Per Sinding-Larsen om Entombed feat. MSO
Vad har du för relation till Entombed och ”Clandestine”?
– Entombed var de första gästerna som jag bokade till kabeltevekanalen ZTV när jag var med och startade den 1991. 23 år senare var jag också med om att som juryledamot se till att bandet tog plats vid det allra första invalet till den svenska musikens gyllene tron - Swedish Music Hall of Fame. Och allt detta beror just på "Clandestine" som tog mig med storm när den släpptes. En skiva som än i dag har en hedersplats i mitt hjärta.
Varför är "Clandestine" ett så unikt album, både inom den svenska populärmusiken och metalvärlden?
– "Clandestine" är ett otroligt rikt och välkomponerat album. Entombed skakade inte bara om den dåtida dödsmetallscen de kommer ifrån. Det går att höra element av allt från fusionsjazz till folkmusik och symfoni i musiken. För att nämna några inslag.
Vilken låt från "Clandestine" ser du fram emot att höra i MSO:s symfoniska tappning?
– "Chaos Breed", en låt som i min värld sammanfattar "Clandestine" väldigt väl. I den finns så mycket som borde passa och utmana dirigent Josef Rhedin och hans orkester. Från de inledande oroande molande gitarrerna in i raseriet, fallet och fram till det plötsliga, tvära slutet. Jag är väldigt nyfiken på hur det kan låta. Det finns överhuvudtaget så mycket i "Clandestine" - inte minst dramatiken - som både kan växa och förstärkas när den stöps om med hjälp av en god symfoniorkester. Som jag längtar till att höra hur de hanterar det överraskande taktbytet i "Sinners Bleed".
Varför ska man ta sig till Malmö Live och se denna konsert den 12 november?
– Därför att det är albumets 25-årsjubileum. På dagen dessutom. Detta är en av mikroskopiskt få gånger som man får höra stor svensk musik på just detta vis. Det är en historisk kväll.