Konsertsalen - en sal att inspireras av
I det nya konserthuset hör orkester-medlemmarna varandra bättre och kommunikationen mellan orkesterns olika sektioner har stärkts, vilket gjort att Malmö SymfoniOrkester utvecklats mycket sedan flytten till Malmö Live 2015. Malmö Lives akustiker Jan-Inge Gustafsson är väldigt nöjd med konsertsalen och hela byggprocessen kring Malmö Live.
— Den främsta anledningen till att salen blev så bra är det stora engagemanget från Skanska, som under byggandet hade akustiken som främsta prioritet. Skanska kontaktade mig redan innan beslutet om arkitekt fattades. Den möda som lades på projekteringen gjorde att de förväntningar som inledningsvis fanns på ljudet i Konsertsalen kunde överträffas.
Att konsertsalen på Malmö Live har en angenäm, varm klang är något som VD och konserthuschef Jesper Larsson ofta får höra från gästande musiker och artister.
— I stort sett alla som besökt oss har överöst mig med lovord för konsertsalens akustik och berättat hur fantastiskt det är att uppträda där. Det började redan vid öppningskonserten med trumpetaren Håkan Hardenberger och sopranen Lisa Larsson och sedan har det bara fortsatt. Pianistvirtuosen Yuja Wang och London Symphony Orchestra berättade exempelvis att de skulle vilja ha en sal som vår i London. Världstenoren Juan Diego Flórez sa att han kunde sjunga hur länge som helst i vår sal och Philip Glass uttryckte att han från och med nu vill genomföra alla sina konserter i Malmö och ta publiken hit, för att de skulle få en perfekt upplevelse av hans musik, säger Jesper Larsson och skrattar.
Staffan Andersson, som var Skanskas projektchef under byggandet av Malmö Live, minns med värme första gången Malmö SymfoniOrkester spelade i konsertsalen.
— Det är det största ögonblicket i min yrkeskarriär. Salen var fullsatt och publiken bestod av de människor som jobbat i projektet. Där fanns många stolta hantverkare; smeder, elektriker och snickare. Då musiken fyllde salen förstod vi alla att vi fått vara med om att skapa något unikt.
Fakta
Sittplatser 1 607 + 100 på körläktaren
Scenyta 274 kvm
Invändig takhöjd 21 meter (som Lunds domkyrka)
Träslag Ek
Efterklang 2,2 sekunder (kan vid behov reduceras till 1,5 sekunder)
Volym 22 000 kubikmeter
Bredd och längd 22 x 50 meter
Högtalare Närmare 100 st utspridda runt om i salen
Reflektor 150 kvm, varierbar
Arkitekt Schmidt/Hammer/Lassens Architects
Akustiker Jan-Inge Gustafsson, Akustikon
Akustisk förebild Musikverein i Wien