Instrument med själ
— Jag hittade en fantastisk bas på mässan International Society of Bassists i New York. Den mässan är världens ledande för kontrabasar och lockar försäljare och musiker från hela världen, berättar Maren Reck.
Under mässans första dag gick hon omkring och provade samtliga basar i hallen men blev besviken över utbudet och gick därifrån med hängande huvud. Morgonen därpå hade en väl ansedd försäljare från New York anlänt och hon fick prova en bas som den legendariske, italienske instrumentmakaren Enrico Marchetti byggt.
— Från första tonen var det tydligt hur annorlunda detta instrument var. Inte ens med basar som var dubbelt så dyra hade jag fått samma upplevelse, så vi höll hårt i den.
Maren spelade på Marchettis bas hela dagen och den fortsatte att övertyga. Hon ringde hem till MSO:s orkesterchef Björn Lovén för att se om orkestern skulle kunna investera i ett sådant fynd. Det tog ett tag, och sedan hörde Björn av sig med beskedet att Stiftelsen Malmö SymfoniOrkester fått en donation från Malmö Förskönings- och Planteringsförening, vilket möjliggjorde ett inköp.
— Det kändes som att vinna på lotteri att kunna berika orkestern med ett sådant fantastiskt instrument! Vi kontrabasister spelar väldigt sällan solon utan är mer en grund för övriga instrument att vila på. När man då får tag i en bas med en så speciell klang så märks det. Marchettis bas har en värme och en ton som omfamnar en. Klangen är som honung för öronen. Det är ett privi-legium att spela ett sådant instrument.
Marens pappa är instrumentmakare och har byggt flera basar åt henne. Hon menar att hans basar låter bra, men att nytillverkade instrument aldrig kan få samma klang som instrument vars trä fått åldras. Träets åldrande är en långsam process och det kan ta flera decennier innan ett instrument börjar närma sig sin inneboende potential. För att nå hela vägen måste man dessutom ta väl hand om instrumentet och vara noga med luftfuktighet och temperatur där instrumentet förvaras. Med andra ord går det inte att kopiera en bas som den Enrico Marchetti byggde.
Enrico Marchetti byggde främst violiner, violor och celli. I hans verkstad tillverkades endast tolv basar och hantverket är utsökt. Marchetti studerade under den legendariske instrument-byggaren och var en av hans bästa elever.
— Samlaren vi köpte Marchettis bas av hade köpt den av operan i Paris och tog den därifrån till USA för att restaurera den. I samband med det lät han också förlänga basens hals, för att möjliggöra ännu lägre toner på den grövsta strängen. På det sättet kan jag på den fyrsträngade basen spela toner som jag skulle behövt en femsträngad bas för att producera.
Bidrag och donationer är viktiga för orkestern och utan stöd från privatpersoner, fonder och stiftelser skulle Stiftelsen Malmö SymfoniOrkester aldrig haft möjlighet att förvärva flera av de instrument MSO använder. De unika instrument som förvärvats får stor betydelse då de kommer att spelas av generationer av musiker och bidra till att färga orkesterns speciella klang och därmed förstärka MSO:s identitet.
— Vi kan vara säkra på att instrumenten vi adderar till orkestern kommer att vara oss till gagn långt in i framtiden, eftersom vi på Malmö Live har så fina möjligheter att förvara instrument och överhuvudtaget goda förutsättningar att ta hand om våra instrument på ett optimalt sätt. Det känns väldigt bra, tycker jag.
Stiftelsen Malmö SymfoniOrkester
Stiftelsen Malmö SymfoniOrkester har under många år stöttat MSO med en rad betydelsefulla instrument som annars inte hade varit möjliga att tillföra orkestern. Genom donationer och bidrag från Malmö Förskönings- och Planteringsförening, fonder och privatpersoner har orkestern idag tillgång till verkliga instrumentskatter.