Malin Nyström inför Tjajkovskijs Violinkonsert
– Det är den kanske mest spelade och en av de mest omtyckta violinkonserterna. Ett verk som har följt de flesta violinister genom hela karriären – under studietiden, på provspelningar, masterklasser, och så vidare. Och det gör det hela lite läskigt. Eftersom alla känner till den, så har alla också en åsikt om den. En del kommer inte att gilla det man gör av stycket, andra kommer att tycka det är coolt. Så det är både nervöst och roligt.
Vilka är dina första minnen av verket?
– Det var nog en liveversion på LP med Anne-Sophie Mutter. Den följde mig under många år, men på senare tid har jag sökt mig till betydligt äldre inspelningar, till exempel med Mischa Elman [ukrainsk violinist, 1891-1967]. På den tiden fanns inte så många inspelningar av verket att förhålla sig till, så violinisterna kunde skapa något helt eget. Idag spelas verket ofta efter en viss mall, men då var man friare.
Tjajkovskijs Violinkonsert har ofta betraktats som väldigt svår för solisten. Vad tycker du?
– Visst, den är lite märkligt lagd här och där, och när konserten skrevs 1878 var det nog en annan sak. Men nu för tiden måste man behärska så otroligt många olika spelstilar och tekniker, så för dagens violinister innehåller den inga oövervinneliga svårigheter.
Konserten finns i olika versioner, den stora frågan brukar vara om man ska spela sista satsen med de språng (d.v.s. strykningar) som en av de första uttolkarna, Leopold von Auer föreslog, eller om man ska spela precis som Tjajkovskij skrev. Var står du i den frågan?
– När jag ursprungligen lärde mig verket för många år sedan, var det just versionen med språng. Men i det här konsertprogrammet spelar jag originalversionen. Jag bestämde mig för att jag behövde uppdatera mig lite och såg det som en utmaning. När jag väl spelar originalet kan jag förstå varför man traditionellt har utelämnat vissa ställen i tredje satsen – men samtidigt har ju Tjajkovskij skrivit som han har skrivit, och det är det vi framför under den här konserten.
Det här samtalet äger rum en vecka före konserten. Hur kommer du att förbereda dig under de kommande dagarna?
– Jag ska träna uthållighet, jag spelar igenom stämman varje dag, ibland med satserna i omvänd ordning. Den första satsen är väldigt lång och ansträngande – men man får inte ta ut sig helt, för när man väl är färdig med den har man ytterligare två satser kvar att ta sig igenom.
Relaterad konsert
Franz Schubert Ouvertyr i italiensk stil
Richard Strauss Don Juan
Pjotr Tjajkovskij Violinkonsert
Medverkande:
Malmö SymfoniOrkester
Domingo Hindoyan, dirigent
Malin Nyström, violin