“När konserten börjar åker axlarna ner”
- Naturligtvis var ljudet bra överallt och helt perfekt på nedre parkett. Men jag är så kort i rocken, och hamnar det en lång person framför mig ser jag inte dirigentens och musikernas samstämda arbete. Som abonnent vet jag att platsen på övre parkett är min!
Under uppväxten i Göteborg fanns det ingen klassisk musik i hemmet. Ingen musik alls, berättar hon. Det var när hon köpte en grammofon som hon upptäckte den klassiska musiken. Hon följde med en kamrat till Göteborgs konserthus, och var fast. När flyttlasset gick till Malmö började och hon och maken gå på konserter både i Köpenhamn och i Malmö. När barnen blivit äldre slog de till på ett abonnemang.
- När vardagen snurrar på hjälper ett abonnemang en att verkligen komma iväg. Nu när jag är ensam går jag tillsammans med en väninna, och så är det så trevligt att träffa de andra abonnenterna i pausen. Redan på bussen till Malmö Live så träffar man konsertbekanta!
Hur är då en riktigt bra konsertupplevelse? Den börjar med att hon går på introduktionen där dirigenten, någon av musikerna eller annan sakkunnig berättar om kompositören och tillkomsten. För Marianne får symfoniorkestern gärna framföra ett modernare verk före pausen, och sedan ett äldre klassiskt. Hon lyssnar för att koppla av.
- Jag är verkligen inte expert på klassisk musik, jag bara njuter. När konserten börjar åker axlarna ner, allt annat stängs ute och man är bara här och nu. Sedan några år tillbaka får mina barnbarn en opera- eller konsertupplevelse med farmor. De är mycket mer musikaliska än jag är och spelar instrument.
Vilken är din största konsertupplevelse?
- Det får bli Rachmaniovs “Pianokonsert nr 3”, som var en upplevelse utöver det vanliga. Svårt att säga exakt varför jag tyckte så mycket om den, men den skapar mycket känslor. Beethovens musik är också fantastisk, och Mozart lyssnar jag gärna på.
MARIANNE SIGNÄS
Abonnemang: GULD
Favoritstycke: Svårt att välja, men Carl Nielsens “Violinkonsert” är underbar.