Berliner Philharmoniker

17 november 2021
Konsertsalen
2 timmar inkl. paus
Malmö Live Konserthus
Ons 17 Nov 20:00 Slutsålt
445 - 1245 kr
Kirill Petrenko, chefsdirigent Berliner Philharmoniker
Prisinformation

Biljetter som kostar 1 245 kr inkluderar ett glas bubbel alternativt ett glas alkoholfritt.  

Världsberömda Berliner Philharmoniker åker på turné i höst och har Malmö Live Konserthus som enda stopp i Sverige.

Orkestern har sedan den grundades för snart 140 år sedan haft en mängd framstående dirigenter, exempelvis Herbert von Karajan, Claudio Abbado och Simon Rattle, och många av världens främsta symfoniker har spelat eller spelar i orkestern. Ska du se en symfonisk konsert på svensk mark i höst är det förmodligen denna.

Konsertprogram

Felix Mendelssohn Symfoni nr 3 ”Den skotska” 37 min

Mendelssohn fick impulsen till sin tredje symfoni när han besökte den medeltida klosterruinen Holyrood Abbey i Edinburgh 1829. ”Gräs och murgröna frodas”, skrev han hem till sin familj, ”rena himlar forsar in”. Han komponerade första temat på plats, men fullbordade inte symfonin förrän tretton år senare. Symfonin innehåller citat och inspiration från skotsk folkmusik, särskilt i den muntra andra satsen. Under symfonins triumfatoriska slutminuter drar sig den vildvuxna murgrönan tillbaka och taket sluter sig över altaret. Med trumpeternas och hornens ekande stötar återskapar Mendelssohn det ljusa kyrkorummet, och de raserade väggarna reser sig åter mot himlen.

Paus 30 min
Dmitri Sjostakovitj Symfoni nr 10 50 min

Enligt tonsättaren handlar Symfoni nr 10 om Stalinepoken. Diktatorn avled i maj 1953 och symfonin uruppfördes nio månader senare.

Den börjar med en lång och dramatisk sats, som är omisskänneligt ”sjostakovitjsk” till sin karaktär. Det är lätt att känna igen klanger och vändningar från tidigare musik. Andra satsen är ett musikaliskt porträtt av Stalin. Den är ”obeveklig, utan förbarmande, som en ond virvelvind”, som musikologen Solomon Volkov formulerar det i förordet till tonsättarens memoarer.

I tredje satsen skapar Sjostakovitj en kuslig melodi baserad på bokstäverna i sitt namn: DSCH (efter den tyska transkriberingen). D-Ess-C-H, en uppåt- och två nedåtgående toner. Denna tonkombination finns i flera av hans verk, t.ex i Symfoni nr 8 (1943). En tredjedel in i tredje satsen förekommer också ett kryptogram baserat på namnet Elmira, en student som han var förälskad i. Tonerna hörs i hornet, som ett osäkert rop ut i tomheten. Finalsatsen börjar långsamt och trevande, men slutar med dunder, brak och triumf.  

Medverkande

Berliner Philharmoniker
Berliner Philharmoniker, som grundades 1882 som en självstyrande orkester, har länge varit en av världens ledande orkestrar. Under de första decennierna var Hans von Bülow, Arthur Nikisch och Wilhelm Furtwängler de mest betydelsefulla chefsdirigenterna, följt av Herbert von Karajan 1955. Han utvecklade en unik ljudestetik och kultur med Berliner Philharmoniker, som gjorde orkestern känd över hela världen. 1989-2002 var Claudio Abbado orkesterns chefsdirigent och 2002-2018 Sir Simon Rattle. Kirill Petrenko har varit chefsdirigent för Berliner Philharmoniker sedan 2019. Klassisk romantisk repertoar, rysk musik och orättvist bortglömda kompositörer är det han först och främst valt att fokusera på vad gäller programsättningen.
Kirill Petrenko chefsdirigent
Kirill Petrenko har varit chefsdirigent för Berliner Philharmoniker sedan säsongen 2019-20. Tidigare var han ”general music director” på Meininger Theatre, på Komische Oper Berlin och, från 2013 till 2020, på Bayerische Staatsoper. Försummade kompositörer som Josef Suk och Erich Wolfgang Korngold är viktiga inslag i Petrenkos konserter. Kirill Petrenkos engagemang för samtida musik – utöver hans intresse för centrala verk från 1900-talet hörs också i reperoaren; ett antal verk har redan beställts av samtida kompositörer. Han är också engagerad i utbildningen av unga musiker och projektleder Karajan Academy och konserter med National Youth Orchestra of Germany.
Berliner Philharmoniker sponsorer
Senast uppdaterat: 2021-10-01