bland höjdpunkterna märks konserter med Los Angeles Philharmonics i Hollywood Bowl, med anrika Philharmonia Orchestra samt framträdanden på London Proms i Royal Albert Hall. Pöntinen har samarbetat med dirigenter som Esa-Pekka Salonen, Leif Segerstam och Jevgenij Svetlanov för att nämna några.Läs mer

Konsertintroduktion

Konsertintroduktion kl. 18.00 med Gustav Melander. 

Programblad

Senast uppdaterat: 2024-02-01