Musik har inget utgångsdatum
Hur har du förberett dig inför kommande konserter och hur lång är processen?
- Processen har varit ganska kort denna gången då förfrågan om att vara solist kom sent i våras. Han fortsätter med det filosofiska citatet ”musiken har ju inget utgångsdatum” och förklarar sedan meningen bakom: musiken är ju lika bra och rolig varje gång man tar upp den igen och därför är det egentligen en fördel att öva in grejer och sen låta de vila en period innan de tas upp igen för finslipning och mental övning inför själva konserten.
Vad upplever du som den största skillnaden mellan att vara solist med orkester och att sitta som solohornist och vara solist i orkestern?
- Förvånande nog har jag iallafall tidigare upplevt det som att jag har mer kontroll när jag står framför orkestern. Soloslingor och annat i stora orkesterverk ska alltid passas ihop med någon annan på et kammarmusikaliskt sätt, men framför orkestern är jag fri att göra lite som jag vill oavsett vad som händer i orkestern bakom. Han tillägger skrattande att ”som dirigent upptäcker man nog att man inte alltid har kontroll ändå” men det krävs nog fler konserter än de man som orkestermusiker får göra som solist.
Hur kom det sig att det blir just Atterberg, ett eget val eller en önskan utifrån?
- Det var inget val alls utan var redan bestämt när jag fick frågan om att vara solist. Dock passar det mig väldigt bra då jag föredrar att visa upp de inte lika kända hornkonserterna av bl. à svenska kompositörer. Atterberg är ett exempel, Lars Erik Larssons concertino ett annat.
Astrid Hemmingson, Svenska hornsällskapet
Fem snabba frågor till Johan Åhnberg
1. Vad är viktigast att göra innan du går upp på scen?
- Oj, jag har nog ingen rutin annat än att kanske dra mig tillbaka lite innan… det som händer innan konserten får ju inte påverka en oavsett vad som händer eller hur man laddar upp.
2. Hur många koppar kaffe är rimligt på en repdag?
- Det finns ingen gräns! Men desto färre desto bättre
3. Vad hade du haft för konsertklädsel om du fick välja helt fritt?
- Återigen en svår fråga, man har ju aldrig fått välja själv… men jag tycker ändå ganska bra om frack, den skapar enhet för både oss musiker och publiken. Dessutom är fracken bra att spela i för det är lätt att andas, inte alls lika tight som kostym.
4. Vilken musik lyssnar du på utanför jobbet?
- Oftast lyssnar jag inte på något alls, det är både skönt och viktigt att vila öronen när man jobbar i en sån rörig ljudmiljö som orkestern är. När det kommer till musiksmak så lyssnar jag på allt men det är inget jag har i bakgrunden utan lyssnar jag på musik så är det för att aktivt lyssna på den.
5. Och till sist, vad är ditt bästa lyssningstips?
- Det är en knepig fråga, men generellt skulle jag säga att man ska testa nåt nytt för sig själv. Det kan vara allt från en ny kompositör till en ny genre eller artist, själv upptäckte jag t. ex Atterbergs symfonier bara härom veckan.