Wiehes låtskatt i storslaget arrangemang på Malmö Live
Flickan och kråkan. Lindansaren. Keops pyramid. Den jag kunde va.
Vi är många som har en relation till i alla fall någon av sångerna i artisten och vismakaren Mikael Wiehes stora låtskatt.
Även om han inte har något emot att stå ensam med bara gitarren på scen, framförs hans mest älskade sånger nu i ett större arrangemang tillsammans med Malmö SymfoniOrkester på Malmö Live Konserthus.
Samarbetet med symfoniorkestern innebär att en helt ny klangvärld öppnar sig. Resultatet blir magiskt och det är en chans att se något som man inte vet när föreställningen nu ges igen. Det är väl värt att passa på.
– Det är skoj för en liten sång att växa till sig och bli ett stort verk, säger Mikael Wiehe.
Hans låtar älskas av många och han känner dem själv väl. Ändå har han upptäckt en ny sak:
– Jag tycker att de mycket väl kan bära den här dräkten, att framföras av en symfoniorkester. Jag tror också att det är roligare för publiken när det låter stort och mäktigt, säger han.
”... har du sett världen” gjorde succé redan förra våren och när man nu återkommer i maj och juni, är det i en ny och delvis omarbetad tappning, främst vad det gäller manuset. Men även med något nytt låtinslag. För den som såg föreställningen förra gången, finns nya saker att uppleva.
Även denna gång står artisten Edda Magnason på scen.
– Det är en stor ära att få sjunga Mikaels fantastiska texter. Det är en helt annan musikalisk värld än den jag vanligtvis befinner mig i. Det är svårt och utmanande och det gillar jag, säger Edda.
Mikael blev väldigt glad när Edda tackade ja till att vara med.
– Jag är ett stort fan av henne och hon gör mina sånger väldigt bra.
Edda tycker själv att det är härligt att vara med igen:
– Jag blir varm inombords av den här föreställningen. Det är riktigt roligt att träffa alla igen och se det som har skruvats på och utvecklats sen sist, säger hon.
En av hennes favoriter är ”Titanic”, som hon alltid har älskat och även kommer att framföra.
Föreställningen spänner över Mikaels liv från liten pojke, när han flyttar från Köpenhamn till Malmö med mor och bror, och fram tills i dag.
Den handlar också om Malmös utveckling från arbetarstad till den framtidsstad den är i dag. Mikaels liv är tätt sammanbundet med staden.
– Det är här jag känner mig hemma.
Som bakgrund till artisternas framträdande visas ett bildsvep med gamla Malmöbilder, sammanställt av filmproducenten Magnus Gertten.
Mikael berättar för sig själv som barn, spelad av Sissela Benn, om hur staden vuxit fram och utvecklats, om hus som har rivits, skola och klasskillnader och annat från stadens historia.
Sissela gestaltar också Mikaels dotter som får mer utrymme i det omarbetade manuset av Fredrik Ekelund och produktionen.
Innan föreställningen drar igång på Malmö Live i maj, görs ett gästspel med åtta föreställningar på Folkoperan i Stockholm i april. Folkoperan är hemmaplan för Marit Strindlund, som också återkommer som dirigent när den spelas i Malmö.
– Jag tror att också stockholmarna kan känna igen sig. Jag berättar min och min generations historia, säger Mikael.
I föreställningen nämns också Björn Afzelius, Mikaels bortgångne vän och spelkamrat som han alltid kommer att sakna.
Föreställningen kommer att beröra, helt klart.