Malin Byström: "Domingo var otroligt generös mot mig”
– När jag var tolv år hörde jag Beethovens femte pianokonsert i Helsingborgs konserthus och blev verkligen drabbad. Jag blev indragen i musiken, oerhört berörd, säger Malin Byström, som växte upp i en musikerfamilj i staden. Pappan var flöjtist i symfoniorkestern och mamman organist och körledare. Malin spelade piano, sjöng i mammas kör och hon är övertygad om att den bakgrunden har varit betydelsefull.
– Jag fick den klassiska musiken med modersmjölken och har ett musikaliskt öra helt enkelt. Som tonåring var jag en riktig nörd, passionerad, stod i skivaffärer och lyssnade på olika sångare, mest på Maria Callas. Jag blev helt tagen. Man hör så mycket av hennes personlighet i rösten, det är en naken röst som går direkt in…
Malin gick sin egen väg under uppväxten i Helsingborg, spelade teater och åkte ofta till Köpenhamn och tittade på operaföreställningar.
– Att stå på scenen var min stora lust i livet redan som tonåring. Jag gick samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet, men drömde om att sjunga och var lite avundsjuk på dem som bodde i Stockholm och kunde gå gymnasielinjer som var inriktade mot musik, som Adolf Fredrik.
Malin Byström är utbildad vid Musikhögskolan i Göteborg och Operahögskolan i Stockholm, som hon dock inte gick ut, eftersom hon fick engagemang i Lübeck i Tyskland redan under utbildningen. Sedan följde en fast anställning i Nürnberg under några år innan hon blev frilans. År 2004 blev Malin gravid och flyttade hem. Samtidigt fick hon kontakt med en svensk agent som hon har samarbetat med sedan dess och som har hjälpt henne till en internationell karriär. Nu är Malins kalender fulltecknad fram till våren 2019.
Hon bor med sin familj i Stockholm, mannen Markus Schwartz som också är sångare och de tre barnen, elva, sex och tre år gamla.
– Karriären kostar på, det är en tung apparat när man har familj. Vi har löst det så att om jag till exempel är borta i åtta veckor, så reser en del av familjen eller ibland alla barnen till mig en period, så att vi inte är ifrån varandra för länge. När jag nu har fattat beslutet att resa mycket och sjunga internationellt ska jag försöka att inte ha dåligt samvete. Om det inte fungerar med familjen får jag i så fall ändra min situation.
Malin Byström säger att hon är glad över att kunna arbeta i Sverige en del framöver. I vår gör hon Donna Elvira i Mozarts Don Giovanni på Stockholmsoperan och i januari sjunger hon rollen Leonore i Beethovens enda opera Fidelio på Malmö Live. Det blir en konsertversion.
– Om man ska göra en roll konsertant och inte har gjort den sceniskt tidigare får man göra mycket arbete hemma. Jag läser texten och försöker hitta material om operan och rollen, letar historiska referenser. För mig är det viktigt att ha tid för förberedelser för att kunna sätta text och musik i kroppen.
Sin röst beskriver Malin som en lyrisk till lyrisk-dramatisk sopran med ganska mycket färg.
– Jag har en talang och jag tror att jag har förvaltat den väldigt bra. Rent sångtekniskt har jag haft en otrolig fördel jämfört med många svenska kollegor eftersom jag hittade en fantastisk lärare 1997.
Malin menar att mötet med amerikanen Jonathan Morris, som har varit hennes sångpedagog sedan dess, är en förklaring till hennes internationella framgångar. En annan orsak till hennes och andra svenska operasångares succé utomlands är den sceniska utbildningen i Sverige, tror hon.
– Vi har en lång tradition av att också spela teater när vi gör opera. Sverige har verkligen gått i bräschen på det området och det börjar påverka andra länder. Till och med italienarna gör mer nu än att bara stå rätt upp och ned och sjunga!
Text: Viveca Ringmar