Beethoven & Kodály
Emmanuel Tjeknavorian tar oss via Armenien och Ungern till Beethovens värld i en konsert med både ödesmättad tragedi och livs-bejakande ljus.
Den österrikiske dirigenten Emmanuel Tjeknavorian inleder med att hylla sitt armeniska ursprung med balettmusik ur Gajane av Chatjaturjan, och fortsätter sedan till Ungern där Zoltán Kodály hämtat vitala och lyriska melodier ur den rika skatten av folkmusik och klätt dem ”i barockkostym” i Konsert för orkester. Vi fortsätter därefter in i Beethovens romantiska värld, där de ödesmättade ackord som inleder Ouvertyren till Coriolanus avslöjar att tragedin om den idealistiske romerske generalen kommer att sluta med döden. Desto ljusare är Beethovens jovialiska Symfoni nr 4, som bjuder på härligt livsbejakande musik, full av melodisk originalitet och djärv rytmik.
Medverkande
- Malmö SymfoniOrkester
- Malmö SymfoniOrkester (MSO) är en av Sveriges ledande symfoniorkestrar med hög internationell nivå och en bred klassisk orkesterrepertoar men även en stark förankring i nutida repertoar med beställningsverk av vår tids ledande tonsättare.Läs mer
- Emanuel Tjeknavorian Dirigent
- Emmanuel Tjeknavorian, österrikisk dirigent som sedan februari 2024 är chefdirigent för Orchestra Sinfonica di Milano. I mars 2025 vann han Franco Abbiati Prize för bästa dirigent efter att förra året tillsammans med orkestern vunnit specialpriset. Han gästar också orkestrerar som SWR Symphonieorchester, Bremer Philharmoniker och Helsingfors filharmoniska orkester. Innan dirigentkarriären verkade Tjeknavorian som violinist med framträdanden i några av världens främsta konserthus. Emmanuel Tjeknavorian är mottagare av prestigefyllda OPUS Klassik-priset och har släppt flera inspelningar, både som violinist och dirigent. Läs mer
Program
- Chatjaturjan, Aram Iljitj Ur svit 1 och 3 från baletten Gajane, op. 53 (1943) 22 min
1. Sabre Dance
2. Dance of the Young Kurds
3. Dance of the Young Rose Maidens
4. Awakening and Dance of Aisha
5. Mountaineers’ Dance
6. Lullaby
7. Lezginka
- Kodály, Zoltán Konsert för orkester (1939–1940) 20 min
1. Allegro risoluto
2. Largo
3. Tempo primo
4. Largo
5. Tempo primo
Om verket
När Zoltán Kodály ombads att skriva till Chicagos Symfoniorkesters 50-årsjubileum gick han till den stora skatt av folkmusik som han samlat in under sina många och långa inspelningsresor på den ungerska landsbygden. Han plockade fram några rytmiskt och melodiskt laddade melodier och komponerade ett vitalt verk där hela orkestern skulle kunna exponera sin briljans, och alla instrument få sin stund i rampljuset. Konsert för orkester är med Kodálys egna ord “klädd i barockkostym”, inspirerad av 1700-talets concerto grosso där solistiska instrumentgrupper spelar i växelverkan med den stora orkestern, som i en Brandenburgkonsert av Bach. Med mustig orkestrering och fantasifullt handlag med folkmelodierna gjorde Kodály Konsert för orkester till ett eldigt verk med sprudlande humör.
- Paus 25 min
- Beethoven, Ludwig van Ouvertyr till Coriolanus, op. 62 (1807) 9 min
Om verket
Heinrich Joseph von Collins drama Coriolanus som sattes upp i Wien 1807 berättar om den romerske härföraren som ska krossa Rom som hämnd för sin kränkta ära, men till sist inser han att det enda sätt han kan rädda sin heder på är att ta sitt eget liv. Beethoven greps av den högmodige fältherrens inre kamp, och att hans mest hjältemodiga bragd blev att svälja sin stolthet för att skona Roms folk. I ouvertyren presenterar Beethoven den kraftfulle krigaren med solida ackord, men klangerna slits snart åt olika håll i stormiga själavåndor, och till sist rinner Coriolanus liv ut i tre svaga pulsslag.
- Beethoven, Ludwig van Symfoni nr 4 i B-dur, op. 60 (1807) 34 min
1. Adagio - Allegro vivace
2. Adagio
3. Allegro vivace
4. Allegro ma non troppo
Om verket:
I Symfoni nr 4 leker Beethoven med publikens förväntningar. Introduktionen utlovar något oerhört allvarligt och högstämt, men så kommer en tvärvändning och han låter resten av verket genomsyras av sprudlande munterhet och livsglädje.
Symfonin kom till under det extremt produktiva året 1806, då han komponerade sin berömda Violinkonsert och Pianokonsert nr 4, samtidigt som han reviderade operan Fidelio, som haft premiär året innan. Han var också mitt uppe i arbetet med det som skulle bli hans femte symfoni. På sommaren fick han dock en beställning på en ny symfoni av en musikälskande släkting till hans mecenat, prins Lichnowsky, och under en vistelse på prinsens slott under september och oktober 1806, komponerade han Symfoni nr 4.
Musikaliskt är den ett återbesök i wienklassicismen. Den långsamma andra satsen är beryktad för sin skönhet. Tredje satsen är en virvlande menuett och i finalen går tempot egentligen ner något, men energin skruvas upp rejält, bland annat genom de bubblande soloinsatserna från de olika träblåsinstrumenten. Symfoni nr 4 uruppfördes i Wien i mars 1807.
Konsertintroduktion
Välkommen på konsertintroduktion med Lukasz Lisowski kl. 18.00 på Kanalscenen. Observera att introduktionen hålls på engelska.
Mat & dryck på Malmö Live

Det finns Pausbokning i samband med detta evenemang.
När du förbokar mat- och dryckeservering ser vi till att maten är färdig och uppdukad på plats. Information om mat- och dryckesbokning publiceras löpande.