Brahms Requiem
Låt dig omfamnas av trösterik sång och musik – om livet och döden, kamp och hopp.
När ljudvågorna från Johannes Brahms Ein deutsches Requiem omfamnar själen, öppnar sig en musikalisk portal till det transcendenta. Komponerad mellan 1865 och 1868, är detta requiem skrivet med känslor som sträcker sig från tröst till hopp. Ett unikt drag är Brahms beslut att använda tysk text, hämtad från den tyska bibeln, vilket ger verket en personlig och nästan meditativ karaktär.
Att lyssna på Ein deutsches Requiem med en fullödig symfoniorkester, kraftfull kör och solister är att bli omfamnad av en musikalisk katedral. Varje ton är en tidskapsel som transporterar oss till 1800-talets Tyskland. Och trösten verket skänker – är evig.
Medverkande
- Malmö SymfoniOrkester
- Malmö SymfoniOrkester (MSO) är en av Sveriges ledande symfoniorkestrar med hög internationell nivå och en bred klassisk orkesterrepertoar men även en stark förankring i nutida repertoar med beställningsverk av vår tids ledande tonsättare.Läs mer
- Pierre Bleuse Dirigent
- Dagens dirigenter har ofta flera olika konstnärliga uppdrag och den franske dirigenten Pierre Bleuse är inget undantag. Han är chefsdirigent för Odense Symfoniorkester och konstnärlig ledare för både Ensemble intercontemporain och Pablo Casals Festival. Pierre Bleuse studerade för den legendariske dirigentläraren Jorma Panula i Finland och för Laurent Gay vid Haute École de Genève.Läs mer
- Johanna Wallroth Sopran
- Svenska sopranen Johanna Wallroth har lovordats i pressen som ”Sparkling Swedish soprano”. Hon vann förstapris i Mirjam Helin-tävlingen i Helsingfors 2019. Samma år fick hon Aurora Lillieros-stipendiet av Fredrika Bremer-förbundet, Håkan Mogrens stipendium 2020 och Birgit Nilsson-stipendiet 2021.Läs mer
- Daniel Okulitch Basbaryton
- Som en av de ledande Mozartinterpreterna, speciellt i roller som Don Giovanni, Almaviva och Figaro, har kanadensiske basbarytonen Daniel Okulitch skaffat sig ett grundmurat rykte. Listan över operahus han sjungit i är oerhört omfattande och upptar en mängd amerikanska operor. Läs mer
- Lunds vokalensemble kör
- År 1990 bildades Lunds Vokalensemble med fokus på a cappellamusik. Fem år senare blev Ingemar Månsson körens dirigent och konstnärlige ledare. Körens repertoar utvidgades till att omfatta allt från renässansmusik till nutida musik, och den rena, transparenta och homogena klangen blev körens signum. Även nutida repertoar är kännetecknande för kören som regelbundet beställer nya verk. Läs mer
- Vokalensemblen VOS Kör
- VOS bildades 2015 under namnet Malmö Live Vokalensemble av Sofia Söderberg som hade dirigentuppdraget till och med april 2018. VOS är en blandad kör med 24 sångare. Kören startade som en satsning i Malmö Live Konserthus regi. Kören har idag ett bredare verksamhetsområde och har projekt tillsammans med konserthuset såväl som projekt i egen regi. Kören står sedan 2017 på egna ben och bytte i samband med det namn till VOS. VOS står för Voices Of Scandinavia vilket speglar körens klangideal, den skira och raka Skandinaviska klang som blivit omtalad i körkretsar världen över. Läs mer
- Petri Sångare Kör
- Petri Sångare (PS) är en kammarkör med hemvist i St Petri kyrka i Malmö. Kören grundades 2010 av dirigenten Alexander Einarsson och leds nu av Karin Oldgren. Kören har en bred repertoar med fokus på nutida västerländsk konstmusik. Dess främsta genre är a cappella-musik men PS framför regelbundet även standardverk från 1700- och 1800-talen i samarbete med Malmöregionens ledande musiker. Läs mer
Program
- Brahms, Johannes Ein deutsches Requiem 80 min
1. Selig sind, die da Leid tragen
2. Denn alles Fleisch, es ist wie Gras
3. Herr, lehre doch mich
4. Wie lieblich sind deine Wohnungen
5. Ihr habt nun Traurigkeit
6. Denn wir haben hie keine bleibende Statt
7. Selig sind die Toten
Om verket
Tyngden och traditionen kring den katolska dödsmässan har sporrat många tonsättare att prestera sitt yttersta när de komponerat sin egen version. Mässans text börjar med de högtidliga orden ”Requiem aeternam dona eis Domine”, ”Giv dem evig vila, Herre” och följer sedan den katolska gudstjänstens liturgi, med nattvard, lovsång, trosbekännelse och så vidare.
Brahms var en troende man, och ville därför göra ett requiem som var relevant för honom. Det vill säga på tyska istället för latin, och utifrån Luthers bibel istället för katolsk liturgi. Han sammanställde själv en text utifrån ett femtontal bibelställen, främst ur Nya Testamentet, men också ur Jesaja, Psaltaren och tilläggen till Gamla Testamentet. Inledningsraderna kommer ur Bergspredikan och sätter an tonen: ”Saliga är de som sörjer, de skall bli tröstade”.
Han har valt flera bibelställen där tron och den troendes belöning beskrivs genom jordbruksmetaforer. ”Gråtande går de och sår sin säd. Jublande kommer de och bär sina kärvar.” ”Jordbrukaren ser fram mot att jorden skall ge sin dyrbara skörd och väntar tåligt på höstregn och vårregn.” Hans stora budskap är att tålamodet och tron kommer att ge riklig belöning. Livet på jorden är flyktigt i jämförelse med det som komma skall: ”Bara en vindfläkt är människan”.
Här finns inget mörker av det slag som finns i den katolska originalversionen av Requiem-mässan, tänk på t.ex. Mozarts och Verdis himlastormande Dies Irae, Dies illa-satser. Världen skall på vredens dag förgöras i aska, förkunnar kören. Basuner ska dåna och de döda resa sig från sina gravar.
Frånvaron av denna dramatik gör inte att det saknas storslagna partier i Brahms Requiem. Den andra satsen, den långsamt framskridande ”Denn alles Fleisch es ist wie Gras”, är ett av körrepertoarens allra mäktigaste verk. Det handlar om livets förgänglighet och kraften i Guds ord. ”Människan är som gräset och all hennes härlighet som blommorna i gräset. Gräset vissnar och blommorna faller av. Men Herrens ord består i evighet”.
Att uttrycka världens undergång med vredgade toner och fortefortissimo, som Verdi och Mozart gör, är ju på alla sätt och vis passande och kongenialt. Brahms gör tvärtom på ett spännande och konstnärligt intressant sätt. Han använder kraftfull och storslagen musik för att berätta om det lilla, knappt märkbara: Det prasslande gräset. En torr blomma som faller till marken...
Mat & Dryck på Malmö Live
Det finns Införbokning i samband med detta evenemang.
När du förbokar mat- och dryckeservering ser vi till att maten är färdig och uppdukad på plats. Information om mat- och dryckesbokning publiceras löpande.
Konsertintroduktion
Konsertintroduktion enbart torsdag 31 oktober kl. 18.00 med Andrew Banzhaf på Kanalscenen. Observera att introduktionen kommer vara på engelska.
Abonnemangsinformation
-
Torsdagens konsert ingår i konsertserierna Platina och Guld