Starka känslor med Circa i nycirkus-föreställningen What will have been
Circa har sedan 2004 visat upp sina akrobatkonster världen över och haft föreställningar i över 35 länder på sex kontinenter. Gruppen har varit omåttligt populär och ligger i fronten inom nycirkusgenren. Senast Circa gästade Sverige var 2011. Nu är de tillbaka i samband med en turné med Riksteatern och uppträder i Kuben!
What Will Have Been
What Will Have Been framförs av tre artister - Lauren Herley, Daniel O’Brien och Lewis West – som med hjälp av rep och trapetser svävar över scenen. Publiken bjuds in till en vacker och dramatisk berättelse om kärlek. Eller är det vänskap? Ja, det blir upp till publiken att uttolka och det är just det som gör föreställningen så stark. Istället för att sträva efter nästa spektakulära cirkustrick så sträcker sig What Will Have Been djupare och sätter förmedlandet av känslor i fokus. Föreställningen byggs inte bara upp av modern cirkuskonst i världsklass utan framförs även till elektronisk musik som flätas samman med klassiska inslag när violinisten Rebecca Seymour (Queensland Symphony Orchestra) ackompanjerar gruppen på scen och skapar ytterligare ett lager av närvaro.
Circa och konstnärlige ledaren Yaron Lifschitz
Den konstnärlige ledaren Yaron Lifschitz började arbeta med gruppen i början på 2000-talet och har tillsammans med akrobaterna utformat ett unikt konstnärskap som särskiljer Circa från andra nycirkusgrupper. Tillsammans flyttar de fram gränserna för vad som är fysiskt möjligt och visar hur cirkus kan kombineras med rörelse, dans, teater och musik i olika former. I komponerandet av repertoarerna har Lifschitzs roll blivit att belysa berättelsen och skapa strukturer i akten för att förmedla känslor som akrobaterna i ensemblen sedan koreograferar och uttrycker med sina kroppar.
Circa är inte rädda för att behandla starka berättelser och politiska ämnen. Tidigare föreställningar har bland annat berört mänskliga rättigheter, flyktingkrisen, kroppsideal och ungdomskriminalitet. Musiken är väl genomtänkt och produktionerna har framförts till toner av både Mozart och Shostakovitch. Kombinationen av ett konstnärligt narrativ, musiken, dansen och akrobatiken gör att ingen lämnas oberörd efter föreställningarna.
If the effort and danger isn’t real, it’s fake. Our strength lies in the artists’ commitment and virtuosity in delivering extreme states of emotion with their bodies.”