Många lekfulla grepp när ålen gestaltas musikaliskt
Ålevangeliet är en samproduktion mellan Malmö Live, Riksteatern och Norrlandsoperan som hade urpremiär på Folkoperan i Stockholm i maj i år. Det är ett oratorium för orkester, kör och solister som baserats på Patrik Svenssons Augustprisade bok Ålevangeliet: berättelsen om världens mest gåtfulla fisk från 2019.
– När man sitter i sin ensamhet och skriver en bok om ålar, med allt tvivel och grubbel som det innebär, så tänker man inte tanken att det ska sluta på en operascen som ett oratorium, säger författaren Patrik Svensson med ett skratt.
– Men det är extremt roligt att min berättelse kunnat inspirera någon annan till att ta form i ett helt annat sammanhang. När frågan kom blev jag exalterad och tyckte det var spännande, men också lite nervöst: jag insåg direkt att jag måste släppa taget om min historia och låta dem tolka den på sitt sätt.
Musiken är komponerad av Emmy Lindström, Folkoperans konstnärliga chef Tobias Theorell regisserar och librettot är skrivet av Stina Oscarson. Verket uppförs på Malmö Live i början av september, med fyra solister, kör och orkester.
Efter att Patrik Svensson sett föreställningen sättas upp i Stockholm under våren, släppte nervositeten:
– Jag tyckte det var jätteroligt att se den. Jag älskar musiken och stämningen de lyckades skapa. Kompositören Emmy Lindström är uppenbarligen otroligt begåvad, jag är väldigt imponerad av henne. Musikaliskt tycker jag det är en väldigt vacker föreställning, den är varierad och innehåller mycket lekfullhet och humor.
Boken Ålevangeliet är både en facklitterär historia om ålens märkliga liv och hotet mot den, och samtidigt en berättelse om Patrik Svenssons relation till sin far. De började tillsammans fiska ål på 1970-talet när sonen var 5–6 år, och deras stunder tillsammans vid den lilla ån i närheten av hemmet i nordvästra Skåne betydde mycket för dem båda. Fiskestunderna fortsatte ända tills pappan gick bort 2008.
– Boken är både en sorgesång för ålen som är på väg att försvinna från oss, och ett sätt att bearbeta förlusten av min pappa. Platsen där vi fiskade betyder väldigt mycket för mig, och när jag skulle beskriva den i boken blev jag nästan förvånad över att jag hade så starka, nästan filmiska, minnesbilder av platsen fast jag inte hade varit där på många år. Jag kunde se allting framför mig, det stora pilträdet som lutade sig ut över vattnet, fladdermössen som flög genom luften på kvällarna, höra ljudet från vattnet och känna hur det höga gräset kändes när man gick genom det.
Var platsen ligger vill Patrik Svensson dock hålla hemligt:
– När boken kom var det många som ville åka dit och fota, men jag vill behålla den platsen för mig själv. Den betyder väldigt mycket för mig, och för min pappa också tror jag, det var där vi umgicks tillsammans, bara han och jag. Vi byggde upp en slags gemenskap kring platsen som blev väldigt viktig.
Men nu får vi ändå chansen att uppleva stämningen på Malmö Live.
– De har använt väldigt lekfulla grepp, som man kanske inte så ofta ser eller hör i en opera, som ljudet av vatten som rör sig. Jag tycker att Emmy Lindström har på ett fint sätt fångat stämningen av en sommarnatt nere vid en liten porlande å. Min berättelse handlar om hur mötet med naturen kan vara något trösterikt och något som kan hjälpa oss att känna samhörighet. Jag vet att en stark musikupplevelse kan spela samma roll för oss.
Ålevangeliet på Malmö Live 2 och 3 september
Ålevangeliet spelas fredag 2 september klockan 19.00 och lördag 3 september klockan 18.00 i Konsertsalen.
Kompositör: Emmy Lindström
Libretto: Stina Oscarson
Regi: Tobias Theorell
Dirigent: Emil Eliasson
Solister: Olle Persson (baryton), Linnea Andreassen (mezzosopran) och Emil Jonason
Orkester: Malmö SymfoniOrkester
Kör: består av sångare ur körer från Malmö och Lund, under ledning av Cecilia Martin Löf.
EWI: EWI är en elektronisk klarinett, spelas av Emil Jonason.